Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

2 strenge - ulige antal paneler

Spørgsmål og diskussion vedr. solcelle paneler
Forumregler
Angiv venligst panelets navn og type i overskriften!
dannidines

2 strenge - ulige antal paneler

Indlæg af dannidines » 09 jan 2013 17:38

Hej forum,

Inspireret af Delta PV planner, hvor jeg liiiige testede de gamles solcelle setup (Delta 3,0 G4 + Himin) med 13 paneler i 1 streng kontra nuværende 12 stk. Således ville mange øge effekten fra 2,9998 kw til 3,248 kw peak - med grøn lys hele vejen i div tolerancer for inverteren.

Så tænkte jeg - vi har samme inverter men har Topsola paneler som er fordelt med 2x6 paneler grundet VOC på Topsola'erne.. Men, kan jeg smide 1 panel mere på den ene streng og derved have 1x6 + 1x7 = 13 paneler = 3250 kw peak ... På den måde holder vi os inde for tolerancerne på inverter, men bliver det noget skrald med uens antal pr streng?!


Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

2 strenge - ulige antal paneler

Indlæg af Zarge » 09 jan 2013 18:27

Ja, så smid to mere på, en på hver... Invertere er ligeglad med om der er "for mange" paneler, men ulige antal er if delta et nogo...;-)

dannidines

2 strenge - ulige antal paneler

Indlæg af dannidines » 09 jan 2013 18:32

Zarge skrev:Ja, så smid to mere på, en på hver... Invertere er ligeglad med om der er "for mange" paneler, men ulige antal er if delta et nogo...;-)

Okay, tænkte nok landet lå sådan - "parallelt" ledte mig den vej:-) men Zarge, delta PV Planner siger grønt lys hele vejen med 2x7 undtagen Power ratio (DC/AC) på 117% hvor 110% vist er max på 2 strenge og 120% er max på 3 strenge...

Er det ligemeget med den gule advertisering der?! Skal jeg bare ploppe 2 mere på?!

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

2 strenge - ulige antal paneler

Indlæg af Zarge » 09 jan 2013 18:54

Jeg mener ikke det har noget at sige...
Fandt lige lidt interesant læsning den anden dag... Her står mange goe ting... Om de er rigtige skal jeg ikke kunne sige, men det virker fornuftigt... http://www.jysksolenergi.dk/Inverterne.html

oberlix
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 1
Tilmeldt: 02 maj 2013 10:17

2 strenge - ulige antal paneler

Indlæg af oberlix » 02 maj 2013 10:34

Man skal være varsom med at sætte "Ekstra" paneler på i forhold til det der er tilmeldt elselskabet. Der skal søges om lov til at ændre anlægget, ellers risikere man at blive sat over på den nye ordning. Ifølge Feiyue overvejer flere elselskaber at ansætte folk til at kigge de tilmeldte anlæg igennem, for at kontrollere at de fysiske anlæg er i overensstemmelse med det der er tilmeldt i 2012.


Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3371
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 198 gange
Modtaget likes: 233 gange

2 strenge - ulige antal paneler

Indlæg af BWJ » 02 maj 2013 17:29

oberlix skrev:Man skal være varsom med at sætte "Ekstra" paneler på i forhold til det der er tilmeldt elselskabet. Der skal søges om lov til at ændre anlægget, ellers risikere man at blive sat over på den nye ordning. Ifølge Feiyue overvejer flere elselskaber at ansætte folk til at kigge de tilmeldte anlæg igennem, for at kontrollere at de fysiske anlæg er i overensstemmelse med det der er tilmeldt i 2012.
Det der er anmeldt er den begrænsende effekt, dvs inverteren max 6kwh, men selvfølgelig kan et anlæg anmeldt til 5kwh ikke udskiftes med en 6kwh inverter.
Flg fremgår af Anmodning om nettoafregning, - og overtrædes ikke ved flere paneler.... ( er anderledes for "afskrivningsanlæg")
Der må installeres op til 6 kW pr. hustand/lejemål. For bygninger uden beboelse sidestilles 100 kvm bebygget areal med én husstand. For bygninger med beboelse og fællesarealer, kan 100 kvm reglen anvendes på fællesarealerne, foruden antallet af beboelser. Der må ikke være erhverv i beboelsen - dog erhverv på egen adresse.
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

dannidines

2 strenge - ulige antal paneler

Indlæg af dannidines » 02 maj 2013 21:34

Hej BWJ,

Et link til det du henviser som difference mellem skematiske & regnskabsssige anlæg..

Jeg "tror du tager fejl" men vil meget gerne modbevises :-)

Men ved installatør anmeldelsen af anlægget anmeldes inverter type/mærke samt antal panele, mærke, type, effekt samt areal.....

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3371
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 198 gange
Modtaget likes: 233 gange

2 strenge - ulige antal paneler

Indlæg af BWJ » 02 maj 2013 21:55

dannidines skrev:Hej BWJ,

Et link til det du henviser som difference mellem skematiske & regnskabsssige anlæg..

Jeg "tror du tager fejl" men vil meget gerne modbevises :-)

Men ved installatør anmeldelsen af anlægget anmeldes inverter type/mærke samt antal panele, mærke, type, effekt samt areal.....
Link ? det er vel en selvfølgelighed at tilkøb af flere paneler IKKE kan afskrives, på den igangværende afskrivning

Jeg forholder mig udelukkende til den gamle ordning jeg er omfattet af, og den godkendte anmodning om nettoafregning,- nemlig i mit tilfælde en tilslutning af 6kw inverter
Nu er det jo heller ikke sådan, at hvis én har fået en 6kw vindmølle (inverter) godkendt, så må han ikke sætte andre vinger på møllen !
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

2 strenge - ulige antal paneler

Indlæg af John Skov Jensen » 03 maj 2013 06:06

dannidines skrev:Hej BWJ,

Et link til det du henviser som difference mellem skematiske & regnskabsssige anlæg..

Jeg "tror du tager fejl" men vil meget gerne modbevises :-)

Men ved installatør anmeldelsen af anlægget anmeldes inverter type/mærke samt antal panele, mærke, type, effekt samt areal.....
BWJ er før blevet bedt om konkrete links til at understøtte hans påstande, uden held
Prøv at læse side 2 og 3 i denne tråd
viewtopic.php?f=189&t=17274&hilit=lovtekst&start=10

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3371
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 198 gange
Modtaget likes: 233 gange

2 strenge - ulige antal paneler

Indlæg af BWJ » 03 maj 2013 13:49

John Skov Jensen skrev:
BWJ er før blevet bedt om konkrete links til at understøtte hans påstande, uden held
Prøv at læse side 2 og 3 i denne tråd
viewtopic.php?f=189&t=17274&hilit=lovtekst&start=10
John, jeg forstår simpelthen ikke hvad du mener jeg skal dokumentere, den anden tråd du henviser til har jeg linket til lovteksten, og den skal jeg ikke uddybe ! og forskellen mellem afskrivning eller ingen afskrivning er vel indlysende eller ???.
Som skrevet ovenfor er det vel en selvfølgelighed, at tilkøb af flere paneler IKKE kan afskrives på den igangværende afskrivning !!!
Afskrivning beregnes efter et såkaldt saldoprincip, der betyder, at alle anskaffelsessummerne lægges sammen til en saldo som er den gældende, som der afskrives på.

Tror jeg vil lave en "John" nu, -du bedes dokumentere at jeg ikke har ret.
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.


Besvar