Re: hjemmelavet buffertank
: 12 feb 2010 10:39
I gamle dage, (det kan jeg vist godt tillade mig at skrive, idet jeg kom i lære 1946, og har arbejdet med varmeanlæg lige siden.) Da sagde vi til kunderne, når vi var færdig med et anlæg, at nu skulle han bare sætte ordentlig knald på fyret, så både radiatorer og v.v.beholder blev varmet ordentlig op, - gerne over 80 grader i et par dage.
Når de par dage var gået, kunne de godt køre ned på omkring de 60 grader.
Så var der efterfølgende ingen problemer med luft i anlægget.
Jeg går ud fra, at det er fremløbstemperaturen du snakker om, at du ikke kan få over 62 grader.
Der er mere modstand i termostaten end der er gennem kontraventilen
Fremløbet før termostaten kører ved naturlig cirkulation.
Når pumpen rykker i fremløbet, så vil vandet hellere cykle gennem kontraventilen end gennem termostaten.
Ventil nr. 1 skal være fuldt åbent. Når den er det, så får du en lille smule mere normalt drivtryk på fremløbet før termostaten.
Og eventuel luft skal frit kunne gå fra akku-tanken op i ekspansionen.
Og een ting mere, - du får hele ekspansionens hvilende tryk på sugesiden af pumpen.
Ventil nr. 2 og 3 skal også være åbent.
nr. 4 skal kun åbnes, når du vil "slæbe" hele akkumuleringstanken med.
Jeg ved ikke hvorfor du stadig har dette røde rør mellem shunt og akku-tank.
Det havde jeg også streget over, for det bør ikke være der.
Det skaber bare forvirring, og det gavner ikke noget som helst.
Når de par dage var gået, kunne de godt køre ned på omkring de 60 grader.
Så var der efterfølgende ingen problemer med luft i anlægget.
Jeg går ud fra, at det er fremløbstemperaturen du snakker om, at du ikke kan få over 62 grader.
Der er mere modstand i termostaten end der er gennem kontraventilen
Fremløbet før termostaten kører ved naturlig cirkulation.
Når pumpen rykker i fremløbet, så vil vandet hellere cykle gennem kontraventilen end gennem termostaten.
Ventil nr. 1 skal være fuldt åbent. Når den er det, så får du en lille smule mere normalt drivtryk på fremløbet før termostaten.
Og eventuel luft skal frit kunne gå fra akku-tanken op i ekspansionen.
Og een ting mere, - du får hele ekspansionens hvilende tryk på sugesiden af pumpen.
Ventil nr. 2 og 3 skal også være åbent.
nr. 4 skal kun åbnes, når du vil "slæbe" hele akkumuleringstanken med.
Jeg ved ikke hvorfor du stadig har dette røde rør mellem shunt og akku-tank.
Det havde jeg også streget over, for det bør ikke være der.
Det skaber bare forvirring, og det gavner ikke noget som helst.