hjemmelavet buffertank

Alt vedr. hjemmebyg og geniale opfindelser
Besvar
Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Blevet takket: 7 gange
Kontakt:

Re: hjemmelavet buffertank

Indlæg af Ernst Drastrup »

Føleren skal sidde på returen tættest på tanken, så den føler temperaturen i den "øverste" retur.
Når så du vil have tanken varmet op, så giver du kedlen en ordentlig spand kul og temperaturen i den øverste retur fra tanken bliver varm, det opdager føleren, og så åbner den for retur nr. 2, nede ved bunden af tanken.
Det er der hvor du har tegnet en ventil på. Det er der AVTAen skal monteres, så den kan åbne for den nederste retur.
Hvis så du stiller AVTAen på f. eks. 75 grader, så vil den åbne, når dens føler mærker en temperatur på 75 grader plus og minus et par grader.
En AVTA eller AVTB kan være lidt vanskelig at stille på en nøjagtig temperatur, da deres skalaer ikke er indelt efter antal grader, der kunne lige så godt have stået A - B- C- D- opad skalaen. Det er noget der godt kan tage lidt tid, at få den indstillet på en ønsket temperatur.
Når så først du har fundet en tilpas temperatur, så har du jo et fingerpeg om, hvor den skal stå.
Kig på det medsendte diagram, hvordan du skal montere en AVTA.
Hvis den øverste retur er svejset på næsten helt oppe ved toppen af tanken, så "slæber" du kun nogle få liter af tanken med, men fyrer du så ekstra i kedlen, så stiger temperaturen jo i denne øverste retur, og så åbner AVTAen og du udvider tankvolumem, så du kan gemme mange flere kilokalorier i den.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Blevet takket: 7 gange
Kontakt:

Re: hjemmelavet buffertank

Indlæg af Ernst Drastrup »

Nå, - nu opdager jeg, at på diagrammet, der er føleren placeret et stykke nede på returen. Det skyldes, at på hans anlæg, der er AVTAen med til at bestemme temperaturen ind til kedlen. Han har ingen anden shunt.
Men hvor der også monteres shunt eller termovar eller Laddomat, da monterer man føleren helt oppe på tanken øverste retur tættest på tanken.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --
Brugeravatar
leo-pol
Stoker XII
Stoker XII
15
Indlæg: 780
Tilmeldt: 25 nov 2008 22:56
Mit fyr: KSM 275-18
Areal: 140m2 + div 200m2
Brændsel: stokerføde.... men 80%fastbrændsel
Dagligt forbrug: 1½ hjulbør
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: 4673 rødvig stevns sjælland
Har takket: 11 gange
Blevet takket: 8 gange

Re: hjemmelavet buffertank

Indlæg af leo-pol »

okay mester..... er noteret....

men hvad med den olie-kedl.... er det okay med den 3-vejs kuglehane...
selvfølig hvis man kan gøre det så den åbner automatisk vil det jo være fedt... men det skal være noget i den billigere ende, og uden fler pumper.... da jeg sikkert kun kommer til at bruge det meget sjældent..... feks ved meget lang ferie eller sådanne noget....
og dem er der sku langt mellem....
mvh leo-pol
Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Blevet takket: 7 gange
Kontakt:

Re: hjemmelavet buffertank

Indlæg af Ernst Drastrup »

Ja, - leo-pol det kan nemt laves, men så skal du montere trevejsventilen oppe på den øverste retur.
For du skal jo ikke "slæbe" hele tanken med, når du starter oliefyret.
Det eneste du så skal gøre manuelt er.: drej trevejsventilen, så den lukker for pillefyret og åbner for returen over til oliefyret.
Så længe du fyrer med piller, vil oliekedlen ikke trække med. Den vil først gå i funktion, når du drejer trevejsventilen.
Fremløbet fra begge kedler skal samles i eet, og det skal gå ind i tanken, der hvor du har lavet røret med de mange huller. = (som slet ikke var nødvendigt med alle disse huller. Vandet vil selv gå ind i den højde, hvor vægtfyldeforskellen siger, det hører hjemme.)

Herefter bliver det stillingen på trevejsventilen, der bestemmer, hvilken kedel der skal køre.
Du må ikke have nogen ventiler på fremløbet, da det skal altid være åbent op til ekspansionen.

Jo leo-pol, - du havde fuldstændigt ret i, at når du havde sat en vinkel på dit opadgående rør, der gik op til ekspansionen, så røret først gik vandret på 40 - 50 cm. inden det gik opad, så ville det rigtig nok drille en eventuel luftboble i, at gå mod vandstrømmen.
Så når der opstod en luftboble, så ville den drive med vandstrømmen hen til det hjørne, hvor røret gik nedad til tanken.
Det er også een af de ting, man altid skal være opmærksomt på. Hvilken vej er vandstrømmen.
Det hedder sig jo, at man altid skal lufte ud i vandløbsretningen, på vandretliggende rør.

Nu har jeg forsøgt at tegne stutserne til oliekedel ind i diagrammet.

Diagram nr. 4 til leo-pol.JPG
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --
Brugeravatar
leo-pol
Stoker XII
Stoker XII
15
Indlæg: 780
Tilmeldt: 25 nov 2008 22:56
Mit fyr: KSM 275-18
Areal: 140m2 + div 200m2
Brændsel: stokerføde.... men 80%fastbrændsel
Dagligt forbrug: 1½ hjulbør
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: 4673 rødvig stevns sjælland
Har takket: 11 gange
Blevet takket: 8 gange

Re: hjemmelavet buffertank

Indlæg af leo-pol »

hej ernst...
jeg tror at der kommer til at mangle noget pumpetryk på den tegning du har lavet....
eller er det bare mig....

Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Blevet takket: 7 gange
Kontakt:

Re: hjemmelavet buffertank

Indlæg af Ernst Drastrup »

Hvis du køber en varmepumpe fra Vest-Frost, så er det incl. en lille støbejernskedel, som kan tåle at køre med lave temperaturer.
Der findes også andre støbejernskedler, som er lige glade med returtemperaturen.

Men det er da rigtigt, hvis du vælger en stålpladekedel, så skal der også både være shunt og pumpe, mage til det du har nu.
Så måske kunne man flytte trevejsventilen ned på returen lige efter din nuværende pumpe.
Mellem pumpe og kedel. Det er jo en mulighed.

OK. - det er tegn på, at du er vågen.
Tak til dig, fordi du lærte mig at bruge paintprogrammet.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --
Brugeravatar
leo-pol
Stoker XII
Stoker XII
15
Indlæg: 780
Tilmeldt: 25 nov 2008 22:56
Mit fyr: KSM 275-18
Areal: 140m2 + div 200m2
Brændsel: stokerføde.... men 80%fastbrændsel
Dagligt forbrug: 1½ hjulbør
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: 4673 rødvig stevns sjælland
Har takket: 11 gange
Blevet takket: 8 gange

Re: hjemmelavet buffertank

Indlæg af leo-pol »

Ernst Drastrup skrev:Hvis du køber en varmepumpe fra Vest-Frost, så er det incl. en lille støbejernskedel, som kan tåle at køre med lave temperaturer.
Der findes også andre støbejernskedler, som er lige glade med returtemperaturen.

Men det er da rigtigt, hvis du vælger en stålpladekedel, så skal der også både være shunt og pumpe, mage til det du har nu.
Så måske kunne man flytte trevejsventilen ned på returen lige efter din nuværende pumpe.
Mellem pumpe og kedel. Det er jo en mulighed.

OK. - det er tegn på, at du er vågen.
Tak til dig, fordi du lærte mig at bruge paintprogrammet.
arre ernst.... jeg tror ikke at ministeren her på gården vil bevilige flere penge til projektet i denne omgang...
stophierEmbarrassed08HL.gif
og med at tage den ud som jeg tegnede på billedet med en 3-vejs ventil mellem pumpe og nuvernde kedel svare vel bare til at jeg pillede den nye kedel og monterede en anden.... så det kan jeg ikke se at der skulle være noget i og så skal jeg jo heller ikke til at have en pumpe mer for at trække den....

og ja.... paint er okay til at slå en streg...
det der næsten er værrere er når i ligger alle de pdf filer ind med diagrammer.... hvis man ikke har word kan man ikke se dem... ahhh1.gif
og word er jo betalings program.... og jeg har først lige fået klunset mig til det igen efter at havde manglet det i længere tid...... ange.gif at_the_beach.gif

mvh leo-pol
Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Blevet takket: 7 gange
Kontakt:

Re: hjemmelavet buffertank

Indlæg af Ernst Drastrup »

Jeg mener da ikke, jeg nogensinde har betalt noget for wordprogrammet.
Det har været i den her computer helt fra ny af.
Med hensyn til diagrammerne, så er de lagt ind som JPG billeder i det her Forum.

Men jeg må tilstå, at det gik lidt for hurtigt med nogle af diagrammerne, eftersom nogle af dem, der sidder trykekspansionen forkert på solvarmeanlæggene.

Den skal altid sidde på returen der går op til fangerne, og der må ikke være nogen kontraventil eller andet mellem beholder og fanger.
Sorry.
Jeg fik ikke rette dem alle sammen.
Og nu ved jeg ikke rigtigt, hvordan jeg kan få dem rettet.?????


Er det virkelig rigtigt, at en AVTB koster 1967,00 kr.

Dengang jeg handlede med dem, da syntes jeg de var ret dyre, da kostede de 600 kr. incl moms.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --
Brugeravatar
leo-pol
Stoker XII
Stoker XII
15
Indlæg: 780
Tilmeldt: 25 nov 2008 22:56
Mit fyr: KSM 275-18
Areal: 140m2 + div 200m2
Brændsel: stokerføde.... men 80%fastbrændsel
Dagligt forbrug: 1½ hjulbør
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: 4673 rødvig stevns sjælland
Har takket: 11 gange
Blevet takket: 8 gange

Re: hjemmelavet buffertank

Indlæg af leo-pol »

hey ernst...
word er nomalt et program der følger med offis pakken som man mange gange får med til an ny pc...
jeg køre på "lånte" programmer så derfor har jeg det ikke og std programmer i windose er noget der hedder wordpad...
wordpad er et dicount kopi af word men kan ikke ret meget....
det kan godt være at dine diergrammer ligger i jpeg... men jeg har først kunne åbne mange af dem der ligger her inde efter at jeg har "lånt" word indp på min pc igen....
så flere af de diergrammer jeg har luret på har jeg fået en ven som jeg snakker med over nette til at åbne og lave dem til jpeg og så lige sende dem til mig....
og så har jeg kunne se dem.....

og så er det godt at jeg ikke skal lave solvarme pt..... icon_cheesygrin.gif
leo-pol
Brugeravatar
leo-pol
Stoker XII
Stoker XII
15
Indlæg: 780
Tilmeldt: 25 nov 2008 22:56
Mit fyr: KSM 275-18
Areal: 140m2 + div 200m2
Brændsel: stokerføde.... men 80%fastbrændsel
Dagligt forbrug: 1½ hjulbør
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: 4673 rødvig stevns sjælland
Har takket: 11 gange
Blevet takket: 8 gange

Re: hjemmelavet buffertank

Indlæg af leo-pol »

hi ernst igen igen...
nu må du ikke tro at jeg er den store pc ekspert.....
men jeg sad lige og leget med den..... altser din fil.... (BILLEDET)... b_shake8.gif
men hvis du vil ændre dine fine dirgrammer rent tegning messigt og bare "slå" en ny streg...
så kan du sakens bruge.....PAINT....
om det ændre iidt på kvaliteten aner jeg ikke.... og der er helt sikkert mange bedere programmer en paint....
(men dette her ligger jo på pc`n i forevejen...) :great: :great:

men ellers photoshop kan klare hvilken opgave det skulle være.... men det koster kassen... men er skam også som "låne" program...... stophierEmbarrassed08HL.gif

for god ordens skyld skal jeg lige sige at billedet abselut ikke er personligt men.... det er bare gas.....!!!!! stophiertease02HL.gif
med mange glade og venlige hilsner........ leo-pol
Vedhæftede filer
ernst.JPG

Besvar