Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Foringelse af ydelse på paneler

Spørgsmål og diskussion vedr. solcelle paneler
Forumregler
Angiv venligst panelets navn og type i overskriften!
Brugeravatar
hensan
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 532
Tilmeldt: 27 nov 2011 21:24
Mit fyr: Fjernvarme, Tidl Woody pillefyr
Areal: 190m2 + 50m værksted
Brændsel: Fjernvarme
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Geografisk sted: Egebjerg (Horsens)
Givet likes: 6 gange
Modtaget likes: 10 gange

Foringelse af ydelse på paneler

Indlæg af hensan » 11 jul 2012 09:57

Alle solcelle paneler bliver i dag solgt med en ydelses garanti hvor det fx garanteres at panelerne efter 10 år stadig yder 90 pct og efter 20 år yder 80 pct af det oprindelige.

Er der nogen nem måde hvor man som forbruger kan checke og et panel efter et antal år stadig yder det det skal ?

Man kan naturligvis tage et antal paneler ned og sende til test ved testcentral hvor det belyses med den angivne intensitet og derefter måle output. Jeg er dog overbevist om at jeg risikerer problemer hvis jeg forsøger at adskille et 20 års gammelt anlæg med at bolte og elstik ikke nødvendigvis ikke lader sig samle igen bagefter.

Er der en måde man uden at pille paneler ned kan se om sit anlæg stadig har tilstrækkeligt output eller i det mindste kan bruges til at få en kvalificeret formodning om at det ikke yder tilstrækkeligt før du skrider til at demontere paneler.

Jeg taler ikke om at hvis et panel fejler totalt. Det er jeg overbevist om at jeg nok skal opdage via produktionen hvis det sker. Jeg taler om det er muligt som ”normal” person at opdate hvis panelerne ikke mere yder 90 pct men måske kun 85 pct efter 10 år ?


Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3371
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 198 gange
Modtaget likes: 233 gange

Foringelse af ydelse på paneler

Indlæg af BWJ » 11 jul 2012 10:19

På nogle invertere findes funktionen "forceret PV sweep", denne funktion køres ved første idriftsættelse af anlæg, og resultat gemmes i en logfil.
Sammenligninger af fremtidige sweep med det indledende sweep, vil vise omfanget at effekttab som følge af nedbrydning af
solpanelerne over tid.
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

infobsam
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 31
Tilmeldt: 16 mar 2012 14:30

Foringelse af ydelse på paneler

Indlæg af infobsam » 12 jul 2012 10:14

Ikke for at støde nogen
Mange går op i garanti på solpaneler og selvfølgelig skal vi og leverandøren have styr på det hvis der sker noget de første par år.

MEN at have optil 25 års garanti på effekten er i min tankegang noget uklart, hvad er det man om 15-25 år vil måle, og i forhold til hvad ? klimaet/ solskinstimer kan være øget eller minimeret, rigtige mange faktor vil være ændret til den tid..

Sandsynligvis vil panelerne ikke leverer så meget effekt som de gør når de er nye det kan vi læse alle steder, men at kører en garanti sag på at panelerne ikke producerer de lovet ex. 80% tror jeg ikke der er nogen som vil prøve ?

mon ikke priserne og især teknologierne er forbedret mange 100 % om 20-25 år ???

--------------------------------------------------------------------------------
hensan » 11 Jul 2012, 09:57 skrev:Alle solcelle paneler bliver i dag solgt med en ydelses garanti hvor det fx garanteres at panelerne efter 10 år stadig yder 90 pct og efter 20 år yder 80 pct af det oprindelige.

Er der nogen nem måde hvor man som forbruger kan checke og et panel efter et antal år stadig yder det det skal ?

Man kan naturligvis tage et antal paneler ned og sende til test ved testcentral hvor det belyses med den angivne intensitet og derefter måle output. Jeg er dog overbevist om at jeg risikerer problemer hvis jeg forsøger at adskille et 20 års gammelt anlæg med at bolte og elstik ikke nødvendigvis ikke lader sig samle igen bagefter.

Er der en måde man uden at pille paneler ned kan se om sit anlæg stadig har tilstrækkeligt output eller i det mindste kan bruges til at få en kvalificeret formodning om at det ikke yder tilstrækkeligt før du skrider til at demontere paneler.

Jeg taler ikke om at hvis et panel fejler totalt. Det er jeg overbevist om at jeg nok skal opdage via produktionen hvis det sker. Jeg taler om det er muligt som ”normal” person at opdate hvis panelerne ikke mere yder 90 pct men måske kun 85 pct efter 10 år ?

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3371
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 198 gange
Modtaget likes: 233 gange

Foringelse af ydelse på paneler

Indlæg af BWJ » 12 jul 2012 10:59

"MEN at have optil 25 års garanti på effekten er i min tankegang noget uklart, hvad er det man om 15-25 år vil måle, og i forhold til hvad ? klimaet/ solskinstimer kan være øget eller minimeret, rigtige mange faktor vil være ændret til den tid.. "

Men som tidligere skrevet er det øjeblikseffekten der skal måles på, om den overholder det lovede.
Med den gemte log fra idriftsættelsen, vil det være nemt at se evt, ydelsesfald.
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

Brugeravatar
hensan
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 532
Tilmeldt: 27 nov 2011 21:24
Mit fyr: Fjernvarme, Tidl Woody pillefyr
Areal: 190m2 + 50m værksted
Brændsel: Fjernvarme
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Geografisk sted: Egebjerg (Horsens)
Givet likes: 6 gange
Modtaget likes: 10 gange

Foringelse af ydelse på paneler

Indlæg af hensan » 12 jul 2012 12:02

Det er efter min mening en forkert holdning på forhånd at fraskrive sig sin garanti "bare" fordi der sandsynligvis er kommet bedre paneler om 10-20 år.

Hvis vi ikke holdt producenter op at opfylde deres garantier kunne alle producenter love guld og grønne skove vel vidende at de aldrig kom til at stå til ansvar for det. Dette uanset om det er et solcelle anlæg til 100.000 kr eller et stykke legetøj fra BR til 100 kr.

Jeg ville heller ikke opgive at gøre et garanti krav gældende for min mobiltelefon hvis den gik i stykker inden for garantien dette heller ikke selvom der i mellemtiden var kommet en ny, smartere og billigere model.

Hvis mine paneler om 10 år ikke kan levere 90 pct men måske kun 85 pct har jeg et tab som i restlevetiden af anlægget vil løbe op i mange penge i tabt produktion som jeg kan og vil gøre producenten ansvarlig for.

Det er muligt at jeg før garantien udløber vil opdatere anlægget pga den teknologiske udvikling men det er en beslutning jeg selv skal træffe og ikke tvinges til at træffe fordi panelerne er slidt op mange år før garanteret af leverandøren.


Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3371
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 198 gange
Modtaget likes: 233 gange

Foringelse af ydelse på paneler

Indlæg af BWJ » 12 jul 2012 12:14

hensan » 12 Jul 2012, 12:02 skrev:Det er efter min mening en forkert holdning på forhånd at fraskrive sig sin garanti "bare" fordi der sandsynligvis er kommet bedre paneler om 10-20 år.

Hvis vi ikke holdt producenter op at opfylde deres garantier kunne alle producenter love guld og grønne skove vel vidende at de aldrig kom til at stå til ansvar for det. Dette uanset om det er et solcelle anlæg til 100.000 kr eller et stykke legetøj fra BR til 100 kr.

Jeg ville heller ikke opgive at gøre et garanti krav gældende for min mobiltelefon hvis den gik i stykker inden for garantien dette heller ikke selvom der i mellemtiden var kommet en ny, smartere og billigere model.

Hvis mine paneler om 10 år ikke kan levere 90 pct men måske kun 85 pct har jeg et tab som i restlevetiden af anlægget vil løbe op i mange penge i tabt produktion som jeg kan og vil gøre producenten ansvarlig for.

Det er muligt at jeg før garantien udløber vil opdatere anlægget pga den teknologiske udvikling men det er en beslutning jeg selv skal træffe og ikke tvinges til at træffe fordi panelerne er slidt op mange år før garanteret af leverandøren.
Nemlig :great:
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

infobsam
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 31
Tilmeldt: 16 mar 2012 14:30

Foringelse af ydelse på paneler

Indlæg af infobsam » 12 jul 2012 12:28

I bund og grund er vi jo enig men hvordan vil du teste panelerne om + 10 år ?
det vil kræve at du demonterer dem og sender dem til en test magen til det som de er fabriks testet til...
og ja hvis de har tabt 5 % mere end lovet hvad vil producenten svarer ? og evt. betale tilbage ?
jeg vil heller ikke fraskrive mig garantien mener bare det er mere end vanskeligt at bevise panelerne taber mere end lovet, og vil det være besværet værd om 15-20 år ?




hensan » 12 Jul 2012, 12:02 skrev:Det er efter min mening en forkert holdning på forhånd at fraskrive sig sin garanti "bare" fordi der sandsynligvis er kommet bedre paneler om 10-20 år.

Hvis vi ikke holdt producenter op at opfylde deres garantier kunne alle producenter love guld og grønne skove vel vidende at de aldrig kom til at stå til ansvar for det. Dette uanset om det er et solcelle anlæg til 100.000 kr eller et stykke legetøj fra BR til 100 kr.

Jeg ville heller ikke opgive at gøre et garanti krav gældende for min mobiltelefon hvis den gik i stykker inden for garantien dette heller ikke selvom der i mellemtiden var kommet en ny, smartere og billigere model.

Hvis mine paneler om 10 år ikke kan levere 90 pct men måske kun 85 pct har jeg et tab som i restlevetiden af anlægget vil løbe op i mange penge i tabt produktion som jeg kan og vil gøre producenten ansvarlig for.

Det er muligt at jeg før garantien udløber vil opdatere anlægget pga den teknologiske udvikling men det er en beslutning jeg selv skal træffe og ikke tvinges til at træffe fordi panelerne er slidt op mange år før garanteret af leverandøren.
Last edited by 1 on infobsam; edited 12 times in total

infobsam
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 31
Tilmeldt: 16 mar 2012 14:30

Foringelse af ydelse på paneler

Indlæg af infobsam » 12 jul 2012 12:35

Ja dette kunne være en måde at lave egentest på men vil producenten godkende dette ?
man kunne jo lave lidt skygger m.m. for at nedsætte effekten :lol:

[quote="[url=viewtopic.php?p=158998#p158998]BWJ » 12 Jul 2012, 10:59[/urlMen som tidligere skrevet er det øjeblikseffekten der skal måles på, om den overholder det lovede.
Med den gemte log fra idriftsættelsen, vil det være nemt at se evt, ydelsesfald.[/quote]

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3371
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 198 gange
Modtaget likes: 233 gange

Foringelse af ydelse på paneler

Indlæg af BWJ » 12 jul 2012 12:37

Det er så enkelt at teste dem som jeg tidligere har beskrevet, det tager helt op imod 2 minutter !

Og "Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu kan gøre det hamrende indviklet.
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

infobsam
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 31
Tilmeldt: 16 mar 2012 14:30

Foringelse af ydelse på paneler

Indlæg af infobsam » 12 jul 2012 13:36

Tror du forhandleren/producenten vil godkende dette test i en reklamationssag om 10-15 år ?
BWJ » 12 Jul 2012, 12:37 skrev:Det er så enkelt at teste dem som jeg tidligere har beskrevet, det tager helt op imod 2 minutter !

Og "Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu kan gøre det hamrende indviklet.


Besvar