Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

hjemmelavet buffertank

Alt vedr. hjemmebyg og geniale opfindelser
Besvar
Brugeravatar
leo-pol
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 780
Tilmeldt: 25 nov 2008 22:56
Mit fyr: KSM 275-18
Areal: 140m2 + div 200m2
Brændsel: stokerføde.... men 80%fastbrændsel
Dagligt forbrug: 1½ hjulbør
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: 4673 rødvig stevns sjælland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 8 gange

Re: hjemmelavet buffertank

Indlæg af leo-pol » 25 feb 2010 02:35

så fik jeg ændret de sidste små ting så det blev rigtigt sat sammen igen....
og det cykler bare der ud af.... lige som før...
jeg har monteret den 3-vejs kugleventil og det virker fint med skift på den måde mellem kedlerne...
så jeg har smidt min gamle brændekedel på så jeg kan bruge den mens fronten af ksm`n skal over til det mørke og opdaters med ekstre blæser.. på et tidspunkt...
AVTA`n er monteret... og den åbner fint når den skal....
der er bare lige kommet det problem at systemet er ikke meget for at hive ret meget gennem den....
jeg hade ellers prøvet og se hvordan systemet ville te sig inden jeg monteret den ved at åbne begge mine kugleventiler på de to retuere... og der virkede det fint.... den privorteret klart den kolde selv om de begge to stod på fuld gab...
og nu kan jeg kun få den til at hive fra den kolde gennem AVTA`n hvis jeg bloker den øverste retur...
og efter som at det kun er ventilen der er ændret kan det jo kun være den der er problemet....
så hvad gør jeg nu for at få en tilsvarned modstand i min anden retur der svare til den ventil`s.....???
kan en kontraventil klare skærne eller en skyde-ventil....

og ja ja... jeg ved godt at det ikke er en 3-vejs...men det virkede uden ventilen så det skal det igen.... :wink: :wink:
mvh leo-pol
Vedhæftede filer
ksm22.JPG


Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Re: hjemmelavet buffertank

Indlæg af Ernst Drastrup » 25 feb 2010 11:23

Jeg har skrevet det en del gange før, men gør det gerne igen.
Det er helt overflødigt at føre fremløb og retur med små huller helt igennem akku-tanken.

Det bedste du kan gøre er.:
Hæv akkumuleringstanken ca. ½ meter op i forhold til kedel.
Forbind kedel og tank med 1" rør, det er rigeligt til selvcirkulation.
Jeg vedhæfter et diagram, hvor du kan se lidt om, hvad der sker i sådan et system.
Det vil være rigtig godt, om du svejser fremløb fra kedel ind i enden af tanken så højt oppe, som muligt.
Så skal du sætte to stk. returer på tanken, den øverste kun ca. 5 cm. under, hvor fremløbet går ind, og een retur mere, sætter du på nede i bunden at tanken, som vist på diagrammet.
Disse to returer mødes nede ved bunden af tanken.
Her monterer du en AVTA termostat på den nederste retur inden den samles med returen fra toppen.

Returen fra radiatorerne køre du hjem i tanken i samme højde som den øverste retur til kedlen, bare lidt ved siden af.
Når der kommer koldere vand hjem i en varmere tank, sker der det, at dette kolde returvand daler straks nedad, så snart det kommer ind i det varmere vand.
Og du kan med en hånd føle uden på tanken, at pladen bliver lige så kold, som returvandet er. Det kan føles hele vejen ned til returvandet når den højde, hvor vægtfyldeforskellen siger, det hører hjemme, det er først her, returvandet "blander" sig med det øvrige vand i tanken.
Muele kendt fra Stoker Forum. 23. Juli 09.doc
(39.5 KiB) Downloadet 155 gange
Du kan bare se bort fra solvarmeanlægget i dit tilfælde.

Kedelanlægget fungerer rigtig godt, hvis du går frem efter diagrammet.

Om yderlig oplysninger måtte ønskes, er jeg altid til tjeneste.
Send gerne en mail til.:
mailernst@mail.dk
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

Brugeravatar
leo-pol
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 780
Tilmeldt: 25 nov 2008 22:56
Mit fyr: KSM 275-18
Areal: 140m2 + div 200m2
Brændsel: stokerføde.... men 80%fastbrændsel
Dagligt forbrug: 1½ hjulbør
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: 4673 rødvig stevns sjælland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 8 gange

Re: hjemmelavet buffertank

Indlæg af leo-pol » 25 feb 2010 12:52

hej ernst. Jeg tror lige der er gået hak i afspilleren. :-) alt hva du skriver er gjort og ændret. Tanken er jo også hævet og alt er fint. Det er kun den AVTA der åbenbart give modstand så vandet foretrækker at gå fra den øverste retur frem for at tage den nederste returretur gennem AVTA.'n. Det virkede jo inden jeg monteret AVTA'n at det var den i bunden der selv cyklede over til kedlen så det kan jo kun være den ventil der er for meget modstand i. hvad gør man så....? Mvh leo-pol

Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Re: hjemmelavet buffertank

Indlæg af Ernst Drastrup » 25 feb 2010 15:35

Det er dog første gang jeg høre sådan et problem om en AVTA.

Du har forhåbentlig samlet den rigtigt, efter du har ændret den fra at være en AVTB..???

For der er ingen modstand igennem den, når den er åben.

Hvordan er dens temperaturområde f. eks. 30 - 90 grader.????
Og du har prøvet at stille lidt på den.????

Det lange tynde kapilar-kobberrør er vel ikke blevet utæt, eller det har fået et knæk, så det har afbrudt forbindelsen mellem føler og selve huset.????
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

Brugeravatar
leo-pol
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 780
Tilmeldt: 25 nov 2008 22:56
Mit fyr: KSM 275-18
Areal: 140m2 + div 200m2
Brændsel: stokerføde.... men 80%fastbrændsel
Dagligt forbrug: 1½ hjulbør
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: 4673 rødvig stevns sjælland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 8 gange

Re: hjemmelavet buffertank

Indlæg af leo-pol » 25 feb 2010 19:17

hey ernst....
jeg har prøvet den i af inden jeg monteret den i en gryde med vand og et digitalt termometer og så på kogepladen...
den virkede fint nok og jeg stod og pustede gennem den,,..... ingen modstand...
jeg har nu løsnet den så meget som den kan og den står på fuld gab.....
og jeg kan mærke på røret at den er åben og det bliver koldt..
men i det T-stykke lige efter AVTA`n hvor mit øverste retur kommer på kan jeg lige så fint mærke på T-stykket at det er både varmt og koldt på hver sin side...
så det virker som om at den blander det....
hvis jeg derimod lukker for mit øverste retur på kugleventilen så cykler det fint med kun den nederste....
syntes bare at det er underligt for somsagt virkede det fint inden jeg monteret ventilen og jeg har ikke ændret andet en at monter den ventil......!!!
mvh leo-pol


Brugeravatar
leo-pol
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 780
Tilmeldt: 25 nov 2008 22:56
Mit fyr: KSM 275-18
Areal: 140m2 + div 200m2
Brændsel: stokerføde.... men 80%fastbrændsel
Dagligt forbrug: 1½ hjulbør
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: 4673 rødvig stevns sjælland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 8 gange

Re: hjemmelavet buffertank

Indlæg af leo-pol » 28 feb 2010 22:38

hey der...
så fik jeg lige splittet skittet igen i fredags....
ingen snavs i AVTA`n som jeg ellers hade håbet....
jeg ændrede lidt på røret til bunden at tanken og monteret den på en anden studs jeg har sidende hvor det "bare" er en studs der er svejset direkte på tanken... den anden studs stak ca 1½m ind i tanken og er fyldt med huller...
jeg hade lidt håb om at det var det lange rør med hullerne der sænkede "trykket" på vandet...
men nej.... det gav da en lille smugle.... men den blander det bare som en shunt.....
for at tjekke den har jeg pillet top og bund af ventilen så den helt åben... og det er det samme......
jeg ville jo gerne have at det "kun" er bunden den suger fra og det er vel også meningen..???
det virker jo faktisk okay og den varmer jo tanken op stille og rolig...
men der er vel ingen grund til at den blander det varme som er varmt nok med koldt...
og cykler det igennem igen.....og det kan vel ende med når jeg får kedlen til at køre brænde skal jeg skruge op for pumpen .... eller hva...

ville det være en ide at monter en kontraventil på den øverste retur for at skabe lidt modstand.....???
mvh leo-pol

Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Re: hjemmelavet buffertank

Indlæg af Ernst Drastrup » 01 mar 2010 11:16

Hej leo-pol
Det forstår jeg da heller ikke.
Men skal du ikke helst have noget 60 grader varmt retur tilbage til kedlen.
Er det ikke en pladejernskedel. ??
For så virker det jo godt nok.

Men jeg må tilstå, at jeg kan ikke finde nogen forklaring på, hvorfor der vil komme varmt vand ned i returen, når AVTAen er fuldt åben.
Kører returpumpen for hurtigt.?? så den danner lidt rigeligt vacum.??

Hvor varm er toppen af tanken, og hvor kold er den i bunden.????

Det kolde vand vejer jo mere end det varme, ergo, skal AVTAen opføre sig noget anderledes end den gør.

Det er altså første gang, jeg hører dette problem, alle andre steder kører det, som det skal gennem sådan en AVTA.

1 liter 80 grader varmt vand vejer 0,9718 kg. og 1 liter 25 grader kold vand vejer 0,9971 kg.
D.v.s. det kolde vand vejer 253 gram mere end det varme. Så alene dette fænomen skulle jo hjælpe til med, at der kun vil komme kold vand retur, da det er en del tungere.

Hvis du ikke vil have det varme vand til at gå ned i returen, så kan jeg ikke se anden udvej, end at lukke ventilen på den øverste retur, når du fyrer med piller, og åbne den, når du putter brænde i kedlen.
Det er det eneste råd, jeg kan give dig.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

Brugeravatar
leo-pol
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 780
Tilmeldt: 25 nov 2008 22:56
Mit fyr: KSM 275-18
Areal: 140m2 + div 200m2
Brændsel: stokerføde.... men 80%fastbrændsel
Dagligt forbrug: 1½ hjulbør
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: 4673 rødvig stevns sjælland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 8 gange

Re: hjemmelavet buffertank

Indlæg af leo-pol » 01 mar 2010 11:53

til retur varmen har jeg jo ESBE ventilen...
pumpen køre på laveste trin og er blevet til en alfa 2....
jo... kedlen er en pladejernskedl....
efter at havde ændret det her i fredags kom der nyt vand på tanken....
så tanken var ca 5grader og toppen ca 80 grader...
toppen og bunden af AVTA`n var pillet af så jeg var sikker på at der var fuld gennemgang...
men alligevellet lå vandet på ca 35-40grader....

men problemet er vel ikke så stort ved at den gør det på den måde.... for det svare vel bare til at ESBE`n ikke shunter så meget varme til....
nu har jeg ikke lige haft tid til rigtigt at prøve lidt forskelligt med af fyre....
men det jeg frygter er bare at hvis mit retur vand ender på over de 60grader i returen pga at bunden også begynder at blive varmere...
så fyret er for "hurtigt" til at varme og det ender med at pausefyre de sidste par hunderet litter vand i tanken....


men er det en helt dum ide at prøve at smide en kontra ventil på den øverste for at give lidt modstand......??
det virkede jo på fremløbs-shunten.....

mvh leo-pol

Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Re: hjemmelavet buffertank

Indlæg af Ernst Drastrup » 01 mar 2010 16:03

Hej igen
Det kan du jo godt prøve.
En kontraventil som var fjederbelastet en lille smule hed, dengang jeg havde med det at gøre CN. 290.
Og det skal jo nærmest være sådan en fyr. En klapkontraventil vil jo komme til at hænge med klappen nedad, så den vil ikke yde nogen modstand.

Jeg kan kun ønske dig god fornøjelse og held og lykke til.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

skovbach
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 23
Tilmeldt: 14 apr 2009 13:20
Mit fyr: 275-18i
Areal: 280 m2
Brændsel: piller - træ
Fremviser gerne i postnummer: 6818

Re: hjemmelavet buffertank

Indlæg af skovbach » 02 mar 2010 11:37

leo-pol » 25 Feb 2010, 02:35 skrev:så fik jeg ændret de sidste små ting så det blev rigtigt sat sammen igen....
og det cykler bare der ud af.... lige som før...
jeg har monteret den 3-vejs kugleventil og det virker fint med skift på den måde mellem kedlerne...
så jeg har smidt min gamle brændekedel på så jeg kan bruge den mens fronten af ksm`n skal over til det mørke og opdaters med ekstre blæser.. på et tidspunkt...
AVTA`n er monteret... og den åbner fint når den skal....
der er bare lige kommet det problem at systemet er ikke meget for at hive ret meget gennem den....
jeg hade ellers prøvet og se hvordan systemet ville te sig inden jeg monteret den ved at åbne begge mine kugleventiler på de to retuere... og der virkede det fint.... den privorteret klart den kolde selv om de begge to stod på fuld gab...
og nu kan jeg kun få den til at hive fra den kolde gennem AVTA`n hvis jeg bloker den øverste retur...
og efter som at det kun er ventilen der er ændret kan det jo kun være den der er problemet....
så hvad gør jeg nu for at få en tilsvarned modstand i min anden retur der svare til den ventil`s.....???
kan en kontraventil klare skærne eller en skyde-ventil....

og ja ja... jeg ved godt at det ikke er en 3-vejs...men det virkede uden ventilen så det skal det igen.... :wink: :wink:
mvh leo-pol
Bliver du ikke ved med at trække koldt vand med ud fra bunden af akk.
Også efter at brændslet er brugt og ksm er gået over på stokker drift
Nu regner jeg med at du køre træ i ksmeren for som jeg ser det vil du blive ved med at trække fra bunden ind til
alt varmen i tanken er brugt og den øverste retur er under indstilling evt. 80 grader
eller ser jeg det forkert


Besvar