Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

hjemmelavet buffertank

Alt vedr. hjemmebyg og geniale opfindelser
Besvar
Brugeravatar
leo-pol
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 780
Tilmeldt: 25 nov 2008 22:56
Mit fyr: KSM 275-18
Areal: 140m2 + div 200m2
Brændsel: stokerføde.... men 80%fastbrændsel
Dagligt forbrug: 1½ hjulbør
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: 4673 rødvig stevns sjælland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 8 gange

Re: hjemmelavet buffertank

Indlæg af leo-pol » 09 okt 2009 00:50

jamen så må jeg nok se og komme igang...
pisse irternde... for nu kribler det i nallerne om at komme igang men jeg kan først komme i byen og hente rør i næste uge.. :x :P :evil:

af hensyn til isolering og kuldebroer hade jeg tænkt på at svejse nogle små stykker fladjern på tanken og så monter et gummiophæng (kølerophæng) og derved monter videre på dem og slutte med at pakke hele grisen ind i et par alu-plader...
selve stativet ville jeg bare smide noget tykt gummimåtte mellem tank og stativ og så stikke den et par boldte gennem så den ikka smutter ned, og isoler så samlingen bliver inde i isoleringen...
hade regnet med 220mm gulvflamingo hele vejen rundt og almindelig glasuld i rundingerne på tanken.. så det ender med at den bliver helt firkantet....

mvh leo-pol


Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Re: hjemmelavet buffertank

Indlæg af Ernst Drastrup » 09 okt 2009 10:22

Hej leo-pol
Undskyld at jeg først kommer på banen nu. Men jeg har læst alle de gode råd igennem, som andre har skrevet. Derfor skal jeg ikke undlade, at gøre dig opmærksom på, at en del af disse råd ikke er helt i overensstemmelse med virkeligheden.
f.eks. er det ikke godt at montere pumpen på returen, og da slet ikke, som vist på det sidste diagram, da vil den jo pumpe vandet dels hjem i tanken men så sandelig også op i returrøret, som det er vist.
En cirkulasionspumpe skal altid sidde på fremløbet, når vi snakker åben ekspansion, så den har ekspansionsbeholderens hvilende vandsøjle på sin sugeside. Det hedder Kedel - Ekspansion - pumpe. Altså KEP og aldrig omvendt, så kan I vel huske det, sagde læren altid. Lyt til en gammel rotte indenfor faget, (jeg kom i lære 1946 og har arbejdet med varmeanlæg og solvarme lige siden.
Nu vedhæfter jeg to lidt forskellige diagrammer, så du har noget at kigge efter.
Tegning nr. 02-13-09 Her er påbygget et solvarmeanlæg efter fyrrummet havde kørt i et par år, så du kan jo sætte et par stutse af, hvis du senere vil have et solvarmeanlæg.
Laddomaten er ikke nødvendigt i dit tilfælde, så kan du skele lidt til tegning nr. 02-13.05. Her er tanken hævet ca. ½ meter i forhold til kedlen, og det kører fantastisk godt med 1" rør og selvcirkulation.
Læg mærke til returen der kommer hjem fra radiatorene, den køre hjem i tanken næsten helt oppe lige under hvor fremløbet er taget ud.
Jeg bliver nødt til at skrive det igen. At vand er sådan en underlig størrelse. Pumper man koldere vand hjem i toppen af en varmere tank, så vil du med en hånd uden på tanken kunne føle, at tanken bliver lige så kold som returvandet, og det vil du kunne følge helt ned til den højde, som vægtfyldeforskellen siger det hører hjemme.
Omvendt pumper man noget varmere vand ind i bunden af en koldere tank, så vil vandet hurtigt boble opad og skabe turbolæns i tanke og dermed ødelægge lagdelingen.
Den slags ting har jeg gennem tiden lavet mange forsøg med, og fundet frem til, at sådan fungere det i virkeligheden.
Du behøver ikke sætte en bøjning eller noget på enden af returrøret, bare svejse det direkte ind på tanken.
Det er lige som om det kolde returvand møder en mur inde i den varme tank, og synker øjeblikkeligt nedad.

Returen fra tanken hjem til kedlen.: Her laver du een foroven og een forneden på tanken, som vist på tegning nr. 02-13-05 Hvis du bruger lige så meget varme i anlægget som du putter i kedlen, så "slæber" du kun de allerøverste ca. 30 liter vand med. Men putter du mere ildebrændsel i kedlen, end du bruger varme i anlægget, så vil AVTAs føler, som sidder i den øverste retur mærke, at nu bliver jeg varmere end jeg er indstillet til, F.eks. 50 grader, så åbner jeg for retur nr. 2, altså den nede i bunden af tanken, og dermed selv udvider akkumuleringsmængden. Sådan et system virker fantastisk godt.

Kig godt på diagrammerne, og hvis der er noget du ikke helt forstår, vil jeg gerne, om du vil sende en mail til mig, så skal jeg nok uddybe det noget bedre.
Mailadressen er.: mailernst@mail.dk.
Diagram til Jens Hansen 28. Feb.09.doc
(39 KiB) Downloadet 304 gange
Diagram til Birthe og Karsten Midtiby 27.04.08.doc
(47.5 KiB) Downloadet 247 gange
.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Re: hjemmelavet buffertank

Indlæg af Ernst Drastrup » 09 okt 2009 10:36

Hej igen leo-pol.

Jeg opdagede der en lille fejl i tegning 02-13-05. Benævnelsen på ventilen AVTA. Der står AVTB på diagrammet. Det skal være en AVTA, den åbner ved stigende temperatur. En AVTB den lukker ved stigende temperatur.
Du må gerne montere en 3/4" som er lidt billigere. En kort indsnævring gør ikke noget.
En lille fidus er: Hvis du vil spare lidt, så er en AVTB noget billigere, køb bare sådan een, men så skal selve ventilhuset vendes 180 grader.
Skru over- og underdelen af ventilhuset og vend det 180 grader, så virker den som en AVTA. Her kan du hurtigt tjene 100 kr.

På samme diagram er også vist, hvordan nogen har monteret et par radiatorer inde i tanken, som så bruges til veksler til solvarmeanlægget.
Men et solvarmeanlæg kan du nemt senere bygge på dit eksisterende anlæg,
hvis du kigger på tegning nr. 02-13-09.

Jeg ønsker dig held og lykke med dit gode projekt.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

Garmin
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 230
Tilmeldt: 01 sep 2008 12:59
Mit fyr: Woody 16
Areal: 90
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: ved ikke endnu
Geografisk sted: Hammershøj

Re: hjemmelavet buffertank

Indlæg af Garmin » 09 okt 2009 11:03

En cirkulasionspumpe skal altid sidde på fremløbet, når vi snakker åben ekspansion, så den har ekspansionsbeholderens hvilende vandsøjle på sin sugeside. Det hedder Kedel - Ekspansion - pumpe. Altså KEP og aldrig omvendt, så kan I vel huske det, sagde læren altid.
Vi er da vist temmeligt mange der så skal til at flytte pumpen :D
I dette tilfælde har pumpen altid siddet på returen, ingen grund til at lave op på noget der har virket hele tiden.

/G

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: hjemmelavet buffertank

Indlæg af pelle » 10 okt 2009 20:38

Somme tider går jeg rundt med kameraet. Også da jeg tændte op i kedelen . Min akku tank er en gl. oval olietank. Den øverste viser er 30 cm fra toppen af akku den midterste er selvf. midt på tanken og den nederste er 30 cm fra bunden af tanken.
Kedlen er bare forbunden til top af tank med 5/4 tommer og går ud af bunden, tilbage til kedlen med 5/4 tommer. Her er lidt billeder blot for at illustrere lagdelingen, når jeg fyrer.
fra bog om selvc. 001.jpg
fra bog om selvc. 005.jpg
fra bog om selvc. 008.jpg
Billeder siger sommetider mere end 1000 ord. Hvorfor dog bøvle med at lave alle de huller i et rør.
Kender flere der har gjort det. Og det er da også godt nok. Men varmen smyger sig alligevel vandret under alle omstændigheder.
Bare sørg for at pumpen til huset suger allerøvers i tanken. Sæt den gerne på et tee fra stigrøret til den åbne eks. beholder.
mvh
Pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.


Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Re: hjemmelavet buffertank

Indlæg af Ernst Drastrup » 10 okt 2009 21:13

Ja, - det er nemlig rigtigt Pelle.
Sikken en fin lagdeling du kører med.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

stokerbent
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 865
Tilmeldt: 30 apr 2008 08:08
Mit fyr: Viadrus 22 m. Multi 22
Areal: 196m2
Brændsel: Piller/fastbrænsel/solvarme
Dagligt forbrug: 18-20
Årligt forbrug: 6

Re: hjemmelavet buffertank

Indlæg af stokerbent » 10 okt 2009 21:37

pelle skrev:Somme tider går jeg rundt med kameraet. Også da jeg tændte op i kedelen . Min akku tank er en gl. oval olietank. Den øverste viser er 30 cm fra toppen af akku den midterste er selvf. midt på tanken og den nederste er 30 cm fra bunden af tanken.
Kedlen er bare forbunden til top af tank med 5/4 tommer og går ud af bunden, tilbage til kedlen med 5/4 tommer. Her er lidt billeder blot for at illustrere lagdelingen, når jeg fyrer.
fra bog om selvc. 001.jpg
fra bog om selvc. 005.jpg
fra bog om selvc. 008.jpg
Billeder siger sommetider mere end 1000 ord. Hvorfor dog bøvle med at lave alle de huller i et rør.
Kender flere der har gjort det. Og det er da også godt nok. Men varmen smyger sig alligevel vandret under alle omstændigheder.
Bare sørg for at pumpen til huset suger allerøvers i tanken. Sæt den gerne på et tee fra stigrøret til den åbne eks. beholder.
mvh
Pelle

var det ikke noget med du havde dårlige erfaringer med det tricks med at køre retur fra radiatorer ind i top og selv lade varmen eller kulden dale ned til sin vægtfylde i tanken
da du havde det stod dine termometre så ikke meget ens
da du så førte vandet ind et stykke fra top fik du den lagdeling vi ser nu
eller misforstod jeg din forklaring sidst vi var på tur sammen ved NBE

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: hjemmelavet buffertank

Indlæg af pelle » 11 okt 2009 14:38

stokerbent skrev:
var det ikke noget med du havde dårlige erfaringer med det tricks med at køre retur fra radiatorer ind i top og selv lade varmen eller kulden dale ned til sin vægtfylde i tanken
da du havde det stod dine termometre så ikke meget ens
da du så førte vandet ind et stykke fra top fik du den lagdeling vi ser nu
eller misforstod jeg din forklaring sidst vi var på tur sammen ved NBE
Det er noget du har misforstået. Og hvad kommer kedelkredsen, centralvarmekredsen ved.

Pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Re: hjemmelavet buffertank

Indlæg af Ernst Drastrup » 11 okt 2009 16:00

Hej Bent
Jeg synes ikke det er så smart, at du sår tvivl om, hvor returen fra radiatorene kører hjem i tanken.
Det er skam ikke tilfældigt, at jeg sætter returen der oppe.

I den forbindelse har jeg lavet en del forsøg, og jeg fandt frem til, at det på ingen måde skader fremløbstemperaturen, ved at lade returen fra radiatorene køre hjem kun 10 cm. under, hvor fremløbet fra kedlen kører ind i tanken.
Fremløbet til radiatorene tager jeg som regel ud fra "stigerøret" der går op til ekspansionen. Det bruges samtidigt til udluftning af tanken.
Selvfølgelig sker der ikke noget ved, at køre returen fra radiatorene hjem i tanken næsten nede ved bunden af tanken.
Kun, - hvis returvandet er varmere end det omkringliggende vand, der ligger i tanken, hvis returvandet er varmere, så kan du tro, der sker noget turbolæns i tanken. Det varme returvand bobler straks opad og derved ødelægges lagdelingen totalt.

Når man så sætter returen fra radiatorene ind der oppe, hvor jeg gør, så sker den slags ting jo ikke.
Derfor.:
Nu håber jeg, du har fattet lidt af, hvad der sker i en akkumuleringstank.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

Brugeravatar
leo-pol
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 780
Tilmeldt: 25 nov 2008 22:56
Mit fyr: KSM 275-18
Areal: 140m2 + div 200m2
Brændsel: stokerføde.... men 80%fastbrændsel
Dagligt forbrug: 1½ hjulbør
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: 4673 rødvig stevns sjælland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 8 gange

Re: hjemmelavet buffertank

Indlæg af leo-pol » 12 okt 2009 22:36

hej med jer....
det var ikke mange dag men kunne være væk uden at snakken har kørt videre..... fedt nok...

nu begynder skalden at klø igen... det lader til at der også er "lidt" delte meninger om hvordan og hvorledes....
jeg tror godt jeg kunne tænke mig at se de ink Ernst Drastrup har lagt.... men jeg kan ikke åbne dem....
er der nogle der kan give mig et hint om hvilket program i bruger til det....???
jeg er ikke lige it-nørd...

mvh leo-pol


Besvar