Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

diagram af tilslutnig til existerende eltavle

Spørgsmål og diskussion vedr. solcelle invertere
Forumregler
Angiv venligst inverterens navn og type i overskriften!
Brugeravatar
Fer
Supporter
Supporter
Indlæg: 1019
Tilmeldt: 25 maj 2010 21:22
Mit fyr: Biotech Top Light
Areal: 237 + 25
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Årligt forbrug: Forventet 8 tons.
Geografisk sted: Nr. Tvede
Modtaget likes: 1 gang

diagram af tilslutnig til existerende eltavle

Indlæg af Fer » 22 mar 2012 20:56

pelle » 22 Mar 2012, 20:53 skrev: Ja, det der fer står jeg så ret så uforstående overfor.
Men, den er forstået, på en eller anden måde. Det er jo dig der skriver det. Så, en eller anden sted skal det jo nok passe i følge et eller anden reglement. Men, lige hvad sådan noget husmands el angår..Kan det så egentlig ikke være ligemeget om det er trikkeren eller en selv der trækker kablet..
Det er jeg enig med dig i. Reglerne er bare sådan :)

Det giver heller ikke mening at min kollega der har installations ansvaret og autorisationen på min arbejdsplads, ikke må lave strøm hos mig. Da hans autorisation kun gælder på værket.
--
Mvh Tommy Fer
Biotech Top Light


Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

diagram af tilslutnig til existerende eltavle

Indlæg af pelle » 22 mar 2012 21:26

Fer » 22 Mar 2012, 20:56 skrev: Det er jeg enig med dig i. Reglerne er bare sådan :)

Det giver heller ikke mening at min kollega der har installations ansvaret og autorisationen på min arbejdsplads, ikke må lave strøm hos mig. Da hans autorisation kun gælder på værket.
Ja, fer. Vi er jo nok enige. Vi forstår ikke hvorfor det er sådan. Men, den installatør der tilsluttede mt solcellehalløj, sagde det ikke var noget problem jeg selv trak kablerne. Førhen, da vi byggede huse, smed elektrikkeren blot nogle kabler og satte nogle kryds, hvor vi tømrere skulle sætte kablerne ned..
Jeg er overbevist om du, har ret. Fer.... Men, skal vi ikke bare lade den regel, være den regel... Det vigtiske er da at få folks øjne op for hvor god en ide, solceller er. Jeg tror nu ingen ville anmelde dem, for selv at have trukket kabler.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

manny
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 51
Tilmeldt: 25 jul 2010 13:56

diagram af tilslutnig til existerende eltavle

Indlæg af manny » 20 maj 2012 07:43

Med hensyn til at trække kablet, er det korrekt at det faktisk skal være den autoriserede installatør (eller en person der arbejder under dennes autorisation) der skal trække kablet. Denne regel bunder i installatøren hæfter for at alle krav er opfyldt i installationen. Derfor må man faktisk ikke selv trække sit kabel, da installatøren faktisk skal sikre sig at kablet er korrekt fremført, fri for skaber, om nødvendigt forsvarligt fastgjort. taget højde for fremføring, evt. varmeafgivelse o.m.a. At 90% af alle installatører så tillader at man trækker kablet selv er jo så en anden side af sagen og kun et plus hvis man ønsker at spare en times arbejdsløn.
Landsdækkende leverandør af solenergi og komfortløsninger
SCAN COMFORT - www.scan-comfort.dk - Tlf. 40 20 20 11

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

diagram af tilslutnig til existerende eltavle

Indlæg af Zarge » 20 maj 2012 11:26

Der er jo også nogle regler ang hvordande forskellige typer kabel skal ligges op med hensyn til bøjning og vrid... Ikke at de fleste elektrikere selv tar meget hensyn til det. Og da slet ikke på alm installationskabler... Men sådan er det jo tit med regler...;-)

Og så er der jo forskel på om det er lavet " ulovligt" eller " uforsvarlig"...;-) så spør lige trikkeren før du begynder at bruge tid og penge på at trække kablet... Det er jo heller ikke sikkert han vil godtage at montere et kabel når du ikke af købt det hos ham... Sådan er folk jo så forskellige, så snak med ham først... ;-)

Brugeravatar
frølårsraketten
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 286
Tilmeldt: 31 dec 2009 04:08
Mit fyr: Aduro H1
Areal: 109 m²
Brændsel: piller fra Helenemøllen
Fremviser gerne i postnummer: 5600
Geografisk sted: Sydfyn
Kontakt:

diagram af tilslutnig til existerende eltavle

Indlæg af frølårsraketten » 20 maj 2012 17:19

Zarge » 20 May 2012, 11:26 skrev:... så spør lige trikkeren før du begynder at bruge tid og penge på at trække kablet... Det er jo heller ikke sikkert han vil godtage at montere et kabel når du ikke af købt det hos ham...
Ellers må du jo kontakte en der er mere samarbejdsvillig!

PS.: er der et diagram eller er der ikke?
Med venlig hilsen Pierre
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Aduro H1


snubbi
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 29 nov 2010 22:02
Mit fyr: hkrst 10 fsk 500
Areal: 147m2+180m2værksted
Brændsel: flis - piller.
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: 40 -60 kg flis
Årligt forbrug: 7t piller/40 m3 flis
Geografisk sted: kalundborg
Modtaget likes: 1 gang

diagram af tilslutnig til existerende eltavle

Indlæg af snubbi » 20 maj 2012 17:37

hej
lade en elektriker bruge et par.timer på til slutning , og få det lavet rigtig første gang . du kan enhente et tilbud først .
du skal vel sælge strømen til nette ?
så kræve el selvskaber at den bliver lavet af en aut. elinstalatør da der der nogle papir der skal udfyldes og indsendes for der skal skiftes måler.

mvh elektrikeren

nb. stærkstrøms bekendgørelsen starter faktiks ved 0 volt.

Brugeravatar
frølårsraketten
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 286
Tilmeldt: 31 dec 2009 04:08
Mit fyr: Aduro H1
Areal: 109 m²
Brændsel: piller fra Helenemøllen
Fremviser gerne i postnummer: 5600
Geografisk sted: Sydfyn
Kontakt:

diagram af tilslutnig til existerende eltavle

Indlæg af frølårsraketten » 20 maj 2012 17:59

snubbi » 20 May 2012, 17:37 skrev: så kræve el selvskaber at den bliver lavet af en aut. elinstalatør da der der nogle papir der skal udfyldes og indsendes for der skal skiftes måler.
Jamen det får du selvfølgelig installatøren til at gøre samtidig med, at han godkender anlægget. Hvor svært kan det være?

Det er da det samme, som hvis du selv har sat måler på din drikkevandsforsyning fra egen brønd. Så får du mester til at sende de udfyldte papirer ind til forsyningsselskabet...
Med venlig hilsen Pierre
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Aduro H1

Brugeravatar
hensan
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 532
Tilmeldt: 27 nov 2011 21:24
Mit fyr: Fjernvarme, Tidl Woody pillefyr
Areal: 190m2 + 50m værksted
Brændsel: Fjernvarme
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Geografisk sted: Egebjerg (Horsens)
Givet likes: 6 gange
Modtaget likes: 10 gange

diagram af tilslutnig til existerende eltavle

Indlæg af hensan » 20 maj 2012 21:17

Danfoss tilslutning af solcelleanlæg.pdf
(115.34 KiB) Downloadet 399 gange

er der et diagram eller er der ikke? -->> Jeg har sakset fra en Danfoss princip skitse (og uden på nogen måde at blande mig i om hvem der må hvad)


Besvar