Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Pille presser.

Alt vedr. hjemmebyg og geniale opfindelser
snubbi
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 29 nov 2010 22:02
Mit fyr: hkrst 10 fsk 500
Areal: 147m2+180m2værksted
Brændsel: flis - piller.
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: 40 -60 kg flis
Årligt forbrug: 7t piller/40 m3 flis
Geografisk sted: kalundborg
Modtaget likes: 1 gang

Pille presser.

Indlæg af snubbi » 29 jan 2012 18:30

hej alll
bruger du raps olie ?
forvarmer du smulden ?
jeg synes at procedesen går i stå hver gang den for lidt ny smuld ,men thempertur er også kun 9,1 på smulden .lignin procesen starter først ved om kring 80 grader så den bliver kulde slået hver gang den får lidt ny smuld .har lege lidt med pressen i dag. men savne min føde snegl , frekvens omformer til sneglen er stået af.


Brugeravatar
Havmand
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2315
Tilmeldt: 17 mar 2010 21:08
Mit fyr: Atmos DC25 samt Scotte v.10 comfort 10KW
Areal: 190
Brændsel: Blandet træ og piller
Fremviser gerne i postnummer: 4700
Dagligt forbrug: 30 kg
Geografisk sted: Næstved, Sydsjælland
Modtaget likes: 2 gange

Pille presser.

Indlæg af Havmand » 29 jan 2012 18:39

Jeg har fulgt lidt med i tråden og kom til at tænke på, nu hvor materialet skal forarmes, så ar diesel-dyret da en fordel at man kunne lede udstødningen ind gennem en opvarmingstunnel til flisen
Bo Sarup-Havmand
Mit interface
Min Stokerlog

snubbi
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 29 nov 2010 22:02
Mit fyr: hkrst 10 fsk 500
Areal: 147m2+180m2værksted
Brændsel: flis - piller.
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: 40 -60 kg flis
Årligt forbrug: 7t piller/40 m3 flis
Geografisk sted: kalundborg
Modtaget likes: 1 gang

Pille presser.

Indlæg af snubbi » 29 jan 2012 21:25

det hedder pipdryring det er også meget brugt
men man kan ikke bruge flisen direkte det skal lige igenem hammer møller for at komme langt nok ned i diameter 5mm.
jeg har monteret en elmotor modsat dieselen så møllen stå i midten med samme kilrem`s længede .den 22hk diesel larmer ad h..... til inde på værkstedet og med porten åben og -4grader udenfor det er lidt for koldt .
har kun 3 meter hen til koloriferen 1"rør hvor det er 2 t stykker og 2 kuglehaner.så det er rimlig nemt lige at trække et par pex rør til det dobbelrør på føde sneglen og give det 75grader varmtvand for fyret ,der er riglig kapasivtet

alll
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 23 dec 2011 16:21

Pille presser.

Indlæg af alll » 29 jan 2012 22:41

hej snubbi jeg bruger hverken raps olie eller for varme, men du skal bruge din frekvensomformer for at få en jævn strøm (meget vigtigt) det er også meget vigtigt, at der ikke er for meget fugt i smulden for så opnår du ikke den rigtige kompression,(martrise varme)

snubbi
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 29 nov 2010 22:02
Mit fyr: hkrst 10 fsk 500
Areal: 147m2+180m2værksted
Brændsel: flis - piller.
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: 40 -60 kg flis
Årligt forbrug: 7t piller/40 m3 flis
Geografisk sted: kalundborg
Modtaget likes: 1 gang

Pille presser.

Indlæg af snubbi » 30 jan 2012 00:10

hej alll
det er jeg klar over jeg har en elmotor 11kw el motor det er ca 15 hk det er 7hk mindre end dieselen , den er perioder meget over belaste .Skal når jeg kommer på arbejde i morgen have bestilt et mindre remhjul til motoren for at gear pressen ned i omdrininger det giver elmotoren lidt meger magt over tingne .
Den du selv har bygget er det kun tryk rullerne der drejer rund, eller køre matrisen med for det gør den på kiniseren jeg har.
Er det ren gran eller fyr du presser ?
Det jeg presser af, er eg og aske smuld med 30% gran i og ca 14%fugt ved godt den er lidt høj men det var det jeg hade lige i øjeblikket.


alll
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 23 dec 2011 16:21

Pille presser.

Indlæg af alll » 30 jan 2012 22:26

hej snubbi det lyder meget fornuftigt, det der med remhjulet, men tror du ikke at pressen kommer til at køre for hurtig, har du ikke mulighed for at købe en støre motor (måske brugt til en billig penge) det som jeg presser mest i min maskine, er nok blandet fyr og gran spånder (jeg har aldrig prøvet din kombi, eg og ask, det lyder meget tungt for din maskine).min matrise står stille det er kun tryk rullerne der køre rundt.
når du køre din flis gennem hammermøllen, tager det så lang tid for den "at spise det"

snubbi
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 29 nov 2010 22:02
Mit fyr: hkrst 10 fsk 500
Areal: 147m2+180m2værksted
Brændsel: flis - piller.
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: 40 -60 kg flis
Årligt forbrug: 7t piller/40 m3 flis
Geografisk sted: kalundborg
Modtaget likes: 1 gang

Pille presser.

Indlæg af snubbi » 31 jan 2012 22:53

hej alll
jeg vil sætte et mindre rem hjul på motoren for at sætte omdriningen ned på pressen .ikke op
hammer mølle den lavet vel 100-150-kg pr time måske mere nå den for en motor med det rigtig omdr.den der sider nu en 10hk /1400 omdr. den er født med en 2800omdr.(har fundet en 2800omdr.)
Når det er kun tryk rullerne der drejer så har du også mere kraft .du får også mindre afkøling
på matrisen når den ikke drejer med rundt
når du kun presse fyr og gran ,er det de træ sorter der har det højest lignin indhold.
Når jeg til sætter lidt raps olie til smulden ,ned sætter jeg den effekt motoren skal bruge med 2-3 kw.
jeg har ikke en frekvens omformor til selve pressen men kun til føde snegelen .


Besvar