Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

hjemmelavet buffertank

Alt vedr. hjemmebyg og geniale opfindelser
Besvar
Garmin
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 230
Tilmeldt: 01 sep 2008 12:59
Mit fyr: Woody 16
Areal: 90
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: ved ikke endnu
Geografisk sted: Hammershøj

Re: hjemmelavet buffertank

Indlæg af Garmin » 09 feb 2010 14:12

Formentligt det sædvanlige. Når kedelshunten lukker meget op får du pumpetryk på fremløb. Det er fint når du vil lade i tanken, knap så fint når du ikke vil, for så trykkes kedelfremløb gennem din fremløbsshunt. Hvis denne var 3vejs kunne den muligvis styre det.
Det nemmeste er nok at erstatte accuen med et stykke rør når du stokerfyrer.


Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Re: hjemmelavet buffertank

Indlæg af Ernst Drastrup » 09 feb 2010 17:19

Ja, - når du åbner for ventil nr. 2. så vil tanken komme på på returtemperaturen fra toppen af tanken men kun ned til, hvor ventil 2 går ind i tanken.

Normalt vil jeg køre returen hjem i tanken noget højere oppe, så minimerer du volumen i tanken.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

Brugeravatar
leo-pol
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 780
Tilmeldt: 25 nov 2008 22:56
Mit fyr: KSM 275-18
Areal: 140m2 + div 200m2
Brændsel: stokerføde.... men 80%fastbrændsel
Dagligt forbrug: 1½ hjulbør
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: 4673 rødvig stevns sjælland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 8 gange

Re: hjemmelavet buffertank

Indlæg af leo-pol » 10 feb 2010 00:50

Garmin skrev:Formentligt det sædvanlige. Når kedelshunten lukker meget op får du pumpetryk på fremløb. Det er fint når du vil lade i tanken, knap så fint når du ikke vil, for så trykkes kedelfremløb gennem din fremløbsshunt. Hvis denne var 3vejs kunne den muligvis styre det.
Det nemmeste er nok at erstatte accuen med et stykke rør når du stokerfyrer.
ja det lader det til.... men hvad mener du med og erstatte accoen med et stykke rør...
den forstår jeg.... men ikke lige hvor....???
Ernst Drastrup skrev:Ja, - når du åbner for ventil nr. 2. så vil tanken komme på på returtemperaturen fra toppen af tanken men kun ned til, hvor ventil 2 går ind i tanken.

Normalt vil jeg køre returen hjem i tanken noget højere oppe, så minimerer du volumen i tanken.
det skal lige siges at her til aften hvor jeg er kommet hjem og det har kørt knabt et døgn.... ser det ud til at der er kommet lidt ro på urene....
da jeg kørte ved 14 tiden satte jeg ventil nr 2 så den kun lige var lidt åben....
og har hele aftenen været lidt spænt på hvad jeg kom hjem til....
men det lader til at alt køre mer eller mindre som jeg kunne håbe på...
dejligt varmt i huset..... fremløb til huset lå fint på de 60grader jeg hade instillet den til....
kedel shunten lå på 58 grader....lidt lavt..... men jævnt i forhold til i morges....
men 1/4 af accuen var jo så varm...... det syntes jeg ikke om..... men dejligt varmt i fyrrummet....

jeg har lige ændret tegningen lidt... mer så den er helt rigtig med de rør jeg har lavet... hade ikke lige tænkt at jeg hade dem der går ind i tanken til retur.....

men jeg har jo så forsynet accuen med et par ekstre rør så hvis jeg i fremtiden skulle have noget andet koblet til var muligheden der...,,..
og der har jeg luret lidt på det jeg har sidende 2cm laver en mit fremløb fra kedlen, og der er vel godt 30cm mellem dem....
hvis jeg nu droppede det rør med kugleventil nr 3 på og førte mun retur fra til kedlen der op til røret istedet....
var det så ikke lige før at det burdte virke..... pumperne har jo så ikke noget med hinanden at gøre, da begge to køre til og fra accoen hver for sig...
og jeg har forminsket tanken betydeligt.....

mvh leo-pol

Garmin
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 230
Tilmeldt: 01 sep 2008 12:59
Mit fyr: Woody 16
Areal: 90
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: ved ikke endnu
Geografisk sted: Hammershøj

Re: hjemmelavet buffertank

Indlæg af Garmin » 10 feb 2010 10:33

Et rør direkte mellem frem og retur, efter kedelshunt, før accu.
Naturligvis kun åbent når du stokerfyrer.
Min kedelshunt er nu elektronisk styret, så jeg har løst problemet ved at den ikke får lov at køre helt i yderstilling når jeg stokerfyrer. Det kan du jo nok ikke lave, men det svarer til et lille bypass hen over shuntventilen på kedelsiden.

/G

Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Re: hjemmelavet buffertank

Indlæg af Ernst Drastrup » 10 feb 2010 11:04

Hvis du synes din akku-tank er for varm for langt ned, så er det returen fra radiatorene du skal flytte op i den nye stuts, der sidder et par cm. under fremløbet.
For i dit tilfælde, så er det jo returen fra radiatorene, der opvarmer akkumuleringstanken fra toppen og ned til, hvor radiatorreturen går hjem i tanken.
Når du flytter denne retur højere op, så vil akkumuleringstanken jo ikke blive varm ret langt ned, idet varmen forplanter sig ikke ret langt nedad.
Varmen forplanter sig kun lidt nedad gennem jernpladens varmeledningsevne. Og ikke ned gennem vandet i beholderen.
Men du skal nok få det til at køre optimalt med tiden.
Jo mere du makker med det, jo bedre bliver du bekendt med, hvordan sådan noget varme opfører sig.
Jeg ønsker dig Held og lykke til.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --


Brugeravatar
leo-pol
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 780
Tilmeldt: 25 nov 2008 22:56
Mit fyr: KSM 275-18
Areal: 140m2 + div 200m2
Brændsel: stokerføde.... men 80%fastbrændsel
Dagligt forbrug: 1½ hjulbør
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: 4673 rødvig stevns sjælland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 8 gange

Re: hjemmelavet buffertank

Indlæg af leo-pol » 10 feb 2010 17:17

årre..... jeg må godt nok havde været træt igår nat da jeg skrev..... jeg glemte sku billedet..
så her er det.....
jeg tror nu mer at det er "fyret" der varmer det ekstre op i tanken og ikke returvandet fra huset da tanken er en del varmer en returvandet fra huset.....at den bruger kugleventil nr 2 som retur ned til fyret selv om den kun lige står på klem for at udligne....

det jeg tænker på at hvis jeg dropper røret med kugleventil nr 3 på og laver en magen til men smider den op i toppen af tanken... den jeg har lavet med lysserød farve....
så vil returen til fyret tage 2cm under fremløb fra fyret....
returvandet fra huset vil jo så bare "tøffe ind i tanken og dale langsomt op til sin plads i tanken`s varme område....
godtnok vil tanken blive "fesent lun" men kun lige toppen vil vel blive ´rigtig varm.....

garmin..... jeg kan godt se hvad du mener.... men det vil blive noget af en omgang at ændre på framløbet i mit tilfælde som det er monteret nu.....!!!
leo-pol
Vedhæftede filer
ksm17.JPG

Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Re: hjemmelavet buffertank

Indlæg af Ernst Drastrup » 10 feb 2010 21:31

Diagram til leeo-pol feb. 2010.jpg
Jeg vil ændre diagrammet ved at fjerne disse to rør, som jeg streget over.
Det er helt OK. med dit nye lyserøre rør, du har tegnet på.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

Brugeravatar
leo-pol
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 780
Tilmeldt: 25 nov 2008 22:56
Mit fyr: KSM 275-18
Areal: 140m2 + div 200m2
Brændsel: stokerføde.... men 80%fastbrændsel
Dagligt forbrug: 1½ hjulbør
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: 4673 rødvig stevns sjælland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 8 gange

Re: hjemmelavet buffertank

Indlæg af leo-pol » 10 feb 2010 22:24

jamen det tror jeg sku at jeg prøver med dette lysserøde rør her...
det andet rør du vil have jeg skal fjerne er så bare bakketel, det virker jo fint at køre gennem pt...
så det ryger hvis der skulle blive balade mellem det og det nye lysserøde....

men ernst....
hvis du gemmer mit billed i dukomenter...
og åbner dit program "PAINT" som er std program i windose...
hente billedet ind...
så kan du tegne og slå streger på få sek.....
så slipper du for at printe..... tegne "manuelt".... scanne igen....og ligge ind..
det er meget nemmere......... :great: :great:
mvh..... leo-pol......og tusinde tak for hjælpen :wink: :wink:

Brugeravatar
leo-pol
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 780
Tilmeldt: 25 nov 2008 22:56
Mit fyr: KSM 275-18
Areal: 140m2 + div 200m2
Brændsel: stokerføde.... men 80%fastbrændsel
Dagligt forbrug: 1½ hjulbør
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: 4673 rødvig stevns sjælland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 8 gange

Re: hjemmelavet buffertank

Indlæg af leo-pol » 12 feb 2010 02:37

så blev dagen brugt igen...
røret blev ændret.... godt man ikke har sparet på unionerne...
og det ser misanten ud til at det er gået op i en højere enhed....
úret på kedel shunten står bom stille på 62 grader...og det er jo dejligt.... :great:
og nu er det kun de øverste 8-10 cm i tanken der køre med hvor den er rigtig varm....
og 25-30cm under er den "fesent" varm... men det er jo så returen fra huset... og det er jo så til at gå med til...
men jeg syntes at min frenløbsshunt er lidt stiv i betrækket....
ud over at tanken bliver ved med at afgive lidt småluft hele tiden og det er shunten så ikke så glad for... og daler lidt i varme...
men et vred på termostaten og den afgiver luften kan man høre... og temperturen stiger igen...
men der går vel over når tanken igen har været oppe og været varmet godt igennem igen...

men jeg undre mig lidt at jeg ikke kan presse den over 62grader ....
mit fremlø fra tanken ligger på 72grader... ...
det er lavet i 1" rør... shuntventilen og forbindelsen med kontraventilen er i 3/4"...
selv om mit returvand fra huset kom op på 35grader kunne den ikke presses til at komme over de 62grader...
inden jeg ændret rørne kunne jeg tvinge den op på ca 4grader under fremløb.... men nu er det 10grader...
jeg har haft termostaten af ... og det var ikke den der var noget med.... og ventilen er blevet maseret...

er der mon den "kolde" side der har for meget modstand i at det kravler over i tanken og helere vil tilbage til pumpen..
eller er det helt normalt......

leo-pol
Vedhæftede filer
ksm18.JPG

Garmin
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 230
Tilmeldt: 01 sep 2008 12:59
Mit fyr: Woody 16
Areal: 90
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: ved ikke endnu
Geografisk sted: Hammershøj

Re: hjemmelavet buffertank

Indlæg af Garmin » 12 feb 2010 07:37

Der er jo en grund til at en "rigtig" fremløbs shunt er en 3-vejs ventil ;-)

/G


Besvar