Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Aske... Er det brugbart?

Alt vedr. hjemmebyg og geniale opfindelser
magnustlarsen
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 43
Tilmeldt: 14 feb 2011 18:06
Mit fyr: Liagro Benekov R25
Areal: 180 +60+30
Brændsel: korn hvede, raps ,olivensten
Fremviser gerne i postnummer: 7430
Dagligt forbrug: 45
Årligt forbrug: 10
Geografisk sted: Isenvadvej 26 7430 Ikast

Aske... Er det brugbart?

Indlæg af magnustlarsen » 21 jun 2012 03:34

Med hensyn til brug af aske, så kan jeg ikke se vad der skulle være i vejen for at bruge det, prøv at søge i litraturen
da inka erne kom til Sydamerika, var der kun gold sand, di brugte asken fra bålene blande det i sandet, på den måde fik di køkkenhaver, så kunde di dyrke deres afgrøder det har været overvejet at eksportere aske til grønland for at få mere væksthjord.
vi husker nok tiden hvor land mænd bræente halm af på markerne .
ved en naturlig formuldning skal der bruges noget kvælstof så nedebryningen til hus mos kan dannes det tager tid ved afbrænding sker det her og nu di tungmetaller der måtte være bliver der så det samme gælder for det korn jeg brænder i min stokker det kalk jeg bruger ved forbrændingen har marken kun godt af .
det værste man kan gøre. er da at samle. DET I DYNGER, DET VÆRSTE JEG HAR HØRT. jeg hælder det i den gamle brønd
den er 6 meter dyb der kan være meget :shock: en direkte forbindelse til vores grundvand :evil:.
Jo der kan være tungmetaller i det vi brænder, af det er der også fra vulkan udbrud fra skorstene , og regnvand derfor er vores jord blevet frugtbar det værste menesker kan gøre er at samle i dynger og derved skabe en forurening
en eksempel . Vores vandværk som jeg var driftleder for i 12 år vi pumper vandet op i nogle filtre og tilsætter noget kalk (mangdolit ) vi hæver ph værdien til 8,5 fordi di kul lag der findes har gjort vandet agrar siv. og der bliver indblæst luft med en kompressor, det bevirker at jernet i vandet bliver iltet og vi får en omdannelse til rust , en æbel bliver brun vis i tager en bid og lader den ligge det er jernet i æblen der får ilt og omdannes til rust, en udskilningsproces' af mangan og andre grundstoffer ved udskylning det bundfæle i tanke jeg fik en landmand til at hente det han tøvede noget, han manglede lige landbohøjskole ,der er ca 12 m3 slam på årsbasis ca 110.000 m3 vand bliver behandlet, ud på kartoflerne med det med gyde sprederen di blev flottere en nogen siden før
og hvorfor det jo Mangan er det grundstof der giver det grønne i bladene på planter så di beder kan omsætte solens energi til vækst. men ak nu samler man det, og deponer det med alle foranstaltninger, så det ikke kan forurene vores drikkevand, det er galimatias vis disse embedsnæn tænkte sig om,
og søgte den viden der findes
hos gartnere eller forskere der har forstan på den slask ting kunde vi undgå meget forurening i fremtiden.
venlig hilsen Magnus larsen.


Brugeravatar
Fer
Supporter
Supporter
Indlæg: 1019
Tilmeldt: 25 maj 2010 21:22
Mit fyr: Biotech Top Light
Areal: 237 + 25
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Årligt forbrug: Forventet 8 tons.
Geografisk sted: Nr. Tvede
Modtaget likes: 1 gang

Aske... Er det brugbart?

Indlæg af Fer » 21 jun 2012 20:31

Kan da lige bidrage med at slaggen og den tunge del af asken fra halmfyr på kraftvarmeværker bliver kørt tilbage til markerne som gødning.

Jeg spreder selv min aske i haven.
--
Mvh Tommy Fer
Biotech Top Light

venoepiller
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 24 jan 2012 13:29

Aske... Er det brugbart?

Indlæg af venoepiller » 22 jun 2012 07:56

Jeg har brugt det til mosegrisebekæmpelse.

Vi købte et hus helt ud til Limfjorden, og grunden var totalt undermineret af mosegrise.
Når jeg har renset fyret, blander jeg asken op med vand, så jeg får en tynd "sovs", og hælder det i mosegrisehullerne.
Det gider de ikke finde sig i, så i dag har jeg 1200 m2 uden en eneste mosegris.

P.S. fortæl det først til naboerne når du ikke har flere mosegrise. :)

magnustlarsen
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 43
Tilmeldt: 14 feb 2011 18:06
Mit fyr: Liagro Benekov R25
Areal: 180 +60+30
Brændsel: korn hvede, raps ,olivensten
Fremviser gerne i postnummer: 7430
Dagligt forbrug: 45
Årligt forbrug: 10
Geografisk sted: Isenvadvej 26 7430 Ikast

Aske... Er det brugbart?

Indlæg af magnustlarsen » 22 jun 2012 14:44

venoepiller » 22 Jun 2012, 07:56 skrev:Jeg har brugt det til mosegrisebekæmpelse.

Vi købte et hus helt ud til Limfjorden, og grunden var totalt undermineret af mosegrise.
Når jeg har renset fyret, blander jeg asken op med vand, så jeg får en tynd "sovs", og hælder det i mosegrisehullerne.
Det gider de ikke finde sig i, så i dag har jeg 1200 m2 uden en eneste mosegris.

P.S. fortæl det først til naboerne når du ikke har flere mosegrise. :)
det lyder intrasant mon det det også virker på mulvarper, :evil: det er nok ikke så nemt at holde pelsen ren,med den "sovs" og så fryser di vel :lol:
hilsen Magnus Larsen

Brugeravatar
Havmand
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2315
Tilmeldt: 17 mar 2010 21:08
Mit fyr: Atmos DC25 samt Scotte v.10 comfort 10KW
Areal: 190
Brændsel: Blandet træ og piller
Fremviser gerne i postnummer: 4700
Dagligt forbrug: 30 kg
Geografisk sted: Næstved, Sydsjælland
Modtaget likes: 2 gange

Aske... Er det brugbart?

Indlæg af Havmand » 22 jun 2012 16:54

Min aske ryger til deponi - efter det værste metal er sorteret fra og naturligvis afleveret hos jernmanden :great:
Bo Sarup-Havmand
Mit interface
Min Stokerlog


Besvar