AC/DC relæ ?

Spørgsmål og diskussion vedr. solcelle invertere
Forumregler
Angiv venligst inverterens navn og type i overskriften!
solcelle
Stoker VII
Stoker VII
12
Indlæg: 250
Tilmeldt: 15 jan 2012 13:13

AC/DC relæ ?

Indlæg af solcelle »

fakta er vejen til god rådgivning
Teknisk afdelings leder
Solia A/S
Kim Jessen
Og ja jeg er delvis ordblind lev med det

infobsam
Stoker II
Stoker II
12
Indlæg: 31
Tilmeldt: 16 mar 2012 14:30

AC/DC relæ ?

Indlæg af infobsam »

Rasmus Jensen » 10 Apr 2012, 10:12 skrev:Er der nogen der kan fortælle mig om den her inverter er en type B?

http://www.el-lager.dk/butik/categoryid ... roductname
No go !
klik på ad/dc relæer i menuen :
http://www.el-lager.dk/butik/categoryid ... roductname
kejser2001
Stoker VII
Stoker VII
16
Indlæg: 253
Tilmeldt: 27 jan 2008 01:16
Blevet takket: 1 gang

AC/DC relæ ?

Indlæg af kejser2001 »

Ja det skulle mene at det er. Det er i øvrigt lovpligtigt at installere et b relæ og jorde anlægget uanset type vekselretter. Se evt. Solcelledebat.dk
solcelle
Stoker VII
Stoker VII
12
Indlæg: 250
Tilmeldt: 15 jan 2012 13:13

AC/DC relæ ?

Indlæg af solcelle »

Kejser 2001... har du læst den sidste udmelding fra SIK... jeg har både været i dialog med SIK diregte og har skriftlige svar og med ENS og der har jeg også skriftlig svar at du mht PFI typ B tager 100 % fejl...

Selvfølgeli skal inverteren jordes det er en sikkerheds forskrift.

Sad lige og læste det skriv du henviser til antager at det er det samme som i en anden tråd...
Gamle nyheder... at danfos er tøse suer over at de ikke med alle inverter kan over holde 6mA reglen er ikke ensbetydende med at vi andre ikke kand
Som sik skriver sålænge producenten garentere på den ene eller anden måde at der på intet tidspungt kan komme mere end 6mA DC ud på nettet er problemet løst... og dvs. sålænge man over holder EN/IEC 60755 RCD Typ B så er der i inverteren en indbyget TYP B og der for ikke nødvendigt ekstra at bruge pænge på yderliger... Hol dig til fakta før du lukker sådan en useriøs and ud...

Det er din leverandør/producent der skal komme med garantien.
Senest rettet af solcelle 12 apr 2012 22:13, rettet i alt 1 gang.
fakta er vejen til god rådgivning
Teknisk afdelings leder
Solia A/S
Kim Jessen
Og ja jeg er delvis ordblind lev med det
bent
Stoker VIII
Stoker VIII
13
Indlæg: 319
Tilmeldt: 30 jan 2011 19:26
Mit fyr: Biomax 15 og en tasso 20ms oliekedel
Areal: 190
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5771
Årligt forbrug: ca 7.5 ton
Geografisk sted: Stenstrup Fyn

AC/DC relæ ?

Indlæg af bent »

Hej solcelle er der ikke et sted hvor man kan se et eldiagram. Så man kan se systemet lige fra solcelle til inverter og frem til elmåler, jeg ved godt så vil nogle jo sige det må man jo ikke selv lave men jeg er nysgerig og er van til at se på eldiagrammer så derfor.

solcelle
Stoker VII
Stoker VII
12
Indlæg: 250
Tilmeldt: 15 jan 2012 13:13

AC/DC relæ ?

Indlæg af solcelle »

kom med din mail så sender jeg dig svaret fra sik der i er der også tegninger...
fakta er vejen til god rådgivning
Teknisk afdelings leder
Solia A/S
Kim Jessen
Og ja jeg er delvis ordblind lev med det
bent
Stoker VIII
Stoker VIII
13
Indlæg: 319
Tilmeldt: 30 jan 2011 19:26
Mit fyr: Biomax 15 og en tasso 20ms oliekedel
Areal: 190
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5771
Årligt forbrug: ca 7.5 ton
Geografisk sted: Stenstrup Fyn

AC/DC relæ ?

Indlæg af bent »

skm
Stoker II
Stoker II
13
Indlæg: 43
Tilmeldt: 06 dec 2010 09:09
Mit fyr: Woody 16kw på opop-kedel
Areal: 218
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7480
Årligt forbrug: 7
Geografisk sted: Nær Vildbjerg

AC/DC relæ ?

Indlæg af skm »

Hej Kim.

Er det muligt at få en kopi af det svar fra SIK?

Jeg står med et par SMA Sunnyboy 3000TL invertere, og en installatør som ikke vil sætte dem op uden Type B relæ...

Mvh Steffen
solcelle
Stoker VII
Stoker VII
12
Indlæg: 250
Tilmeldt: 15 jan 2012 13:13

AC/DC relæ ?

Indlæg af solcelle »

Hej Stefen...
Jeg er bange for at du ikke kan bruge det til meget... har været inde på sma's side og der står ikke noget om at inverteren er direkte beskyttet med RCD typ B...

Samtidig med overholder den ikke en/iec 60755 normen så jeg tror at det bliver en HPFI typ B... Beklager...

men svaret og skrivet i styrelsens bekent gørelser er følgende:


712.413.1.1.1.2  Hvor en elektrisk installation omfatter et solcellesystem uden mindst enkel adskillelse mellem vekselstrømssiden og jævnstrømssiden, skal en fejlstrømsafbryder, der er installeret for at give beskyttelse mod fejl ved automatisk afbrydelse af forsyningen være af type B i henhold til IEC 60755, amendment 2.
Note Fejlstrømsafbrydere af type B i henhold til IEC 60755 er en type, der fungerer ved fejlstrømme med jævnstrømsindhold over 6 mA.
Hvor solcelleinverteren ved sin konstruktion ikke er i stand til at levere fejlstrømme med jævnstrømsindhold til den elektriske installation, kræves der ikke en fejlstrømsafbryder af type B i henhold til IEC 60755 amendment 2 (men kan erstattes af en type A).
Inverterfabrikanten skal stille de fornødne oplysninger til rådighed for installatøren, således at installatøren er istand til at afgøre hvorvidt inverteren lever op til kravene om enkel adskillelse. En enkel adskillelse kan eksempelvis etableres ved hjælp af en skilletransformer.
Installatøren kan frit vælge mellem HPFI- eller PFI-afbrydere.
Den krævede fejlstrømsafbryder har til formål at fejlbeskytte inverteren såfremt denne er af klasse I udførsel. Er inverteren af klasse II udførsel, kan fejlstrømsafbryderen eventuelt udelades.
Opmærksomheden henledes på, at andre dele af stærkstrømsbekendtgørelsen kan stille yderligere supplerende krav. Eksempelvis henvises til kapitel 705, ”Installationer i landbrug og gartneri og bygninger for husdyrhold”, 705.422, Beskyttelse mod brand, hvor der for beskyttelse mod brand skal installeres en fejlstrømsafbryder med en mærkeudløsestrøm på højst 0,5 A.
fakta er vejen til god rådgivning
Teknisk afdelings leder
Solia A/S
Kim Jessen
Og ja jeg er delvis ordblind lev med det
skm
Stoker II
Stoker II
13
Indlæg: 43
Tilmeldt: 06 dec 2010 09:09
Mit fyr: Woody 16kw på opop-kedel
Areal: 218
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7480
Årligt forbrug: 7
Geografisk sted: Nær Vildbjerg

AC/DC relæ ?

Indlæg af skm »

Jeg har fundet dette dokument på SMA's hjemmeside. Det burde vel være dokumentation for at der ikke udsendes DC...?
Relevante dokumenter kan findes her:
http://www.sma.de/de/service/downloads.html

Jeg er ret sikker på at den er sikret mod udslip af jævnstrøm - problemet er vel bare at dokumentere det på ordentlig vis...? Det er en inverter som handles med mange pakkeløsninger. Jeg har forsøgt at få noget info ud af installatører fra disse forhandlere, men det vil de selvfølgelig ikke udlevere. De montere nemlig ikke type B relæ til sådan en inverter...
Vedhæftede filer
Erklæring om fejlstrømme ved SMA 3000TL.pdf
(179.77 KiB) Downloadet 283 gange

Besvar