Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Growatt sph3600

Spørgsmål og diskussion vedr. solcelle invertere
Forumregler
Angiv venligst inverterens navn og type i overskriften!
Besvar
Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Growatt sph3600

Indlæg af Hjemme teori » 24 mar 2024 12:11

Jeg har lige købt en SPH3600 med batteri GBLI6532.

Min bror har det samme, bare med 2 batterier. Han har købt som sæt med 18 paneler * 365W altså 6570W.

Maks. input hedder 550V og 13,5A pr. tracker (2 stk). Altså 14.850W.

Dog står der i databladet at "max recommended PV" er 6600W.

Nogen der ved hvor meget man skal lægge i det?
Er det fordi det ikke giver mening da inverteren kun kan lave 3,6kW AC og derudover gemme 3kW på batteriet, altså 6,6kW eller er der andet der ikkekan holde i længden?

Issuet er at han har elbil og de celler han har i forvejen kom på tilbud til 499/stk. Så han har købt 6 mere (så er taget fyldt op). Så han ville han senere købe en større inverter, både så han bedre kan udnytte cellerne i dag samt de ekstra han har købt. Men indtil da, er det så uproblematisk at slutte dem til den nuværende inverter? den smider jo i forvejen en del strøm væk om sommeren, når batterierne er fyldt op. Så skal den bare smide noget mere væk!

Det vil så blive 480V * 9,1A /tracker og ialt ca 8760W tilsluttet effekt.

Databladet fylder 2,8MB, så kan ikke vedhæfte.
har feks. fundet det her
https://mikma.dk/wp-content/uploads/202 ... asheet.pdf
eller her https://solplus.dk/wp-content/uploads/2 ... olPlus.pdf
Mvh. Sophus


Brugeravatar
Smoelfen
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 147
Tilmeldt: 30 nov 2019 11:25
Mit fyr: Ikke udfyldt
Givet likes: 16 gange
Modtaget likes: 61 gange

Re: Growatt sph3600

Indlæg af Smoelfen » 25 mar 2024 08:35

Hjemme teori skrev:
24 mar 2024 12:11
Jeg har lige købt en SPH3600 med batteri GBLI6532.

Min bror har det samme, bare med 2 batterier. Han har købt som sæt med 18 paneler * 365W altså 6570W.

Maks. input hedder 550V og 13,5A pr. tracker (2 stk). Altså 14.850W.

Dog står der i databladet at "max recommended PV" er 6600W.

Nogen der ved hvor meget man skal lægge i det?
Er det fordi det ikke giver mening da inverteren kun kan lave 3,6kW AC og derudover gemme 3kW på batteriet, altså 6,6kW eller er der andet der ikkekan holde i længden?

Issuet er at han har elbil og de celler han har i forvejen kom på tilbud til 499/stk. Så han har købt 6 mere (så er taget fyldt op). Så han ville han senere købe en større inverter, både så han bedre kan udnytte cellerne i dag samt de ekstra han har købt. Men indtil da, er det så uproblematisk at slutte dem til den nuværende inverter? den smider jo i forvejen en del strøm væk om sommeren, når batterierne er fyldt op. Så skal den bare smide noget mere væk!

Det vil så blive 480V * 9,1A /tracker og ialt ca 8760W tilsluttet effekt.

Databladet fylder 2,8MB, så kan ikke vedhæfte.
har feks. fundet det her
https://mikma.dk/wp-content/uploads/202 ... asheet.pdf
eller her https://solplus.dk/wp-content/uploads/2 ... olPlus.pdf
Først vil jeg gå ud med de design kriterier som gælder for inverter og panelerne.
  • SPH3600 står specificeret til max PV på 550 V, dvs. den maximale PV spænding fra panelerne ikke må kunne overstige 550 V. Er panelerne f. eks. opgivet til "open circuit voltage" på 45 V kan der maximalt sættes 550 V / 45 V i serie i et track = 12 stk. ( Der er ikke taget hensyn til temperatur koefficient i denne beregning. )
  • Der er også normalt opgivet en maksimum system spænding for panelerne. Denne fortæller om den maximale isolationsspænding på panelerne, og ligger normalt oppe omkring 1000 Volt. I dette tilfælde, giver det ingen problem, da 45 V x 12 giver = 540 Volt
  • Kablerne på panelerne skal selvfølgelig kunne håndterer den maximale "short circuit for panelerne.
  • "max recommended PV" fortæller kun at der er en begrænsning i hvor meget der kan hives ud af anlægget, uanset antallet af paneler. Dog ønskes så højt et antal paneler i hver track, da anlægget starter op ved lavere solindfald, jo flere paneler sat i serie. DOG SKAL OVENSTÅENDE OVERHOLDES.
Hjemme teori skrev:
24 mar 2024 12:11
Maks. input hedder 550V og 13,5A pr. tracker (2 stk). Altså 14.850W.
Fortæller intet om noget som helst, da et solcelle anlæg er et strømbegrænsende kredsløb ( På DC siden ) ( panelerne virker mere eller mindre som en strømgenerator og spændingsgenerator i kombination ) , ( Inverter er begrænset til maximal tilladelig input spænding og maximal strøm hvor den selv begynder at begrænse denne ).
Hjemme teori skrev:
24 mar 2024 12:11
Det vil så blive 480V * 9,1A /tracker og ialt ca 8760W tilsluttet effekt.
Super, check lige at spændingen der er blevet brugt til denne beregning 480 V er den "open circuit voltage" med temperatur koefficient indberegnet, ganget med antallet af paneler i serie.

Mvh Smoelfen
”Budget er noget man lægger, når man ikke har råd”
Citat Smoelfen tilhænger af perpetuum mobile

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: Growatt sph3600

Indlæg af Hjemme teori » 25 mar 2024 08:53

Når jeg kigger i datablad står open cirkuit voltage til 41,3 hvilket så giver 496V.
https://www.vvs-eksperten.dk/varme-og-k ... -902000370

Så forstår jeg dig ret i at der så teorien intet skulle være til hinder for at lave 2 kredse med 12 paneler
Mvh. Sophus

Brugeravatar
Smoelfen
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 147
Tilmeldt: 30 nov 2019 11:25
Mit fyr: Ikke udfyldt
Givet likes: 16 gange
Modtaget likes: 61 gange

Re: Growatt sph3600

Indlæg af Smoelfen » 25 mar 2024 10:32

Med udgangspunkt i databladet for panelerne kan du godt kører med 12 paneler, men indregner jeg med min "hovedregner" temperatur koefficient, må temperaturen ikke komme under ca. -9 C ZD_HEL~113.GIF . Ellers må du tage et panel af, eller afbryde DC loopen, eller sørge for at bruge noget strøm når det er under -9 C ( uden at afbryde for forbruget 😊 ), eller håbe på inverteren kan holde lol.gif . Nå, men, mon vi overhovedet får sibirisk kulde ? Jeg vil gå efter 12 stk.


Mvh Smoelfen
”Budget er noget man lægger, når man ikke har råd”
Citat Smoelfen tilhænger af perpetuum mobile

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Re: Growatt sph3600

Indlæg af BWJ » 25 mar 2024 23:45

Der er ikke ret mange invertere, der kan tåle mere end 10% mere end max. PV volt, resultatet ender som regel ud i den dyre blå røg.
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.


Brugeravatar
Smoelfen
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 147
Tilmeldt: 30 nov 2019 11:25
Mit fyr: Ikke udfyldt
Givet likes: 16 gange
Modtaget likes: 61 gange

Re: Growatt sph3600

Indlæg af Smoelfen » 26 mar 2024 07:01

BWJ skrev:
25 mar 2024 23:45
Der er ikke ret mange invertere, der kan tåle mere end 10% mere end max. PV volt, resultatet ender som regel ud i den dyre blå røg.
Logik - Det er derfor det hedder "Max. PV voltage". Det mere imponerende er, hvor meget røg de kan spærre inde i de små komponenter - Utroligt hvordan de har fået puttet det derind grin.gif lol.gif Drogar-Laugh(LBG).gif
Ironi forekommer....

Mvh Smoelfen
”Budget er noget man lægger, når man ikke har råd”
Citat Smoelfen tilhænger af perpetuum mobile

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: Growatt sph3600

Indlæg af Hjemme teori » 27 mar 2024 11:23

Tænker at spændingen kan blive for høj og som jeg ser det ved -6 til -7 grader.

Læste på det og forstod at Voc opgives ved 25 grader og er 41,3.
Bvoc er opgivet til 0,33%/grad og max PV volt pr. celle vil være 45,83 Volt.
41,3 * (1,0033 Opløftet til 31) giver 45,74 V

Nu er Voltage ved P max er angivet til 34volt og så bliver det jo aldrig et problem belastet.
Så tænker med batteri på 13kWh som aldrig bliver helt fyldt om vinteren og 14kW varmepumpe som jo helt sikkert vil trække må problemet kun kunne opstå, ved strømafbrud hvor den lukker ned (enten nettet eller en af RCD'erne). Ved genstart vil volten hvis batteriet er fyldt kunnne være for høj i et splitsekund.
Men hvis den er designet til 10% overspænding og det kun sker ekstremt kortvarigt, tænker jeg også vi er ude i noget teori. Og sker det er det vel på tide at købe en større og 3 faset inverter. Problemet er batterierne som vist er designet til den inverter og nummeret mindre. Men så må han købe 2, da de vist kan parallelkobles.

Nu bliver cellerne jo også dårligere med med tiden og da de er 1½ år gamle er ydelsen allerede faldet med omkring 2% ifølge garantien.
Ved så ikke om det er spændingen eller strømstyrken der falder, men hvis det er det første vinder han 6 grader mere. så vi ender på -12.
Mvh. Sophus

Brugeravatar
Smoelfen
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 147
Tilmeldt: 30 nov 2019 11:25
Mit fyr: Ikke udfyldt
Givet likes: 16 gange
Modtaget likes: 61 gange

Re: Growatt sph3600

Indlæg af Smoelfen » 27 mar 2024 16:02

Ikke for at dissekere det hele, men bliver lige nød til at "spalte" dette indlæg lidt op :wink:

Voc er opgivet ved 25 C = 41.3 V
Temp. koefficient er 0.33 % / C

Voc max. = 550 V / 12 = 45.83 V

Voc Temp. - ((( Voc max / Voc ) – 1 ) / temp coff.) = 25 C – ((( 45.83 V / 41.3 V ) -1 ) / 0.0033 = -8.3 C med lidt ”hovedregner” som jeg også beskrev -9 C.
Hjemme teori skrev:
27 mar 2024 11:23
Bvoc er opgivet til 0,33%/grad og max PV volt pr. celle vil være 45,83 Volt.
41,3 * (1,0033 Opløftet til 31) giver 45,74 V
Dette er ikke noget med potens opløftet i 31. . Dette er ikke rentes rente for Børges bankkonto i Nedrevæmmelse Lokal Bank, men en temperatur koefficient :oops:
Hjemme teori skrev:
27 mar 2024 11:23
Nu er Voltage ved P max er angivet til 34volt og så bliver det jo aldrig et problem belastet.
Så tænker med batteri på 13kWh som aldrig bliver helt fyldt om vinteren og 14kW varmepumpe som jo helt sikkert vil trække må problemet kun kunne opstå, ved strømafbrud hvor den lukker ned (enten nettet eller en af RCD'erne). Ved genstart vil volten hvis batteriet er fyldt kunnne være for høj i et splitsekund.
Denne spænding kan ikke bruges til noget i denne sammenhæng. Ved enhver hændelse hvor inverteren, stopper eller bare strøm-begrænser nok ( den eneste regulering som en inverter har på PV siden ) må spændingen ikke kunne overstige 550 V. Selv størrelser i usek. kan slå elektronikken ( især bjt’er, igbt'er, lytter etc. ) ihjel. Derfor, drøm ikke om de der ideer hvor spændingen kan komme op over, inden dit og dat. Det kan koste en inverter :( icon_frown.gif
Hjemme teori skrev:
27 mar 2024 11:23
Men hvis den er designet til 10% overspænding og det kun sker ekstremt kortvarigt, tænker jeg også vi er ude i noget teori.
Jeg anbefaler ikke nogen drøm om 10 % overskridelse, den kommer ikke fra mig, og det står heller ikke i databladet. Teori og teori, helt ok, i praksis kan det give røg lol.gif
Hjemme teori skrev:
27 mar 2024 11:23
Og sker det er det vel på tide at købe en større og 3 faset inverter. Problemet er batterierne som vist er designet til den inverter og nummeret mindre. Men så må han købe 2, da de vist kan parallelkobles.
Inverteren er jo netop ikke for lille eller for stor, men passer faktisk rigtig godt til 12 paneler. Hvorfor dog det? Fordi den maksimal strøm som inverteren kan regulere op til er Max. input current of tracker A/B er 13.5 A og panelerne er på Current at Pmax er 10.74 A, så de 2 værdier stemmer pænt overens. Panelerne kunne godt have Current at Pmax på 14 A, selvom inverteren foreskriver Max. input current A/B på 13.5 A, da, inverteren netop strøm-begrænser til 13.5 A. Inverteren vil aldrig kunne udstyres helt ud, da Current at Pmax er 10.74 A :great:
OG Max. recommended PV power 6600 W jo ligner 2 x 12 x 365 W = 8760 W :great:
Hjemme teori skrev:
27 mar 2024 11:23
Nu bliver cellerne jo også dårligere med med tiden og da de er 1½ år gamle er ydelsen allerede faldet med omkring 2% ifølge garantien.
Ved så ikke om det er spændingen eller strømstyrken der falder, men hvis det er det første vinder han 6 grader mere. så vi ender på -12.
Nej, det er Guaranteed power, dvs. produktet af voltage og current, men her er vi nede i teoretisk nørderi, men det flytter intet på temperatur beregningen grundet Guaranteed power, dvs. produktet af voltage og current 😊

Puha, den fortjener nogle likes :P

Nu sætter jeg mig ud i påske solen 8)

Mvh Smoelfen
”Budget er noget man lægger, når man ikke har råd”
Citat Smoelfen tilhænger af perpetuum mobile


Besvar