Side 2 af 2

Foringelse af ydelse på paneler

: 12 jul 2012 18:09
af hensan
Tror du forhandleren/producenten vil godkende dette test i en reklamationssag om 10-15 år ? -->>

Hvis du har en antagelse af at dine paneler ikke yder det de skal er testen som BWJ beskriver et godt udgangspunkt. Du kan derefter se om du har en sag der er værd at gå videre med eller grunden til dårlig produktion er dårlig vejr eller tilsvarende.
Hvis du mener du har en sag må du/forhandler naturligvis få testet panelerne på kontrolleret måde. Hvis denne test viser at panelerne ikke lever op til garanti kan du gøre garanti gældende.

På det punkt er der ikke nogen forskel fra fx dit TV ikke virker. Du henvender dig til forhandleren der tester produktet for at finde ud om du har ret eller der ikke er fejl på produktet.

Det hele spørgsmålet gik ud på om du havde mulighed for at få indikering om at der var noget galt før du startede op med test.

Foringelse af ydelse på paneler

: 12 jul 2012 20:07
af hensan
På nogle invertere findes funktionen "forceret PV sweep", denne funktion køres ved første idriftsættelse af anlæg, og resultat gemmes i en logfil. -->>

En sådan funktion har min Fronius inverter desværre ikke. Er der andre gode forslag til hvorledes man kan få en nem indikering af hvorledes panelerne fungerer ?

Foringelse af ydelse på paneler

: 12 jul 2012 21:02
af BWJ
infobsam » 12 Jul 2012, 13:36 skrev:Tror du forhandleren/producenten vil godkende dette test i en reklamationssag om 10-15 år ?
Kan ikke rigtig se andre muligheder, hvis den første sweep svarer til det købte anlæg wattmæssigt, er det selv for den bedste leverandør vanskeligt at bortforklare et effekttab, ved sweep på samme betingelser efter eks. 5 år.
Skulle han nægte at anerkende det målte tab, kan han jo bare pille panelerne ned og måle efter, vel at mærke for hans regning hvis der findes fejl.