Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Priser på solcelle paneler

Spørgsmål og diskussion vedr. solcelle paneler
Forumregler
Angiv venligst panelets navn og type i overskriften!
Besvar
Bertel Bolt-J
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 10
Tilmeldt: 22 jun 2011 07:32
Mit fyr: Ikke udfyldt
Geografisk sted: SJørring, 7700 Thisted
Kontakt:

Priser på solcelle paneler

Indlæg af Bertel Bolt-J » 25 jun 2011 08:28

Vi så priser i München fra €1,665 pr. Wpeak for et komplet 5 kWp anlæg på palle. - men lur mig om det ikke er for større mængder.
Bertel Bolt Kommunikation
Gode historier - Her og nu.


paalsson
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 19
Tilmeldt: 17 okt 2010 10:54

Priser på solcelle paneler

Indlæg af paalsson » 25 jun 2011 18:54

Puha... Har været inde på det der alibaba site, og udvalget er jo enormt... Men det er omvendt også bare virkeligt svært at lave en korrekt søgning - i mit tilfælde for de solpaneler der leverer den højeste ydelse pr m2 (da vores tagareal er begrænset til 30 m2 og vi gerne vil have minimum et 5 kw anlæg... Har dog fundet nogen med en ret høj ydelse pr. m2, og dem vil jeg så kigge lidt nærmere på..

Men hvad er det for godkendelser/certificeringer jeg skal kigge efter, for at de er OK og også accepterede af den elektriker som jeg på et eller andet tidspunkt skal have til at sætte anlægget op, forsikringen osv. Er der andet som jeg skal være obs på ? Volt tallet eks. eller noget andet ?

Hvilke godkendelser og øvrige forhold skal jeg kigge efter i forhold til inverteren - Ud over de generelle ting med at det skal være en rigtig sinus kurve inverter, at den skal kunne klare spidsbelastningsperioder, internt strømtab osv. ? Når jeg kigger på danske sider er der visse invertere der visse steder er godkendte, mens de ikke må benyttes andre steder i DK... Hvad ligger til grund for dette, og hvor finder jeg ud af om den ene eller den anden inverter kan anvendes her hvor jeg bor ?

VH

Bertel Bolt-J
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 10
Tilmeldt: 22 jun 2011 07:32
Mit fyr: Ikke udfyldt
Geografisk sted: SJørring, 7700 Thisted
Kontakt:

Priser på solcelle paneler

Indlæg af Bertel Bolt-J » 25 jun 2011 19:08

Typisk tror jeg nok, at man siger at med en TÜV Rheinland godkendelse, så er man ret godt sikret. De andre TÜV-godkendelser er ikke givet på baggrund af så skrappe tests som Rheinland.
Bertel Bolt Kommunikation
Gode historier - Her og nu.

paalsson
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 19
Tilmeldt: 17 okt 2010 10:54

Priser på solcelle paneler

Indlæg af paalsson » 25 jun 2011 20:23

Ok, men vil en sådan specifik tüv godkendelse ikke være svær at finde hvis jeg nu gør brug af den tidligere foreslåede alibaba søgemaskine ? Er det også tüv rheinland som forsikringsselskaberne kigger efter ?

Vh

Bertel Bolt-J
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 10
Tilmeldt: 22 jun 2011 07:32
Mit fyr: Ikke udfyldt
Geografisk sted: SJørring, 7700 Thisted
Kontakt:

Priser på solcelle paneler

Indlæg af Bertel Bolt-J » 25 jun 2011 20:28

Jeg ved faktisk ikke, hvad forsikringsselskaberne leder efter - og om de leder efter noget specielt. Der, hvor jeg har forhørt mig kommer solceller ind under den almindelige husforsikring. Når man taler om forsikring af kinesiske solpaneler er det typisk en stor international/europæisk forsikring, der tales om. Denne forsikring sikrer, at garantien stadigt holdes hvis det kinesiske selskab går konkurs. Om det reelt hjælper dig som forbruger er jeg mere i tvivl om. Du kan forresten godt søge på Rheinland på sitet.
Bertel Bolt Kommunikation
Gode historier - Her og nu.


paalsson
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 19
Tilmeldt: 17 okt 2010 10:54

Priser på solcelle paneler

Indlæg af paalsson » 25 jun 2011 20:53

Men hvad hedder den forsikring du omtaler for kinesiske produkter, for det er vel ikke alle kinesiske producenter der hører ind under denne ?

Bertel Bolt-J
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 10
Tilmeldt: 22 jun 2011 07:32
Mit fyr: Ikke udfyldt
Geografisk sted: SJørring, 7700 Thisted
Kontakt:

Priser på solcelle paneler

Indlæg af Bertel Bolt-J » 25 jun 2011 21:12

Det er ikke alle producenter nej, så man bliver nødt til enten at finde informationen på producentens hjemmeside, eller direkte forhøre sig.
Bertel Bolt Kommunikation
Gode historier - Her og nu.

paalsson
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 19
Tilmeldt: 17 okt 2010 10:54

Priser på solcelle paneler

Indlæg af paalsson » 25 jun 2011 21:30

Men hvad hedder den overordnede forsikringsordning/garanti for kinesiske producenter ? Er det risikabelt St købe fra kineserne hvis ellers de er Eks tüv og ce godkendt osv. Tilsyneladende blitzede fleste solceller jo produceret i kina

Bertel Bolt-J
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 10
Tilmeldt: 22 jun 2011 07:32
Mit fyr: Ikke udfyldt
Geografisk sted: SJørring, 7700 Thisted
Kontakt:

Priser på solcelle paneler

Indlæg af Bertel Bolt-J » 25 jun 2011 21:39

Jeg tror ikke du skal regne med nogle garantier og kvalitetssikringer der stammer fra Kina. De forsikringer de evt. Optager i europa kan være i forskellige forsikringsselskaber. Men det kræver research fra din side. Jeg tror ikke at forsikringerne egentligt hjælper dig som individuel forbruger meget, da forskellen formentligt er at du ikke skal gøre dine eventuelle krav gældende i en kinesisk retssal, men i en europæisk. Men du vil formentæigt ikke gøre noget for f.eks et defekt panel, men bide i det sure æble og blot købe et nyt.

Til gengæld er Tuv-certificeringen vigtig, men den er jo også let at finde.
Bertel Bolt Kommunikation
Gode historier - Her og nu.

paalsson
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 19
Tilmeldt: 17 okt 2010 10:54

Priser på solcelle paneler

Indlæg af paalsson » 25 jun 2011 22:48

Ok... Men skriver du mellem linjerne at du ikke vil anbefale at købe fra en kinesisk producent ? Mht garanti tænker jeg også på den garanterede effekt over tid, og selvom virksomheden ikke lukker så er det jo lidt svært at komme efter en kinesisk producent... Mht forsikringen så tænker jeg også lidt på at de skal have en særlig mærkning så jeg ikke risikerer at stå med hele regningen såfremt mit hus bryder i brand og forsikringen siger at det skyldes solceller eller inverteren og at de desværre ikke var godkendte...

Takker for dine input !

Mvh


Besvar