Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

hjemmelavet buffertank

Alt vedr. hjemmebyg og geniale opfindelser
Besvar
Brugeravatar
leo-pol
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 780
Tilmeldt: 25 nov 2008 22:56
Mit fyr: KSM 275-18
Areal: 140m2 + div 200m2
Brændsel: stokerføde.... men 80%fastbrændsel
Dagligt forbrug: 1½ hjulbør
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: 4673 rødvig stevns sjælland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 8 gange

Re: hjemmelavet buffertank

Indlæg af leo-pol » 07 okt 2009 02:29

hej Garmin og jens...
nu har jeg lige været igang med tegneren igen så jeg er sikker på at jeg har forstået det...

det med fremløbshunt lyder jo smart.... hvad er det nu lige det er ... altser jeg ved godt hvad den gør og det forstår jeg godt... men er det en pumpe der gør det eller er det en ventil eller hvordan...??
det skal lige siges at jeg har kun 2 radiatore tilbage i hytten resten er gulvvarme..og så min combi varmvandsbeholder...

mit fyr mener jeg er lige knabt 20kw og den med ekspansionsbeholderen hade jeg ikke lige tænkt på... men der må jeg jo lige koge en størrere sammen, men det er også det mindste problem...

mvh leo-pol
Vedhæftede filer
diagram 2.JPG


Garmin
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 230
Tilmeldt: 01 sep 2008 12:59
Mit fyr: Woody 16
Areal: 90
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: ved ikke endnu
Geografisk sted: Hammershøj

Re: hjemmelavet buffertank

Indlæg af Garmin » 07 okt 2009 08:28

Fremløbsshunt = 3vejs blandeventil på fremløb.
Regulerer fremløbstemperaturen ved at blande returvand i.
Tilsvarende den du forhåbentlig har på dit gulvvarmesystem :-)
Jeg kan ikke helt lide din tegning, eks beholderen skal ikke på accuen.
Alt det varme vand vil forsvinde derop.
Desuden skal den sidde så damp kan komme ud, dvs på kedelen.

/G

Brugeravatar
leo-pol
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 780
Tilmeldt: 25 nov 2008 22:56
Mit fyr: KSM 275-18
Areal: 140m2 + div 200m2
Brændsel: stokerføde.... men 80%fastbrændsel
Dagligt forbrug: 1½ hjulbør
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: 4673 rødvig stevns sjælland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 8 gange

Re: hjemmelavet buffertank

Indlæg af leo-pol » 07 okt 2009 11:43

så har jeg lige været igang igen med tegningen igen... godt der ikke skal bruges viskelæder nu om dage....

jamen så er det sådanne jeg ser det for mig at du mener....
eks beholderen er rygget over på fremløb fra fyret... eller skal den helt over på selve fyret.....???
jeg tænkte bare at den skulle på et eller andet sted "på toppen" og det ville være fint.....
men vil varmen ikke smutte der op alligevellet... ???

og så er det jeg u-vident spørger om den 3-vejs ventil..... har jeg plaseret den det rigtige sted....???
hvad skal den hede.. jeg kan se at der er flere og vælge mellem og det er meget begrænste hvad de skriver om dem ud over hvad de hedder af model nr....... evnt et link til en ville være dejligt....!!

mvh leo-pol
Vedhæftede filer
diagram 3.JPG

Brugeravatar
leo-pol
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 780
Tilmeldt: 25 nov 2008 22:56
Mit fyr: KSM 275-18
Areal: 140m2 + div 200m2
Brændsel: stokerføde.... men 80%fastbrændsel
Dagligt forbrug: 1½ hjulbør
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: 4673 rødvig stevns sjælland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 8 gange

Re: hjemmelavet buffertank

Indlæg af leo-pol » 07 okt 2009 12:30

nu var det lige at jeg gik og funderet at det ville være dejligt at rørne på tanken kom ud på den samme side pga at den skal stå op i et hjørne i mit fyrerum....
vil det være helt åndsvagt at lave det enten som jeg har tegnet den varme elller som jeg har lavet den kolde...
eller vil det bare skabe uro i tanken, og at det er mer "sikkert" at bare føre dem lige gennem tanken....??

hvilken rør skal størlse rør skal jeg smide ind i den.... 1"... 5/4....????
og nu spørger jeg nok dumt igen..... hvor store huller skal jeg bore i røret.... snakker vi om ekstrem rigtig mange små 4mm huller si den ligner en si.... eller er det 8mm huller med 10 cm mellem hver.....???

Uha..... jeg spørger og spørger.... håber ikke at du bliver træt af at svare..... :D :D
mvh leo-pol
Vedhæftede filer
tank.JPG

Jens
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Givet likes: 75 gange
Modtaget likes: 60 gange

Re: hjemmelavet buffertank

Indlæg af Jens » 07 okt 2009 20:24

Hej

Jeg er så lidt uenig med Garmin på enkelte punkter. I mit system med en Atmos kedel og en 1800 liters rund akku fra Passat, der er der 2 rør i siden forneden, - 1 til retur fra hus og 1 til kedel. Øverst er der også 2, men bruger kun den ene til fremløb fra kedel.
Fremløb til huset tages ud af toppen og det samme gør røret til min 200 liters ekspansion, evt damp kan kun ende i akkutanken og derfra stige op i eksp-beholder. Ingen problem blot alle rør er vandrette eller stigende.
Det er muligt at jeg trække ekspansionsbeholderen med, men da den er isoleret med 300 mm og sidder helt under kip på uisoleret hvælvingeloft, så har jeg det bedst med at der er lidt varme i den.

Der er ingen rør med huller inde i min akku, det er blot påsvejsede studse, - og der er altså alligevel en nærmest knivskarp lagdeling.

Husk at påsvejse studse til temperatur-følere minimum i top, midt og bund efter min mening, - en ekstra mellem midt og bund vil give en god fornemmelse af, hvornår du skal holde med at fylde brænde på.
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !


Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: hjemmelavet buffertank

Indlæg af pelle » 07 okt 2009 21:17

Jens skrev:Hej

Jeg er så lidt uenig med Garmin på enkelte punkter. I mit system med en Atmos kedel og en 1800 liters rund akku fra Passat, der er der 2 rør i siden forneden, - 1 til retur fra hus og 1 til kedel. Øverst er der også 2, men bruger kun den ene til fremløb fra kedel.
Fremløb til huset tages ud af toppen og det samme gør røret til min 200 liters ekspansion, evt damp kan kun ende i akkutanken og derfra stige op i eksp-beholder. Ingen problem blot alle rør er vandrette eller stigende.
Det er muligt at jeg trække ekspansionsbeholderen med, men da den er isoleret med 300 mm og sidder helt under kip på uisoleret hvælvingeloft, så har jeg det bedst med at der er lidt varme i den.

Der er ingen rør med huller inde i min akku, det er blot påsvejsede studse, - og der er altså alligevel en nærmest knivskarp lagdeling.

Husk at påsvejse studse til temperatur-følere minimum i top, midt og bund efter min mening, - en ekstra mellem midt og bund vil give en god fornemmelse af, hvornår du skal holde med at fylde brænde på.
Hej Jens

Det er også, sådan mit er tilsluttet. Det lagdeler sig rigtigt godt.

Lægger et link fra et anden forum. Manden havde problemer med luft i rad. men flyttede så pumpen over på fremløb.

Det hjalp


http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aff/23 ... /2/#163676

mvh
Pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Brugeravatar
leo-pol
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 780
Tilmeldt: 25 nov 2008 22:56
Mit fyr: KSM 275-18
Areal: 140m2 + div 200m2
Brændsel: stokerføde.... men 80%fastbrændsel
Dagligt forbrug: 1½ hjulbør
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: 4673 rødvig stevns sjælland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 8 gange

Re: hjemmelavet buffertank

Indlæg af leo-pol » 07 okt 2009 22:11

hmm... jamen det er ikke det store problem... jeg knalder bare alle studser i og evnt blænder så jeg kan ændre hvis det ikke køre som det skal....

nu begynder jeg jo så at tænke på at hvad hvis jeg nu rejser den op på højkant.... og laver som på min fine tegning icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif ..
det vil ren pladsmessigt klæ mit fyrrum...
ville det have nogle indvirkning på tankens funktiom... jeg tænker her på at så er tanken pludselig høj og slank frem for meget bred ....
i min verden tænker jeg at jeg også hermed meget bedre kan følge med på urene også,
selve "overfladen" i tanken bliver mindre.......
så hvis vi siger at den står "normalt" og der er 50L varmt vand vil det jo kun fylde måske 5cm fra top...
hvis den står på højkant vil de samme 50L måske fylde 10cm fra top... og det må da være en fordel.....
eller er det bare mig der er lidt skæv på den......
godt nok bliver selve toppen når den står på højkant helt flad da "gavlene" er helt rette....
jeg ved ikke om det kan give nogle luft problemer men når det først er ude er det vel det....

mvh leo-pol
Vedhæftede filer
tank 2.JPG

Brugeravatar
leo-pol
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 780
Tilmeldt: 25 nov 2008 22:56
Mit fyr: KSM 275-18
Areal: 140m2 + div 200m2
Brændsel: stokerføde.... men 80%fastbrændsel
Dagligt forbrug: 1½ hjulbør
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: 4673 rødvig stevns sjælland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 8 gange

Re: hjemmelavet buffertank

Indlæg af leo-pol » 07 okt 2009 22:42

pelle skrev:
Hej Jens

Det er også, sådan mit er tilsluttet. Det lagdeler sig rigtigt godt.

Lægger et link fra et anden forum. Manden havde problemer med luft i rad. men flyttede så pumpen over på fremløb.

Det hjalp


http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aff/23 ... /2/#163676

mvh
Pelle
hej pelle...
tak for linket.. det er læst... og giver stof til eftertanke....
jeg har pt aldrig haft problemer med luft på den måde, hverken da mit fyr stod i huset eller nu hvor jeg har smidt det over i en anden bygning som det står i nu...... jeg har bare altid fået at vide at pumpen skal side på retur pga varme og tørkøring....
men det er helt sikkert en jeg vil noter mig bag øret til senere....

det der er min største tvivl lige pt er hvad den 3-vejs fætter der skal hede af model og nummer.....? ? ? ? ? ? ? ? ? ? :|

mvh leo-pol

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: hjemmelavet buffertank

Indlæg af pelle » 07 okt 2009 22:53

Hej
Ved vvs-eksperten kan du få en watts- ventil der kan klare det tricks. Jeg vil selv have et på mit anlæg. Da jeg gerne selv vil bestemme temp. ind i stuehuset.

ang. akkutank..
Det er altid sådan, at endnu højere og slankere, endnu bedre lagdeling. Om faconen er rund eller firkantet, er varmen ligeglad med.
Med venlig hilsen
Pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Jens
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Givet likes: 75 gange
Modtaget likes: 60 gange

Re: hjemmelavet buffertank

Indlæg af Jens » 07 okt 2009 23:06

Hej
Jeg tør ikke kloge mig i, om det ændre olietankens stabilitet at den står på højkant, men du har ret i at det akkumuleringsmæssigt er bedre.

Shunt kan være flere ting, behøver ikke være en 3-vejsventil. Min er en Watts-ventil med føler, og det virker såmænd ok. (prøv at søge på Watts-ventil herinde, så finder du sikkert beskrivelse og monteringsanvisning).

Iøvrigt så har jeg dårlige erfaringer med automatudluftere, i hvert fald den som sidder på et rør fra kedel til akku, den kunne ikke tåle 90 graders vand i længden, og kunne ikke slutte tæt ved gummipladen indvendig. Bare å du ikke synes de kunne være smarte istedet for din kugleventil til udluftning.
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !


Besvar