Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Fordeling af paneler

Spørgsmål og diskussion vedr. solcelle paneler
Forumregler
Angiv venligst panelets navn og type i overskriften!
PeterMA
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 794
Tilmeldt: 03 mar 2011 14:08
Mit fyr: Woody 10KW - Black Start 1016 semirens
Areal: 192kvm
Brændsel: blandet
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Dagligt forbrug: 20kg
Årligt forbrug: 4 Tons
Geografisk sted: Slagslunde
Givet likes: 23 gange
Modtaget likes: 1 gang

Fordeling af paneler

Indlæg af PeterMA » 09 jan 2013 20:52

Det kommer vel også an på hvor mange panelet det skal Være pr streng. Fordi hvis det kun er små 70kwh det er til forskel på et år. Det er jo kun små 150kr på et år. Og hvis der så er lidt dis om morgenen. Ja så er fortjenesten jo mindre.

Men hvad er det bedste, at holde vest siden på en streng. Og så øst siden på en anden streng?

:)
---
Med Venlig Hilsen

Peter M. Andersen.

Solceller - > http://clxportal.danfoss.com/index.php? ... 9&end=TRUE


Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3371
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 198 gange
Modtaget likes: 233 gange

Fordeling af paneler

Indlæg af BWJ » 09 jan 2013 21:35

PeterMA skrev:Det kommer vel også an på hvor mange panelet det skal Være pr streng. Fordi hvis det kun er små 70kwh det er til forskel på et år. Det er jo kun små 150kr på et år. Og hvis der så er lidt dis om morgenen. Ja så er fortjenesten jo mindre.

Men hvad er det bedste, at holde vest siden på en streng. Og så øst siden på en anden streng?

:)
Hvis det skal være øst/vest :roll: er der bedst ydelse ved at holde øst/vest på hver sin indgang.
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

Rasmus Jensen
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 678
Tilmeldt: 24 feb 2012 09:37
Mit fyr: Ikke udfyldt
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 1 gang

Fordeling af paneler

Indlæg af Rasmus Jensen » 09 jan 2013 22:20

PeterMA skrev:Det kommer vel også an på hvor mange panelet det skal Være pr streng. Fordi hvis det kun er små 70kwh det er til forskel på et år. Det er jo kun små 150kr på et år. Og hvis der så er lidt dis om morgenen. Ja så er fortjenesten jo mindre.

Men hvad er det bedste, at holde vest siden på en streng. Og så øst siden på en anden streng?

:)
Ja hvis panelerne ikke vender i samme retning eller nogle af dem bliver udsat for skygge, så er det klart bedst at sætte dem på hver sin indgang.

Til Rezo
Synes virkeligt du skal overveje om ikke du kan få 6 paneler mere. Hvis det vender øst/vest så er det med nu dags priser ca. 45000 mere sparet over 25 år. - Med mindre du kan få jeres forbrug tætter på de 4300kwh
Solcelleanlæg: Idriftsat den 25.07.2012
30 stk ZN-Shine 265W Gallium Inverter Danfoss 12,5K PRO+
http://clxportal.danfoss.com/index.php? ... 3&end=TRUE

rezo
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 134
Tilmeldt: 09 feb 2007 20:17
Mit fyr: Woody 16kW V6 BS semirens
Areal: 230 m2 + VVB 110L
Brændsel: Harvest Energy
Årligt forbrug: 5.5 Ton
Geografisk sted: Nordsjælland

Fordeling af paneler

Indlæg af rezo » 10 jan 2013 13:12

Rasmus Jensen skrev:
Ja hvis panelerne ikke vender i samme retning eller nogle af dem bliver udsat for skygge, så er det klart bedst at sætte dem på hver sin indgang.

Til Rezo
Synes virkeligt du skal overveje om ikke du kan få 6 paneler mere. Hvis det vender øst/vest så er det med nu dags priser ca. 45000 mere sparet over 25 år. - Med mindre du kan få jeres forbrug tætter på de 4300kwh
Vores forbrug bør falde da jeg ikke skal køre med EL patron til VVB mere.

Jeg tror det bliver på østsiden de bliver opsat. Jeg tror endda vores hus ligger lidt mere SØ end direkte øst, og det bliver det vel ikke ringere af. Jeg har en appstore app som hedder SP solar. Udfra den indtastede adresse viser den placeringen. Kender du den app ?

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3371
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 198 gange
Modtaget likes: 233 gange

Fordeling af paneler

Indlæg af BWJ » 10 jan 2013 16:45

rezo skrev:
Vores forbrug bør falde da jeg ikke skal køre med EL patron til VVB mere.

Jeg tror det bliver på østsiden de bliver opsat. Jeg tror endda vores hus ligger lidt mere SØ end direkte øst, og det bliver det vel ikke ringere af. Jeg har en appstore app som hedder SP solar. Udfra den indtastede adresse viser den placeringen. Kender du den app ?
@ "Vores forbrug bør falde da jeg ikke skal køre med EL patron til VVB mere."
Hvorfor det, bruger du ikke elpatronen mere ?
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.


rezo
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 134
Tilmeldt: 09 feb 2007 20:17
Mit fyr: Woody 16kW V6 BS semirens
Areal: 230 m2 + VVB 110L
Brændsel: Harvest Energy
Årligt forbrug: 5.5 Ton
Geografisk sted: Nordsjælland

Fordeling af paneler

Indlæg af rezo » 10 jan 2013 18:13

Jeg håber at efter jeg har købt et andet pillefyr i stedet for min 6 år gamle stoker at jeg kan producere varmt vand hele året. Det var ikke muligt på stokeren da den ikke lukkede ned når setpunktet var nået. Så derfor slukkede jeg det om sommeren og brugte elpatronen der

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3371
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 198 gange
Modtaget likes: 233 gange

Fordeling af paneler

Indlæg af BWJ » 10 jan 2013 18:53

rezo skrev:Jeg håber at efter jeg har købt et andet pillefyr i stedet for min 6 år gamle stoker at jeg kan producere varmt vand hele året. Det var ikke muligt på stokeren da den ikke lukkede ned når setpunktet var nået. Så derfor slukkede jeg det om sommeren og brugte elpatronen der

Det gir jo mening :great:
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.


Besvar