Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

sunpower

Spørgsmål og diskussion vedr. solcelle paneler
Forumregler
Angiv venligst panelets navn og type i overskriften!
Michael-H
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 14
Tilmeldt: 03 sep 2012 20:31

sunpower

Indlæg af Michael-H » 17 nov 2012 10:43

Det er korrekt at hvis du ikke har problemer med skygger, så er argumentet for SolarEdge lidt mindre, men der er stadig nogle fordele: Hvis der falder blade på 1 celle i et panel så reduceres panelet med 1/3 effekt. Hvis panelet sidder i et almindeligt 1 strengs serie system, så vil HELE anlægget falde 1/3 da der ikke kan trækkes mere strøm end det svageste panel. Det undgår du med SolarEdge. En anden ting er at du kan udbygge med andre paneler med andre data uden bekymring. I et standard system skal MPPT data være ens for alle paneler, og det kan blive en udfordring hvis et af dine paneler går i stykker om 12 år. Jeg kan også lide at jeg kan se hvert panels ydelse og se hvis et enkelt panel fejler uden at skulle splitte hele anlægget ad for at finde fejlen. Jeg synes de ekstra penge er givet godt ud, men jeg er måske også lidt tekniknørd :-). Husk også at se efter hvilken internet adgang der er til din inverter. Mange inverter producenter vil sælge en internet gateway for at du kan se data på nettet. Det er med gratis i SolarEdge. Den har Ethernet port. SMA har f.eks. BlueTooth. Du skal så købe en boks til 4000,- for at kunne logge på sunnyportal. Det opdager de fleste først når anlægget er sat op.


alte
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 46
Tilmeldt: 29 mar 2012 10:31

sunpower

Indlæg af alte » 17 nov 2012 23:51

Hej Michael, er du sikker på at hele strengen får reduceret effekten med en trediedel hvis blot et panel får skygge på en trediedel? Jeg spørger fordi jeg selv har været i tvivl om hvordan det hænger sammen.
Jeg fik så herinde på Stokerpro det svar, at hvis jeg havde 10 paneler i serie med hver 3 dioder, så var det 1/30 af effekten jeg mistede hvis der var skygge på 1/3 panel, så nu ved jeg ikke hvad jeg skal tro mest på.

Michael-H
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 14
Tilmeldt: 03 sep 2012 20:31

sunpower

Indlæg af Michael-H » 18 nov 2012 10:19

Det kommer an på hvordan dioderne er monteret. Det ser ud til at de fleste paneler er koblet i serie således at hvis en celle bliver skygget så vil panelet yde den samme strøm, men en reduceret spænding. Antallet af dioder afgør hvor mange % af panelets celler der bliver koblet ud når en celle får skygge, så du har ret skygge på en celle vil kun reducere produktionen på et panel.

Så er det kun forskellen i MPPT og forskel i panel ydelse der kan øge produktionen i et SolarEdge system i forhold til et 1 strengs alm. system.

Frigg
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 10 nov 2012 10:43

sunpower

Indlæg af Frigg » 18 nov 2012 14:28

Michael. Jeg så du havde fået opgivet en pris på Solar edge inverter + 30 power optimizers fra Peter Schütte. Vi er ved at få beregnet tilbud fra Peter Schütte i dag - for det er jo ved at være sidste chance, men han var usikker på prisen - ved du noget om hvad prisen var på selve inverteren og på en optimizer, for vi skal kun have 18 paneler.

Michael-H
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 14
Tilmeldt: 03 sep 2012 20:31

sunpower

Indlæg af Michael-H » 18 nov 2012 19:46

Jeg har kun prisen på SE7K + 30 stk OP250-LV til 3031€ + moms. Du skal dog bruge nogle kraftigere optimizere OP400-MV til E20/333 panelerne.


Besvar