Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

PLC styring

Alt vedr. hjemmebyg og geniale opfindelser
jesper hvidt
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 33
Tilmeldt: 26 dec 2006 01:19
Mit fyr: Ikke udfyldt

PLC styring

Indlæg af jesper hvidt » 29 dec 2006 11:27

Hej jeg er helt ny inden for stokerfyring, indtil for 2 mdr siden hed det fjernvarme, da vi boede inden for byskiltene, så skal lige have dannet mig et overblik over fyret.
Jeg har et gammelt TP 2000, med en Tasso B3 kedel, og har prøvet at fyrer med oliven, og er nu gået over til Flex heat, men mit spørgsmål går mere på styringen.
Jeg er selv uddannet el-installatør, så vil selv prøve at lave en styring i enten en PLC, eller et logisk relæ, alt efter hvad der er mest funktionelt. (hvis det da rent økonomisk kan betale sig)
Men da jeg ikke har helt overblik over hvordan fyret, sneglen, blæseren, ilt, røgtemp. aske, og lign. har, eller bør have indvirkning på hinanden ved jeg ikke lige hvilke parametrer jeg skal have med.
Så hvis nogen ville dele ud af deres erfaringer, og hvis der endda nogen der der havde et sekvens, eller et eller andet hjemmestrikket diagram over hvordan deres kørte ville det være helt perfekt.

mvh.

Jesper


Stokerfyr passer
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 227
Tilmeldt: 27 dec 2006 19:47
Mit fyr: Ikke udfyldt
Givet likes: 1 gang

Indlæg af Stokerfyr passer » 29 dec 2006 17:08

Hej.
Jeg har også sådan et spøgelse og det kører godt bortset fra at pillerne klumper sig sammen en gang imellem, måske er sneglen slidt. Jeg har prøvet træpiller flis raps uden problemer, med det er irriterende at skulle justere pillemængden mekanisk hver gang man ændres til et andet produkt. Jeg er igang med en styring der kører på en PC og derfor kan kontrolleres via netværk. Måske skal der en plc til men jeg tror det er nemmest for mig at have det kørende på PC så længe det er under udvikling, derefter kan det så flyttes over på en plc. Brugerfladen er fra et eksempel fra udviklingsmiljøet som jeg har tilføjet et par ting til.
Angående det med justering af de forskellige parameter er jeg kommet til følgende foreløbig, fremløbstemperaturen styrer blæseren, lambdasonden styrer sneglen, hvis der ingen lambdasonde er skal sneglen også styres af fremløbstemp.
Last edited by 1 on Stokerfyr passer; edited 12 times in total
Hilsen
Michael Olsen

jesper hvidt
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 33
Tilmeldt: 26 dec 2006 01:19
Mit fyr: Ikke udfyldt

Indlæg af jesper hvidt » 29 dec 2006 19:54

Hej
Ja, jeg blev også hurtigt træt af at justere på sneglens hastighed, så delte det op så blæser og snegl kører hver for sig, med timer på sneglen, så er det nemmere at justere.
Jeg havde forestillet mig lidt hen i retningen af en PID regulering, hvor PLC'en så regulere ned på sneglens tids intervaller og mængden af luft, jo nærmere man kommer den ønskede temp.
Bliver skorstenstemp. for lav skal den lige have 10-15 min ro, og så starte op på reguleringen igen derefter.
Arbejder med to modeller, en hvor den stopper reguleringen hvis den ryger over den ønskede temp. og venter til den kalder på varme igen.
Model to er hvor den simpelthen for lov til at stå og regulere ind hele tiden, og dermed kører konstant.

Har også overvejet en lambdasonde men ved ikke rigtigt, jo svært at få et gammelt fyr helt tæt, så ved ikke om den rigtigt kan bruges, eller om der er en anden løsning til at styrer tidsintervallerne på sneglen, ellers må man jo ud og se til fyret de første par døgn efter ny ladning af brændsel for at hjælpe det lidt på vej.

Du kan forresten sagtens få PLC'er du kan programmere over lan, og eksempelvis touchschreen til det grafiske, med mindre du da selvfølgelig er mere hjemme i PC programmering.

mvh.
Jesper
mvh.
Jesper

Stokerfyr passer
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 227
Tilmeldt: 27 dec 2006 19:47
Mit fyr: Ikke udfyldt
Givet likes: 1 gang

Indlæg af Stokerfyr passer » 29 dec 2006 23:56

Ja, jeg blev også hurtigt træt af at justere på sneglens hastighed, så delte det op så blæser og snegl kører hver for sig, med timer på sneglen, så er det nemmere at justere.

Satte du en gearmotor til sneglen ell. en ny blæser og bibeholdt snegle kædetrækket.

Jeg havde forestillet mig lidt hen i retningen af en PID regulering, hvor PLC'en så regulere ned på sneglens tids intervaller og mængden af luft, jo nærmere man kommer den ønskede temp.

Har du noget code til pid regulering da der er flere parametre der bruges.


Model to er hvor den simpelthen for lov til at stå og regulere ind hele tiden, og dermed kører konstant.

Tror model 2 er bedst, da start stop giver for store temperatursving.

Har også overvejet en lambdasonde men ved ikke rigtigt, jo svært at få et gammelt fyr helt tæt

Jeg synes det er forsøget værd, men kan det ikke bruges vil jeg prøve en slags flammedetektor i herden, sådan noget lignende som i et oliefyr.

Du kan forresten sagtens få PLC'er du kan programmere over lan, og eksempelvis touchschreen til det grafiske, med mindre du da selvfølgelig er mere hjemme i PC programmering.

Programeringen er nemmest for mig på PC, men når det kører stabilt er det jo nemt at portere til et andet system, sandsynligt en plc da den bruger meget mindre strøm end en PC.
Jeg har kigget lidt på Simens logo styring men jeg fik ikke undersøgt hvad software der behøves og jeg kiggede lidt på Nationals fieldpoint men til privat brug er de lidt peprede. http://www.conrad.de har også noget, men du kender nok mere til plc end jeg så det kunne være du kunne foreslå en model. Har du haft problemer med din herd som jeg har?.
Hilsen
Michael Olsen

jesper hvidt
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 33
Tilmeldt: 26 dec 2006 01:19
Mit fyr: Ikke udfyldt

Indlæg af jesper hvidt » 30 dec 2006 09:47

Jeg satte en ny blæser på da det var det nemmeste og nok også billigste løsning sneglen kører jo fint som den gør nu.

Mit brændehovede får ikke helt luft på den tilsigtede måde, da bunden af "luftkassen" uden om hoveddet har set bedere tider. Derfor bliver der ikke tilført så meget luft op gennem bunden som jeg kunne ønske mig. Men det er noget jeg regner med at se på til sommer, hvor det ikke gør så meget at det står stille et par dage.

Angående klumper tror jeg du skal forsøge at splitte snegl og blæser op, det hjalp ihvertfald meget for mig.
Jeg har sat sneglen på ca. medium hastighed, og så kører det ellers ca. 20 sek. luft og 2 sek. snegl.
Har indtil videre droslet blæseren lidt ned på ca. halv med en klap.

Har du prøvet at lege lidt med det spjæld der kan åbnes og lukkes bag på kedlen min står lidt under midt i, der jeg syntes kedlen virker som om den får mest varme.

Hvis man kunne få en føler der sagde hvor i herden den brændte, og så styrer sneglen efter det, ville det efter min mening være det bedste, men det tror jeg bare ikke rigtigt på, da der jo bliver temmeligt varmt en sådan føler vil nok i givet fald koste temmeligt meget.

Med hensyn til regulerings parametre så bliver vi nød til at prøve os lidt frem når vi når dertil, der er desværre ikke rigtigt to optimeringer der er helt ens. Men skal nok skrive nogen hvis jeg begynder at regne på det og kommer frem til noget brugbart.

Jeg havde forestillet mig siemens logo da de er nemme at programmere og meget anvendte, men er i tvivl om de kan det vi skal bruge, men undersøger det lige med en af deres service folk på tirsdag, gider ikke bruge tid på at sætte den op, og så finde ud af den er for lille.
Vil også have undersøgt om der er plads til evt at bygge proface på senere eller noget.
Med hensyn til software så skal jeg også nok lige vende tilbage hvad der skal bruges, ved at vi har licens til nogle forskellige plc'er og logiske relæer inde i firmaet.
Men eftersom det er på erhvervsmessigt plan kan jeg desværre ikke rigtigt dele andet end navnet ud på dem.


mvh.
Jesper
mvh.
Jesper


Stokerfyr passer
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 227
Tilmeldt: 27 dec 2006 19:47
Mit fyr: Ikke udfyldt
Givet likes: 1 gang

Indlæg af Stokerfyr passer » 30 dec 2006 10:57

Angående klumper tror jeg du skal forsøge at splitte snegl og blæser op, det hjalp ihvertfald meget for mig.

Nu ved jeg ikke om det er samme herd der er monteret, tager lige et par billeder af den, tror at det ville hjælpe at forlænge sneglen 5 cm i mit tilfælde da sammenpresningen vil flyttes til hvor forbrændingen foregår.

Jeg har sat sneglen på ca. medium hastighed, og så kører det ellers ca. 20 sek. luft og 2 sek. snegl.

Styringen af snegl og blæser, gør du det med relæer eller med elektronik( triac etc. )

Har du prøvet at lege lidt med det spjæld der kan åbnes og lukkes bag på kedlen min står lidt under midt i, der jeg syntes kedlen virker som om den får mest varme.

Tror ikke min har sådan et spjæld, men ser lige efter.

Hvis man kunne få en føler der sagde hvor i herden den brændte, og så styrer sneglen efter det, ville det efter min mening være det bedste, men det tror jeg bare ikke rigtigt på, da der jo bliver temmeligt varmt en sådan føler vil nok i givet fald koste temmeligt meget.

På herden er der et hul ca 20 cmd fra forkanten, når det kører korekt kan jeg ane lidt lys(flammer), og når det kører for lidt piller ind kommer der mere lys, det må kunne bruges til noget regulering. Jeg ved ikke lige hvordan det vil køre, så er det jo blæseren der skal bestemme hvornår forbrændingen kører optimalt, men det kan prøves. Vi skal også lige huske sikkerheden, kravet er at hvis stokeren flyttes fra fyret skal den gå ud, ligeledes hvis låget til magasinet åbnes men det er jo et lille problem. Kigger lige på simens side hvad de har af software, måske ligger der noget demo. Jeg kunne forestille mig at softwaren er forskellig fra de forskellige fabrikanter.
Hilsen
Michael Olsen

jesper hvidt
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 33
Tilmeldt: 26 dec 2006 01:19
Mit fyr: Ikke udfyldt

Indlæg af jesper hvidt » 30 dec 2006 11:33

Styrer det med et simpet brodersen 2 kanals relæ med pause og pulse indstillinger,

Sidder et vippe håndtag til højre omme bagpå kedlen, på min.

Ja der er forskellig software til de forskellige fabrikanter, men er nu også i tvivl om logo kan bruges til at regulere på den måde, eller om vi skal have en PLC, og så er det jo pludselig en anden pris.

Har godt set ned i det hul men er jo bare noget skidt hvis det soder til, så går fyret jo helt ud af indstilling og brænder bare på må og få.

Med hensyn til sikkerhed er det ikke noget problem at montere et par schwitch ind til at styre de pågældende ting, hvis de da ikke allerede er der. På mit fyr er de allerede monteret, og jeg har dem med i styringen som den kør nu.

Har du også problemer med at tømme ca den sidste 1/6 af magasinet, og at røgen begynder at slå lidt tilbage i magasinet når der ikke er så meget i?

mvh.

Jesper
mvh.
Jesper

Stokerfyr passer
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 227
Tilmeldt: 27 dec 2006 19:47
Mit fyr: Ikke udfyldt
Givet likes: 1 gang

Indlæg af Stokerfyr passer » 30 dec 2006 12:50

Jeg har sat sneglen på ca. medium hastighed, og så kører det ellers ca. 20 sek. luft og 2 sek. snegl.

Du lader den køre 20 sek + 2 sek men hvor lang pause imellem.

Har du også problemer med at tømme ca den sidste 1/6 af magasinet, og at røgen begynder at slå lidt tilbage i magasinet når der ikke er så meget i?

Ja, men tænker at køre lidt luft fra tryksiden af blæseren tilbage til magasinet så det giver et lille overtryk, derved skulle det kunne undgås. Min bliver heller ikke tømt, skal have fundet en løsning, måske en skrå plade, men så skal omrøreren jo også laves om.

Nu findes der forskellige TP2000, en på 350 Ltr og en på ca 750 Ltr.
Last edited by 1 on Stokerfyr passer; edited 12 times in total
Hilsen
Michael Olsen

Brugeravatar
brightguard
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 48
Tilmeldt: 29 dec 2006 07:43
Mit fyr: MGM Junior
Areal: 110
Brændsel: GB træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8940
Geografisk sted: Randers

Indlæg af brightguard » 30 dec 2006 16:21

Prøv at kigge på denne side...måske der er nogle guldkorn.
http://www.pavitronic.dk

jesper hvidt
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 33
Tilmeldt: 26 dec 2006 01:19
Mit fyr: Ikke udfyldt

Indlæg af jesper hvidt » 30 dec 2006 17:12

Hej. Det er en anden kedel jeg har end den du har, men fyret ligner meget godt, mit er på 500 l og 35 kw.
Dog står mit fyr og magasin på skinner, og kan så køres væk fra kedlen.

Tror vi taler lidt forbi hinanden med hensyn til styring.
Jeg lader blæseren kører hele tiden når kedlen kalder på varme, og så er der ca 20 sek pause mellem hver puls med sneglen. Jeg lader sneglen pulse i ca. 2 sek.
Giver det mening?

Har også været ved at se lidt på Siemens logo, de kan ikke bruges til at regulere, så skal man ud og købe et ekstra modul, og så løber prisen pludselig op. Så skal nok op i en alm. PLC, og så begynder de at koste.
Jeg tror jeg vil prøve at se om jeg ikke kan finde en gammel en et sted, der kan klare opgaven.
Ellers må man ud og købe en færdig pakke som TM3006 med iltstyring eller lign.

mvh
Jesper
mvh.
Jesper


Besvar