Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Solpaneler fra Ulica

Spørgsmål og diskussion vedr. solcelle paneler
Forumregler
Angiv venligst panelets navn og type i overskriften!
solcelle
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 250
Tilmeldt: 15 jan 2012 13:13

Solpaneler fra Ulica

Indlæg af solcelle » 06 feb 2012 11:28

Kloger og kloger... hvad er det for inverter du har valgt...
Noget du evt. skal/bør tænke på er hvor dan står du hvis regringen luger op for store anlæg... der kan en droslet 10Kw inverter opdateres til igen at fungere som en 10Kw men 2 gange 3,3 bliver aldrig mere end 6,6 Kw.
fakta er vejen til god rådgivning
Teknisk afdelings leder
Solia A/S
Kim Jessen
Og ja jeg er delvis ordblind lev med det


Højager1
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 32
Tilmeldt: 03 jan 2012 18:56
Mit fyr: Jordvarme Fighter 1245
Areal: 155
Brændsel: El
Fremviser gerne i postnummer: 4100
Årligt forbrug: ca. 4000kwt

Solpaneler fra Ulica

Indlæg af Højager1 » 06 feb 2012 11:44

Ja, det har jeg da også tænkt på, men om så er spørgsmålet om ordningen bliver ændret???? og hvornår??. Men så kan jeg jo altid købe en 3300w inverter og sætte til de 2 andre, det kræver selvfølig lidt ombygning, hvorimod med et stor inverter er det bare en omkodning.

Brugeravatar
Kjeld P
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 383
Tilmeldt: 27 nov 2011 19:16
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 185
Brændsel: Piller og solskin
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0,4T
Geografisk sted: Øst Jylland
Givet likes: 1 gang

Solpaneler fra Ulica

Indlæg af Kjeld P » 06 feb 2012 11:55

majland » 30 Jan 2012, 18:07 skrev:Lægger man en solcelle ud i solen uden at forbinde ledningene løver der ingen strøm. Så er inverterne lavet så de kun tillader 6kW peak effekt så må den overskydlende effekt enten afsættes som varme i inverteren (ikke sandsynligt) eller også trækkes strømmen/effekten ikke ud af solcellen. Men hvad sker der så i solcellen ? Stiger spændingen over den bare hvis den kan levere mere strøm end der faktisk tages ud, eller bliver de varmere eller ?
Hej
Jeg er elektronik teknolog og har været i test og reparations af Danfos invertere...jeg kan oplyse at der ikke finder overproduktion af strøm sted som bliver omsat til varme hverken i celler eller invertere. Ved overproduktion ifh til aftagen energi opstår en højere spænding på cellerne, men samtidig falder strømmen (A) både i invertere og celler da W er produkt af V X A. Når strømmen falder reduceres også tabet...invertere og celler bliver tilgodeset med mindre belastning/varme takket være PWM modulation.
Nu med tre Panasonic Inverter varmepumper...assisteret af pillefyr hvis det bliver rigtig dejlig koldt.

Brugeravatar
KristianVilhelm
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 480
Tilmeldt: 07 jun 2011 21:44
Mit fyr: Benekov S25
Areal: 120
Brændsel: Flis
Årligt forbrug: Ca. 50m3
Geografisk sted: Nordvestsj (Odsherred)
Modtaget likes: 4 gange

Solpaneler fra Ulica

Indlæg af KristianVilhelm » 06 feb 2012 12:08

Kjeld P » 06 Feb 2012, 11:55 skrev: Hej
Jeg er elektronik teknolog og har været i test og reparations af Danfos invertere...jeg kan oplyse at der ikke finder overproduktion af strøm sted som bliver omsat til varme hverken i celler eller invertere. Ved overproduktion ifh til aftagen energi opstår en højere spænding på cellerne, men samtidig falder strømmen (A) både i invertere og celler da W er produkt af V X A. Når strømmen falder reduceres også tabet...invertere og celler bliver tilgodeset med mindre belastning/varme takket være PWM modulation.
Har lidt svært ved at tyde dit indlæg. (Er også ret dum til strøm.)
Skal det forståes som det er helt ufarligt for inverteren, at den har flere solceller, end den kan afsætte gennem inverteren?

For det er da klart noget jeg også har spekuleret over.

Med venlig hilsen

Kristian Vilhelm

Brugeravatar
Kjeld P
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 383
Tilmeldt: 27 nov 2011 19:16
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 185
Brændsel: Piller og solskin
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0,4T
Geografisk sted: Øst Jylland
Givet likes: 1 gang

Solpaneler fra Ulica

Indlæg af Kjeld P » 06 feb 2012 12:19

Ja...inverterne regulere selv ved at skrue ned for ampererne som de tager fra cellerne...når så cellerne aflevere færre ampere stiger spændingen lidt..det sker der intet ved...så falder ampererne yderligere og systemet regulerer derved sig selv.
Last edited by 1 on Kjeld P; edited 6 times in total
Nu med tre Panasonic Inverter varmepumper...assisteret af pillefyr hvis det bliver rigtig dejlig koldt.


solcelle
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 250
Tilmeldt: 15 jan 2012 13:13

Solpaneler fra Ulica

Indlæg af solcelle » 06 feb 2012 12:19

Højager1 » 06 Feb 2012, 11:44 skrev:Ja, det har jeg da også tænkt på, men om så er spørgsmålet om ordningen bliver ændret???? og hvornår??. Men så kan jeg jo altid købe en 3300w inverter og sætte til de 2 andre, det kræver selvfølig lidt ombygning, hvorimod med et stor inverter er det bare en omkodning.
Ville gerne vide vilken inverter du har valgt...
en inverter der kan håndtere 1,2 Kw over efegt hmmm interasant
fakta er vejen til god rådgivning
Teknisk afdelings leder
Solia A/S
Kim Jessen
Og ja jeg er delvis ordblind lev med det

solcelle
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 250
Tilmeldt: 15 jan 2012 13:13

Solpaneler fra Ulica

Indlæg af solcelle » 06 feb 2012 12:22

Kjeld P » 06 Feb 2012, 12:19 skrev:Ja...inverterne regulere selv ved at skrue ned for ampererne som de tager fra cellerne...når så cellerne aflevere færre ampere stiger spændingen lidt..det det sker der intet ved...så falder ampererne yderligere og systemet regulerer derved sig selv.
Med ref. til danfos er det en udtagelse du vil læge hovedet på bloken med...

Det kan evt undre mig at danfos også har helt spesifige over og nedre anlægse secifikationer både i efegt og spænding...

Hvis inverteren ikke har inmad til at håndtere det så står den i flammer/røg...
Har oplevet det... en kunde havde haft samme tanke og det gik skævt.
fakta er vejen til god rådgivning
Teknisk afdelings leder
Solia A/S
Kim Jessen
Og ja jeg er delvis ordblind lev med det

Brugeravatar
Kjeld P
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 383
Tilmeldt: 27 nov 2011 19:16
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 185
Brændsel: Piller og solskin
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0,4T
Geografisk sted: Øst Jylland
Givet likes: 1 gang

Solpaneler fra Ulica

Indlæg af Kjeld P » 06 feb 2012 13:02

Jamen når man speciferer max i effekt i programmeringen er det selvfølgelig inden for inverterens rammer...alt andet er da utopisk.
Lægger man en begrænsning her kan den ikke producere mere og cellerne er selvfølgelig forbundet i serie og seriekoblingerne i parallel så de ikke render løbsk. Der er selvfølgelig grænser for alt...
Nu med tre Panasonic Inverter varmepumper...assisteret af pillefyr hvis det bliver rigtig dejlig koldt.

Højager1
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 32
Tilmeldt: 03 jan 2012 18:56
Mit fyr: Jordvarme Fighter 1245
Areal: 155
Brændsel: El
Fremviser gerne i postnummer: 4100
Årligt forbrug: ca. 4000kwt

Solpaneler fra Ulica

Indlæg af Højager1 » 09 feb 2012 19:32

Ville lige høre om nogen har erfaringer gode som dårlige med firmaet Dansk solar teknik..........skriv etv. privat...


Besvar