Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

sunpower

Spørgsmål og diskussion vedr. solcelle paneler
Forumregler
Angiv venligst panelets navn og type i overskriften!
Spinnerhawk
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 1
Tilmeldt: 07 nov 2012 08:37

sunpower

Indlæg af Spinnerhawk » 07 nov 2012 08:56

Michael-H » 07 Sep 2012, 08:30 skrev:Ja jeg har lige betalt 20% til Peter Schutte, så jeg skal hente 64 paneler om en uge. De koster 2936,- inkl. tysk moms hvis du henter dem i Tyskland.

Det skan være de paneler der står NE på for at de er kompatible med transformerless invertere.

Novaenergi.dk er vendt tilbage, men de vil kun sælge hele sæt, og de tror tilsyneladende ikke på at man kan køre transformerless på NE modulerne. Da jeg sagde at jeg ville have SolarEdge inverter på gik han helt i baglås.

Hvorledes med de sidste 80%? Havde du dem med i kontanter?
Jeg har selv bestilt ved Peter og betalt de første 20%


Michael-H
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 14
Tilmeldt: 03 sep 2012 20:31

sunpower

Indlæg af Michael-H » 07 nov 2012 09:05

Ja jeg havde dem med i kontanter, men det koster for meget i veksel gebyr, så hvis jeg skulle købe igen ville jeg bare overføre de 80% også. Husk også at du maks må tage 10.000 euro med ud af landet i kontanter pr. person.

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3371
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 198 gange
Modtaget likes: 233 gange

sunpower

Indlæg af BWJ » 07 nov 2012 19:20

Michael-H » 07 Nov 2012, 09:05 skrev:Ja jeg havde dem med i kontanter, men det koster for meget i veksel gebyr, så hvis jeg skulle købe igen ville jeg bare overføre de 80% også. Husk også at du maks må tage 10.000 euro med ud af landet i kontanter pr. person.

Det er ikke ulovligt at rejse med mere end 10.000 euro. Men har man kontanter over det beløb, skal de angives til SKAT forud for rejsen
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

Brugeravatar
gel
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 171
Tilmeldt: 20 feb 2010 11:12
Mit fyr: Passat
Areal: 250
Brændsel: træ & olie
Modtaget likes: 1 gang

sunpower

Indlæg af gel » 07 nov 2012 19:41

måske "rejse-checks" kan bruges?

Michael-H
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 14
Tilmeldt: 03 sep 2012 20:31

sunpower

Indlæg af Michael-H » 07 nov 2012 20:01

gel » 07 Nov 2012, 19:41 skrev:måske "rejse-checks" kan bruges?
De er lige så dyre som kontanter, og underlagt samme bestemmelser som kontanter. Hvis Nordea skal lave en bankcheck, så skal informationer først indsamles i den lokale afdeling hvorefter checken bliver skrevet i Polen og sendt med brev til Danmark. Det er åbenbart billigere. Under alle omstændigheder er 21 kr for bankoverførsel noget billigere end 2-3% gebyr for kontanter eller checks. Personligt ville jeg stole på Peter Schütte og overføre pengene, men det er selvfølgelig noget af en tillidssag.


Frigg
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 10 nov 2012 10:43

sunpower

Indlæg af Frigg » 15 nov 2012 23:05

Vi er også interesserede i SUnpowers E20 /327paneler kombineret med solar edge inverter. Er der nogen der har erfaringer med om det kører godt? og er der slet ikke nogen forhandlere herhjemme hvor man kan få denne løsning ? og hvor dyrt er det i forhold til hos Peer Schütte i tyskland - findes der i øvrigt nogen forhandlere i Tyskland nærmere den danske grænse?

Michael-H
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 14
Tilmeldt: 03 sep 2012 20:31

sunpower

Indlæg af Michael-H » 16 nov 2012 07:56

Min erfaring er at forhandlerne kun vil sælge deres egen kombination af paneler og inverter, og de fleste vil ikke sælge løsdele. De forhandlere jeg har fundet af SunPower i Danmark har ikke SolarEdge, og tror iøvrigt ikke den kombination vil virke. Du skal bare huske at det skal være NE paneler, så kan de køre med transformerless invertere som SolarEdge. Her er et link til en der har din ønskede kombination, og det ser ud til at virke: http://www.bdpv.be/fiche_utilisateur_de ... l=vimarech
Peter Schütte har tilbudt at sende varerne til Schenker (Deutche Bahn) i Flensburg. Jeg ved ikke hvad det koster, men det er da en lidt kortere køretur. Han vil selvfølgelig have betaling inden afsendelse.

Frigg
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 10 nov 2012 10:43

sunpower

Indlæg af Frigg » 16 nov 2012 22:59

Mange tak for hurtig tilbagemelding, Michael. Du har også selv en solar edge inverter til dit Sunpower anlæg, ik? kender du også noget til fordele og ulemper ved microinvertere - f.eks. enphase energy?

Michael-H
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 14
Tilmeldt: 03 sep 2012 20:31

sunpower

Indlæg af Michael-H » 17 nov 2012 09:58

Jeg kan ikke lide at have 230VAC liggende ude på taget. Effektiviteten er vist heller ikke så god på Enphase, men det er vist mest en smags sag. Her er et link der forklarer forskellene i de 2 systemer. http://solaredgevsenphase.com/

Det med at SolarEdge starter ved lav effekt er ret godt. Mit anlæg producerer fint ved et par hundrede W fra 32 stk 230W paneler. Det er under 10W fra hvert panel, og der vil Enphase vist ingen gang starte. Det er meget mere effektivt at have en DC-DC converter ved hvert panel og kun en DC-AC inverter.

Frigg
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 10 nov 2012 10:43

sunpower

Indlæg af Frigg » 17 nov 2012 10:18

Tak for oplysnngerne.
OK, mere tak - Jeg har lige sendt forespørgsel til Peter Schütte om 18 SunPower E20/333 paneler og solar edge invertersystem med optimizers. Han sagde at Solar edge var alt for dyrt, hvis man ikke har skyggeproblemer. Vi risikerer ikke meget skygge hos os og panelerne kommer til at ligge på et et tag med 45 grader hældning stik syd, så mon det bedre kan betale sig med en "almindelig inverter" - i så fald, hvilken skal man så vælge? Han sagde også at han mente der kun var 5 års garanti på solar edge inverteren, men jeg har set på gilleleje solenergi at de siger at solar edge giver 12 år på invereteren og 25 på optimiserne http://gilleleje-solenergi.dk/garantier.html , hvad har du fået tildbudt? M.h.t. monteringssystem - har du da også nogen anbefalinger - har hørt at Schletter er godt - vi bor et meget vindudsat sted.


Besvar