Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hårde træpiller i Biocomfort - kom an!

Alt vedr. hjemmebyg og geniale opfindelser
Brugeravatar
nist
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 26
Tilmeldt: 07 jun 2007 23:58
Mit fyr: RTB v13
Geografisk sted: Skanderborg

Re: Hårde træpiller i Biocomfort - kom an!

Indlæg af nist » 03 dec 2008 02:40

Ulrich-307Hdi skrev:http://www.youtube.com/watch?v=yGe5bNUW ... re=related
De godt nok hårde de piller
Rart at se at der er gang i den. Det ser ud til at være pænt arbejde.

Sur pibe:
skakten er kold og det må være noget tilbageslag af røggas der kondenserer. Det konstaterede jeg også. I den forbindelse er der en overvejelse: Hvad sker der med ophobet smuld eller for den sags skyld kold løbesod under røret? For at røret ikke skal klemmes opad er det nok nødvendigt at låse røret så det bliver nede. Det skulle jo gerne køre i månedsvis eller årevis uden nogen risiko for pjat. Men det problem har du løst med din montering.

Din videreudvikling af det halve rør:
Hvorfor har du lavet et helt rør tilsidst? Hvis en lang pille lægger sig vandret hen over 2 sneglebugter ligger den vel bare og triller foran der hvor dit halve rør bliver helt indtil den er smuldret væk. Hvis den falder ned og stiller sig skråt bliver den vel kun klippet hvis den stikker op, når den når den hele del af dit rør.
Det perfekte ville være en neddrejet snegl med et halvt rør nedenunder og med så meget plads at en vandret liggende træpille kunne vandre ud i bålet trillende ovenpå sneglen.
Men jeg kan ikke se ideen med afslutningen med et helt rør tilsidst.

Røret sidder fast og holder fætteren:
Hvis fætteren løsner sig får du sneglelækage en eller anden juleaften kl. 17:45. Tingene bliver jo varme og udvidelseskoefficienten for rustfrit er vel forskellig fra det den sidder i.
Måske.

Omdrejningsretning:
Det er sgu da godt at vores snegle også har forskellig 'gevindretning'. Ellers blev der kørt aske op i pillebeholderen. Og op i sækkene.

De to nederste skruer til gearet sørger for den ikke drejer rundt.:
De klemmer men låser ikke mekanisk. Det er nok bare mig der går med livrem og seler.

Vedr. filmene på youtube:
Er det godkendelsesværdigt med en lunte af træpiller fra bålet hen under den neddrejede snegl og op til fyldesneglen. Forsikringsselskaberne leder grundigt efter smuthuller og dette er efter min mening risikabelt da skakten aldrig tømmes. Når fyret slukkes eksternt blæser det i 2 min og så ligger der tit gløder og gløder. Det er derfor de hedder gløder:-)

Hvad er det næste problem vi skal løse?
Hvor meget kan man hente ved at lave en super skamolfætter. Vi har jo meget kørsel ved lave procenter. Jeg kunne godt tænke mig at lave en fætter der fik gassen til at cirkulere i et skråt rør ved lav blæsehastighed. Skråt fordi luftens naturlige retning er fremad og opad. Og så fordi man kan holde øje med flammens farve fra fødested til den forsvinder.
Ved at lave en optimal forbrænding ved lave procenter kan man måske reducere iltprocenten, læs reducere mængden af kold luft der ikke bidrager til iltning men kun til afkøling af de mest varmeflygtige gasser og dermed til en lavere effektivitet. OG drømmescenariet er at man så kan gå længere ned end 10% og dermed undgå latterlig pausefyring.
Verden er smuk og farlig


Ulrich-307Hdi
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 149
Tilmeldt: 09 sep 2008 21:56
Mit fyr: Woody 16 KW på Roca
Geografisk sted: Jorden, Shell-land, Køge

Re: Hårde træpiller i Biocomfort - kom an!

Indlæg af Ulrich-307Hdi » 03 dec 2008 20:54

Røret er helt rundt ude i enden for at fixere det.
Det hele stykke er kun 15 mm nu, ellers peb den.
Fætteren er rustfri, lige som resten af brænderen, tror ikke der kommer noget med udvidelseskoefficienten der.
Jeg har flere gange fyldt kammeret ved indgangen helt op med piller, sat sneglen igang.
Jeg kan ikke på nogen måde få en pille i klemme.

For the rekord, det er ikke mine klip der ligger på youtube.

Skamolfætter har jeg på, det en fik fra en i skælskør.
Det vist sådan en de fleste selv har bygget.
Ja der kan sikkert godt laves en bedre.
lige nu kører mit fyr på 10% jeg fyrer med brændeovn i stuen.

Altså hvis noget af det man går og fusker med ikke virker.
Så kan jeg smide en pind i fyret :D
Hygge Ulrich

neist
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 183
Tilmeldt: 12 okt 2010 21:29
Mit fyr: 10 kw Scotte / Blackstar
Areal: 185 m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9530
Årligt forbrug: estimeret 6tons
Geografisk sted: Støvring

Hårde træpiller i Biocomfort - kom an!

Indlæg af neist » 06 mar 2012 11:56

Ser spændende ud, kører i stadig med dette halve rør omkring intern snegl ?

Brugeravatar
nist
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 26
Tilmeldt: 07 jun 2007 23:58
Mit fyr: RTB v13
Geografisk sted: Skanderborg

Hårde træpiller i Biocomfort - kom an!

Indlæg af nist » 06 mar 2012 14:18

:great: Jeg gør og har ikke hørt knas siden rørets fødsel.

Problemer med knas i den lange fødesnegl løses med hver 3. måned at hælde lidt billig madolie gennem en stump pexrør ned oven i sneglen hvor den henter pillerne. Så er al smulder i røret væk efter en times kørsel.

Niels
Verden er smuk og farlig


Besvar