Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Lidt læsestof.

Spørgsmål og diskussion vedr. solcelle paneler
Forumregler
Angiv venligst panelets navn og type i overskriften!
Besvar
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Lidt læsestof.

Indlæg af Lintz » 02 mar 2019 09:52

accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.


Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Lidt læsestof.

Indlæg af pelle » 02 mar 2019 17:50

Jo. Men, det ene med det andet, det er fremskridt i den rigtige retning på klimafronten. :great: Man kan lave hybridbiler og overklistre dem med solceller der kan generere strøm til batterier og små hjælpemotorer. Men så, er der så også mere der kan gå i stykker. :)
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Lidt læsestof.

Indlæg af pelle » 02 mar 2019 18:13

Noget der virkelig er tåbeligt nu jeg omtaler klima problemer p.g.a. co2. Det er et Jernstøberi jeg arbejdede på. Der blev brugt 18 millioner kwh el til at smelte jern om. P.g.a firmaet skulle betale afgift blev den energi ikke udnyttet. Der var nogle store vandtanke med lameller på taget der kølede vandet ned, og varmen røg lige ovenud.. Det kunne snildt være koblet til varmevekslere til fjern varmen og holde 2000 huse med opvarmning. Der hvor jeg er nu, er det samme problem. Vi, bruger 8 millioner kwh til at smelte plastgranulat om til slanger og rør. Det skal køles ned for at slangerne kan komme på tromler. Der er så gravet 70 km slanger ned på grunden for at køle vandet. Lige lukt ud i atmosfæren. Igen fordi firmaet skal betale afgifter.Den afkøling kan ligeså godt komme byens fjernvarme til gode.

Det jeg mener er det er fint nok med alle de tiltag med solcelle el. Det batter bare ikke ret meget når lovgivningen er som den er..
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Lidt læsestof.

Indlæg af Lintz » 02 mar 2019 18:16

pelle skrev:
02 mar 2019 18:13
Noget der virkelig er tåbeligt nu jeg omtaler klima problemer p.g.a. co2. Det er et Jernstøberi jeg arbejdede på. Der blev brugt 18 millioner kwh el til at smelte jern om. P.g.a firmaet skulle betale afgift blev den energi ikke udnyttet. Der var nogle store vandtanke med lameller på taget der kølede vandet ned, og varmen røg lige ovenud.. Det kunne snildt være koblet til varmevekslere til fjern varmen og holde 2000 huse med opvarmning. Der hvor jeg er nu, er det samme problem. Vi, bruger 8 millioner kwh til at smelte plastgranulat om til slanger og rør. Det skal køles ned for at slangerne kan komme på tromler. Der er så gravet 70 km slanger ned på grunden for at køle vandet. Lige lukt ud i atmosfæren. Igen fordi firmaet skal betale afgifter.Den afkøling kan ligeså godt komme byens fjernvarme til gode.

Det jeg mener er det er fint nok med alle de tiltag med solcelle el. Det batter bare ikke ret meget når lovgivningen er som den er..
- Og hvordan var det lige med Appel og Viborg ?
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Lidt læsestof.

Indlæg af Troldmand. » 02 mar 2019 18:35

Ud af min vp, bliver der blæst enorme mængde kold luft, luft som kunne have været brugt til nedkøling, der hvor man nu bruger dyrt købt strøm til nedkøling.

Ved godt dette ikke hører til under køb og salg. Gratis kold luft kan afhentes, mod aflevering af tilsvarende mængde varm luft :roll:

Se det.


Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Lidt læsestof.

Indlæg af pelle » 02 mar 2019 18:44

Du skulle lave en køle/frysehus troldmand. Kan huske dem fra før folk fik køleskabe. :) Det er rigtigt.. Man bruger ca. 3 gange så meget energi på at køle noget ned i forhold til at varme det op.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Lidt læsestof.

Indlæg af Troldmand. » 02 mar 2019 18:50

Pelle
Ja dem kan jeg sagtens huske.
Min pointe var også bare, at der tales altid om varmespild. Var det mon ikke på tide, der blev talt om kuldespild.

Da panasonic var og opstarte min vp, var det første de sagde, da de så udblæserkanalen. Her lige plads til køling af 6 kasser pilsner på en varm sommerdag.


Besvar