Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Røgvender i Tasso B3

Alt vedr. hjemmebyg og geniale opfindelser
Brugeravatar
kaptajnen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1199
Tilmeldt: 29 dec 2007 17:27
Mit fyr: RTB 10 V7 styring
Areal: 170m2
Årligt forbrug: ca 5½ ton
Geografisk sted: Herning kommune

Re: Røgvender i Tasso B3

Indlæg af kaptajnen » 07 feb 2009 21:44

PICT2246.JPG
Dette er mængden af aske/sod på siderne på en Tasso US3 med JA-stoker efter 1 uges tid (skrabemærkerne er lige taget for at du kan se, hvor støbegodset er)...
Mvh Peter

RTB 10 m/iltstyring, 6.6m2 Batec solfangere, 1200L olietank m/2 radiatorer som solvarme vekslere

Hellere spørge dumt end at dumme sig ved at lade være!


Jakob J
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 106
Tilmeldt: 03 feb 2009 11:20
Mit fyr: Tasso B3 med TB Mini
Areal: 180
Brændsel: 6 mm piller/pt. Lava
Årligt forbrug: 9 tons
Geografisk sted: Hesselager

Re: Røgvender i Tasso B3

Indlæg af Jakob J » 07 feb 2009 21:56

kaptajnen skrev:
PICT2246.JPG
Den ser fin ud. Siderne ser også lidt mere glatte og rengøringsvenlige ud end den gl. B3'er. Mine sider er fyldt med riller. Synes specielt at røgrørene er noget møg at komme til. Måske jeg skulle ofre lidt tid på en børste til boremaskinen icon_cheesygrin.gif

Fandt forøvrigt et par billeder af nogle US3'ere på nettet. Ser en del anderledes ud end B3'eren. Lidt mere "up to date" :wink:

Om ikke andet vil jeg lige gå lidt mere omhyggeligt til værks næste gang den skal rengøres. Specielt på bagsiden af kedlen, hvor det er lidt akavet at børste det rent.

Ang. temperaturen så tror jeg at termometeret viser ca. 30 grader for meget. Da jeg lavede røgvenderne stod det på 60 grader. Fair nok at der fortsat er lunt derinde meeen 60 grader var der ikke. Dvs. at den reelle temperatur pt. ligger på 185 - 30 = 155 grader. Det er vel ingen skandale...
Med venlig hilsen Jakob

Brugeravatar
kaptajnen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1199
Tilmeldt: 29 dec 2007 17:27
Mit fyr: RTB 10 V7 styring
Areal: 170m2
Årligt forbrug: ca 5½ ton
Geografisk sted: Herning kommune

Re: Røgvender i Tasso B3

Indlæg af kaptajnen » 07 feb 2009 22:40

Jakob J skrev: Den ser fin ud. Siderne ser også lidt mere glatte og rengøringsvenlige ud end den gl. B3'er. Mine sider er fyldt med riller. Synes specielt at røgrørene er noget møg at komme til. Måske jeg skulle ofre lidt tid på en børste til boremaskinen icon_cheesygrin.gif Yessør, B3 virker mere unhandy, men det er bare med at komme igang, borebisse! icon_cheesygrin.gif

Fandt forøvrigt et par billeder af nogle US3'ere på nettet. Ser en del anderledes ud end B3'eren. Lidt mere "up to date" :wink: Kunne du ikke smide nogle links?

Om ikke andet vil jeg lige gå lidt mere omhyggeligt til værks næste gang den skal rengøres. Specielt på bagsiden af kedlen, hvor det er lidt akavet at børste det rent. Det var i hvert fald grænseoverskridende at få min renset, men min kedel havde også været anvendt til fastbrændsel før jeg fik den så der sad jo noget kox og fix...

Ang. temperaturen så tror jeg at termometeret viser ca. 30 grader for meget. Da jeg lavede røgvenderne stod det på 60 grader. Fair nok at der fortsat er lunt derinde meeen 60 grader var der ikke. Dvs. at den reelle temperatur pt. ligger på 185 - 30 = 155 grader. Det er vel ingen skandale...Nossør, hvis du har 155 grader er det ikke helt skævt, og jeg tror du kommer yderligere ned ved den rengøring! Kom nu bare igang, der borebisse! icon_cheesygrin.gif
Mvh Peter

RTB 10 m/iltstyring, 6.6m2 Batec solfangere, 1200L olietank m/2 radiatorer som solvarme vekslere

Hellere spørge dumt end at dumme sig ved at lade være!

Jakob J
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 106
Tilmeldt: 03 feb 2009 11:20
Mit fyr: Tasso B3 med TB Mini
Areal: 180
Brændsel: 6 mm piller/pt. Lava
Årligt forbrug: 9 tons
Geografisk sted: Hesselager

Re: Røgvender i Tasso B3

Indlæg af Jakob J » 08 feb 2009 08:48

Ang. links så skrev jeg bare Tasso US3 i google og så kom der diverse ting op. Nogle stokere og nogle kedler til salg.

Jeg må igang med rensearbejdet :wink:
Med venlig hilsen Jakob

Brugeravatar
kaptajnen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1199
Tilmeldt: 29 dec 2007 17:27
Mit fyr: RTB 10 V7 styring
Areal: 170m2
Årligt forbrug: ca 5½ ton
Geografisk sted: Herning kommune

Re: Røgvender i Tasso B3

Indlæg af kaptajnen » 08 feb 2009 16:37

Jakob J skrev:Ang. links så skrev jeg bare Tasso US3 i google og så kom der diverse ting op. Nogle stokere og nogle kedler til salg. Jeg checkede også via Gooooooooooooooooogle, men kiggede sidst kun vha deres Billed søge funktion...

Jeg må igang med rensearbejdet :wink: Sådan skal det lyde! :great:
Mvh Peter

RTB 10 m/iltstyring, 6.6m2 Batec solfangere, 1200L olietank m/2 radiatorer som solvarme vekslere

Hellere spørge dumt end at dumme sig ved at lade være!


Steffeno
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 348
Tilmeldt: 29 apr 2008 21:40
Mit fyr: RTB 10kw, 320kg silo
Areal: 150
Brændsel: 8mm fra Danish Agro
Fremviser gerne i postnummer: 4660
Geografisk sted: Frøslev pr. 4660 Store Heddinge
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Re: Røgvender i Tasso B3

Indlæg af Steffeno » 10 feb 2009 14:35

en-eller-anden-skrev skrev: B3'eren har jo nærmest fri udblæsning. Der sidder et håndtag bagpå kedlen hvor der stå "Åben" når håndtaget flyttes nedad. Jeg går ud fra at det er noget med røgen men hvad den reelt gør ved jeg ikke. Håndtaget kan flyttes ned i vandret selvom der er nogle hakker der egentlig indikerer, at den måske kan komme videre. Måske den er defekt.
Æhhmm nu er der en lille pære der begynder at lyse inden i min hjerne.. :oops:

Skal man lukkke ned for aftræksspjældet for at sænke flowet, og derved få bedre udnyttelse ? Min kedel kører der også for fri udblæsning, jeg tror endda man kan se lige igennem den ! :shock: Jeg har bygget røgvendere i, de hjalp lidt, men jeg kan stadigt godt ha 350-400 gr lige efter røgkassen. Jeg har lukket næsten helt ned for blæseren, måske man kunne få lidt mere knald på den hvis man justerede på aftræksspjældet.
Mvh/
Steffen Olesen
Frøslev, Stevns
http://stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=bechmanns

Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Røgvender i Tasso B3

Indlæg af Ulrik » 10 feb 2009 15:16

Den kan jeg også huske fra min gamle B3'er, men jeg tror den er til for at kompensere for manglende trækstabilisator.
Dog vil jeg mener at en trækstabilisator er et bedre valg.
MvH Ulrik©

Jakob J
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 106
Tilmeldt: 03 feb 2009 11:20
Mit fyr: Tasso B3 med TB Mini
Areal: 180
Brændsel: 6 mm piller/pt. Lava
Årligt forbrug: 9 tons
Geografisk sted: Hesselager

Re: Røgvender i Tasso B3

Indlæg af Jakob J » 10 feb 2009 17:35

Steffeno skrev: Æhhmm nu er der en lille pære der begynder at lyse inden i min hjerne.. :oops:

Skal man lukkke ned for aftræksspjældet for at sænke flowet, og derved få bedre udnyttelse ? Min kedel kører der også for fri udblæsning, jeg tror endda man kan se lige igennem den ! :shock: Jeg har bygget røgvendere i, de hjalp lidt, men jeg kan stadigt godt ha 350-400 gr lige efter røgkassen. Jeg har lukket næsten helt ned for blæseren, måske man kunne få lidt mere knald på den hvis man justerede på aftræksspjældet.
Ang. håndtaget så var det opad der var "Åben". Jeg talte med skorstensfejeren i går og han anbefalede mig at prøve at dreje håndtaget mod lukning. Som sagt så gjort. Resultatet blev en sænkning på ca. 10 grader af røggassen. I samme ombæring testede jeg mit termometer. Den viste ca. 40 grader for meget. Summa summarum er jeg med røgvender, lukket spjæld og kompenseret termometer nede på omkring 140 grader i røggas. Fyret kan lige nu i kraftig blæst med sne akkurat følge med på trin 2 hvor det ellers længe har kørt på trin 3. Fremløbstemperaturen er 60 grader.

Vedr. trækstabilisator mente skorstensfejeren også, at det var noget jeg burde overveje. Han tilbød lige at måle trækket i skorstenen, hvis jeg gerne ville have det. Bare så jeg ikke investerede i en trækstabilisator, der ikke var nødvendig.
Med venlig hilsen Jakob


Besvar