Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Telestat / termomotor reperation

Alt vedr. hjemmebyg og geniale opfindelser
Besvar
zaritas
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 22
Tilmeldt: 19 sep 2010 22:36
Mit fyr: Blacksmith 20KW, Alcon A6, 1000 l. akku
Areal: 250 + 120 værksted
Brændsel: ALT co2 neutralt
Fremviser gerne i postnummer: 8355
Årligt forbrug: 6-8

Telestat / termomotor reperation

Indlæg af zaritas » 31 okt 2010 00:06

Er der nogen som har erfaring/ideer til at reparere / adskille en termomotor.

Jeg er den heldige ejer af et Roth (Lintech) shunt system med et NOVA styringsanlæg med trådløse termostater. Anlægget har kørt rigtig fint de sidste 6 år, men da jeg nu er ved at gennemgå /flytte / genstarte hele anlægget opdager man jo alligevel en del slitage.
Bla. har jeg måttet skifte termomotoren på shuntreguleringen og et par andre "hænger lidt med næbbet". Jeg forudser en løbende udskiftning af mine 12 termomotore og med dertilhørende økonomiske udgifter http://www.lavprisvvs.dk/shop/roth-nova-og-243285p.html :cry:

Derfor kommer jyden op i mig og jeg tænker... Hvad koster mon en lille (model)elmotor i forhold til en ny termomotor og derfor begynder jeg at studere den defekte termomotor. :roll: Desværre ligner den et eller andet tryksamlet / limet fortknox agtigt uden så meget som en skrue :x

Er der nogen som har prøvet at skille sådan en fætter? og endnu bedre.. haft held til at samle og reparere den igen :wink:

Kan man alternativt bruge mindre kendte noname produkter som fx. http://www.nettobyg.dk/shop/pett-telest ... 5043p.html passer de sammen ?

Nogen erfaringer (kan ikke finde andre tråde om sagen... gad vide om jeg er den eneste med termomotore :oops: )
Zaritas
Tester brandværdig på alt biologisk og organisk materiale i gas, flydende og fast form.


zaritas
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 22
Tilmeldt: 19 sep 2010 22:36
Mit fyr: Blacksmith 20KW, Alcon A6, 1000 l. akku
Areal: 250 + 120 værksted
Brændsel: ALT co2 neutralt
Fremviser gerne i postnummer: 8355
Årligt forbrug: 6-8

Re: Telestat / termomotor reperation

Indlæg af zaritas » 01 nov 2010 21:20

new17 Nå.... det er så vist kun mig der mener at det er et interessant emne :cry:
Zaritas
Tester brandværdig på alt biologisk og organisk materiale i gas, flydende og fast form.

kongsted
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 242
Tilmeldt: 28 aug 2009 10:49
Mit fyr: Baxi Bonus 30 + PSWF2000 (tryk eksp.)
Areal: 145
Brændsel: Fastbrændsel
Fremviser gerne i postnummer: 6650
Årligt forbrug: 10/11: 24m^3
Geografisk sted: 6650
Kontakt:

Re: Telestat / termomotor reperation

Indlæg af kongsted » 08 nov 2010 09:20

Hej,

De thermomotorere er ikke egentlige motorere, men en væske/voks der opvarmes og derved udvider sig, og trykker "stemplet" ud af enheden. Nogle er simple ON/OFF enheder, men andre har et styre signal, hvor man tilnærmelsesvis kan styre stemplets vandring. (det er bedst at bruge et feedback signal til at lave en lukke sløjfe regulering på dem)

//Simon

kadett 76
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 212
Tilmeldt: 20 okt 2010 23:22
Mit fyr: DSU 10 med autotænding
Areal: 270 m2
Brændsel: alt der kan brænde, både fast og piller
Fremviser gerne i postnummer: 6760
Geografisk sted: jylland

Re: Telestat / termomotor reperation

Indlæg af kadett 76 » 08 nov 2010 22:13

hvis dine termomotore er 24 volt som dem du linker til kan du sagtens bruge de billige, har selv skiftet en del som vvs montør og for det meste har vi bare brugt ew til alle 24 volt anlæg, så skal man ikke have så mange forskellige på lager og styringen er da ligeglad med mærket

zaritas
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 22
Tilmeldt: 19 sep 2010 22:36
Mit fyr: Blacksmith 20KW, Alcon A6, 1000 l. akku
Areal: 250 + 120 værksted
Brændsel: ALT co2 neutralt
Fremviser gerne i postnummer: 8355
Årligt forbrug: 6-8

Re: Telestat / termomotor reperation

Indlæg af zaritas » 10 nov 2010 18:07

Tak for feedback :)

Væske/voks... OK så er der måske ikke nogen måde at reparere dem på?

Ja det er 24V som åbner med styrestrøm. Det lyder godt at man kan bruge de billige, hvad er ew og har du evt, et godt link til dem, Kadet76?
Zaritas
Tester brandværdig på alt biologisk og organisk materiale i gas, flydende og fast form.


kadett 76
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 212
Tilmeldt: 20 okt 2010 23:22
Mit fyr: DSU 10 med autotænding
Areal: 270 m2
Brændsel: alt der kan brænde, både fast og piller
Fremviser gerne i postnummer: 6760
Geografisk sted: jylland

Re: Telestat / termomotor reperation

Indlæg af kadett 76 » 11 nov 2010 20:29

ew er en fabrikant af blandt andet gulvvarme, de sælges også som wavin/tigris deres telestater lignede indtil for nyligt meget de billige du linker til og bliver sikkert lavet på samme fabrik i kina, tror ikke de sælger direkte, de kan ses her: http://www.billigvvs.dk/Varmesystemer-G ... 10229.html men det ville ikke undre mig om dem du linker til er nøjagtig de samme under andet navn og med nyt fancy design på ew's

kadett 76
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 212
Tilmeldt: 20 okt 2010 23:22
Mit fyr: DSU 10 med autotænding
Areal: 270 m2
Brændsel: alt der kan brænde, både fast og piller
Fremviser gerne i postnummer: 6760
Geografisk sted: jylland

Re: Telestat / termomotor reperation

Indlæg af kadett 76 » 11 nov 2010 20:37

rep. skal du nok ikke rode med da det netop som kongsted skriver er en væske/voks der udvider sig under opvarmning, og når det ikke virker mere er det varmetråden der er brændt over, og grunden til de er forseglede er jo så denne væske ikke udvider sig ud af huset istedet for at åbne/lukke


Besvar