Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Solpaneler fra Ulica

Spørgsmål og diskussion vedr. solcelle paneler
Forumregler
Angiv venligst panelets navn og type i overskriften!
solcelle
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 250
Tilmeldt: 15 jan 2012 13:13

Solpaneler fra Ulica

Indlæg af solcelle » 05 feb 2012 22:56

Hele hemligheden liger i den måde de programere deres adc. og pwm modulering... kan dog virkelig undre mig over at vil spille kapacitet ogver 2 inverter når der findes leverandøre der kan klare opgaven med en og der ved få en bedre ydnyttelse...
fakta er vejen til god rådgivning
Teknisk afdelings leder
Solia A/S
Kim Jessen
Og ja jeg er delvis ordblind lev med det


pso
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 835
Tilmeldt: 07 nov 2011 23:11
Mit fyr: Woody Mini 2011 model
Areal: 150+30
Brændsel: Fågelfors/Varga/Bella 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 2770
Dagligt forbrug: 18,6 for november
Årligt forbrug: ca 5200kg
Geografisk sted: 2770 Kastrup
Modtaget likes: 5 gange

Solpaneler fra Ulica

Indlæg af pso » 05 feb 2012 23:43

Hej

Det er meget enkelt, den solenergi der ikke bliver til strøm bliver til varmen, varmen stråles ud igen som varmetab fra panellet.
Husk el solceller har en maximal virkningsgrad på f.eks 20% (afhængig af type og kvalitet) de 80% bliver i forvejen til varme, så om det bliver 80% eller f.eks 85% der bliver til varme betyder ikke noget.

Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Givet likes: 98 gange
Modtaget likes: 46 gange

Solpaneler fra Ulica

Indlæg af thoken » 06 feb 2012 09:11

solcelle » 05 Feb 2012, 22:56 skrev:Hele hemligheden liger i den måde de programere deres adc. og pwm modulering... kan dog virkelig undre mig over at vil spille kapacitet ogver 2 inverter når der findes leverandøre der kan klare opgaven med en og der ved få en bedre ydnyttelse...

Hej!
Jo, men hvis der nu "dør" en inverter, så høster man jo stadigvæk halvdelen, hvis man har 2 invertere. Så der er da noget produktions sikkerhed i at have 2 invertere. Der findes jo også mennesker der har 2 biler, ikke!

mvh thoken
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Solpaneler fra Ulica

Indlæg af Flemming DJ » 06 feb 2012 09:20

pso> Selvfølgelig... Tak! :great:

Det er jo logisk nok, når man ser på det den vej rundt. :D
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

solcelle
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 250
Tilmeldt: 15 jan 2012 13:13

Solpaneler fra Ulica

Indlæg af solcelle » 06 feb 2012 09:49

thoken » 06 Feb 2012, 09:11 skrev:
Hej!
Jo, men hvis der nu "dør" en inverter, så høster man jo stadigvæk halvdelen, hvis man har 2 invertere. Så der er da noget produktions sikkerhed i at have 2 invertere. Der findes jo også mennesker der har 2 biler, ikke!

mvh thoken
Hmmmm 2 biler .... !!!!! jo det er rigtigt...
mht. sikkerhed så har du på sin vis 100% rat... men hvis man handler med henblik på at man regner med at produgtet vil gå i stykker skulle man nok købe et andet produgt...
For at blive i bil værdenen... er den ene lampe i forlygten gået er det 99,9999....% sikkert at den anden følger snart trop....
fakta er vejen til god rådgivning
Teknisk afdelings leder
Solia A/S
Kim Jessen
Og ja jeg er delvis ordblind lev med det


Brugeravatar
majland
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 596
Tilmeldt: 24 jan 2007 11:25
Mit fyr: Twinheat M20, 1998 - Skrottet
Areal: 218m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Dagligt forbrug: 16-48
Årligt forbrug: 4-5.5 ton
Geografisk sted: Bjerregrav [9632]
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 11 gange

Solpaneler fra Ulica

Indlæg af majland » 06 feb 2012 10:02

Grunden til de 2 invertere er vel fordi det gør udvalget af en fasede invertere meget større end flerfasede. Herhjemme stiller der fleste elselskaber vist krav om at 6kW skal fordelens på 2 eller 3 faser.

Så kan det godt give mening at sætte 3 2kW enfasede invertere op istedet for en 3faset 6kW, hvis de samlet har sammenlignelig effektivitet men er billigere i indkøb.

(Jeg har stadig ikke kaft lyst til at kravle op på taget og måle op hvor meget plads der er tilbage efter solvarmen - men har nydt at solen de sidste dage har varmet nok til at sneen/isen er smeltet af og varmet noget vand,,,,
1998 Twinheat M20 - Skrottet :-(
2010 10m2 Solvarme http://mariendalvej.dk/tag/solvarme
2012 6.9Kwp Solceller http://mariendalvej.dk/tag/solceller
2021 13kW Bosch Varmepumpe

solcelle
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 250
Tilmeldt: 15 jan 2012 13:13

Solpaneler fra Ulica

Indlæg af solcelle » 06 feb 2012 10:21

havde det nu kun drejet sig om 6-7 Kw var vi enig men det bliver vi aldrig når vi er oppe at rode rundt med 9 Kw
Der har man inverter på 3 faser med 16A / fase.
orsag til min argumentatition...

en inverter har en efegtivitet på ca. 95-98% hvad vil 2 så have de har til sammen en system efegt på 90-93%
hvor en inverter stadig har den samme efegtivitet men som er byget til at håndtere så store pv anlæg.
fakta er vejen til god rådgivning
Teknisk afdelings leder
Solia A/S
Kim Jessen
Og ja jeg er delvis ordblind lev med det

CrapMan
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 05 feb 2012 21:38
Mit fyr: gasfyr
Areal: 113
Brændsel: Træ
Fremviser gerne i postnummer: 8900

Solpaneler fra Ulica

Indlæg af CrapMan » 06 feb 2012 10:37

Tabet bliver ikke det dobbelt fordi man bruger 2 inverter. 2 inverter, arbejder jo uafhængig af hinanden. Det ville jo svare til at jeg havde et 3 kW anlæg og naboen også havde et.
Nu er 3 fasede inverter ikke særlig udbredt. Slet ikke til under 6kWh. Kosta piko har en på 4.2 og 5.5. Så der for man ikke fuld udnyttelse af 6kWh reglen. Ser kun fordele ved at have 2 inverter frem for en med 3 faser. Skulle en gå i stk. kan man stadig lave strøm på halvdelen af anlægget.

Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Givet likes: 98 gange
Modtaget likes: 46 gange

Solpaneler fra Ulica

Indlæg af thoken » 06 feb 2012 11:11

solcelle » 06 Feb 2012, 09:49 skrev: Hmmmm 2 biler .... !!!!! jo det er rigtigt...
mht. sikkerhed så har du på sin vis 100% rat... men hvis man handler med henblik på at man regner med at produgtet vil gå i stykker skulle man nok købe et andet produgt...
For at blive i bil værdenen... er den ene lampe i forlygten gået er det 99,9999....% sikkert at den anden følger snart trop....

Hej!
Kan du sælge et anlæg hvor du kan garantere at inverteren ikke går i stykker i anlæggets levetid?
Hvis man køber en bil forventer man da også visse udgifter til vedligehold/slidtage, ikke!
Så nej man skulle nok ikke bare have valgt en anden bil.
Mange solcelle firmaer fortæller da også deres kunder at de skal forvente at skifte inverteren i løbet af anlæggets levetid.

mvh thoken
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html

Højager1
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 32
Tilmeldt: 03 jan 2012 18:56
Mit fyr: Jordvarme Fighter 1245
Areal: 155
Brændsel: El
Fremviser gerne i postnummer: 4100
Årligt forbrug: ca. 4000kwt

Solpaneler fra Ulica

Indlæg af Højager1 » 06 feb 2012 11:15

Ja...jeg står nu overfor valget til mit 9kw anlæg......2 stk sma på hver 3300w som så begrænses til sammenlagt 6kw eller investere i en 9 eller 10 kw inverter og så begrænse den til 6kw .........går og prøver at finde ud af om en feks. 9kw inverter som er begrænset til 6kw, bedre vil kunne holde til belastningen fra et solanlæg på ca 9kw da den jo er bygget til 9kw og dermed også kan håndtere dette..........men på den anden side er det jo en merinvestering at foretage hvis de to på 3300kw også kan holde til opgaven..........nogen der er klogere end mig derude????????

mvh Kim


Besvar