Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Indsnævring i hærd ?

Alt vedr. hjemmebyg og geniale opfindelser
jni
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 550
Tilmeldt: 15 jul 2008 15:30
Mit fyr: woody / OPOP418
Areal: 135+70
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Dagligt forbrug: 35 kg
Årligt forbrug: 6-8 tons
Geografisk sted: skælskør

Re: Indsnævring i hærd ?

Indlæg af jni » 07 okt 2008 08:45

Det vil jeg skam også gerne, jeg ville bare have lidt mere driftserfaring med det, inden jeg sagde det var skidegodt.
Jeg har købt vercumite hos hedestoker. Det er meget let at beabejde, man kan skære i det med en hobbykniv. Desværre er det ikke så stærkt/hård som det den gamle skamolfætter var lavet af. Det var så stærkt at man bare kunne skrue det sammen. Her trækker skruen bare matrialet op hvis man forsøger.

Vedr. Glanssod. er det ikke fordi kedlen fedtfyre for meget ?
Jeg ved ikke om din stoker kan tænde og slukke. Men jeg har montereten rumtermostat med ugeur til start og stop af stoker, samt termostat med ugeur i VVB. Det virker rigtigt godt, og specielt i overgangsperioder er der mange piller at spare ved at fyret kun køre et par timer om dagen

mvh Jesper


jni
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 550
Tilmeldt: 15 jul 2008 15:30
Mit fyr: woody / OPOP418
Areal: 135+70
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Dagligt forbrug: 35 kg
Årligt forbrug: 6-8 tons
Geografisk sted: skælskør

Re: Indsnævring i hærd ?

Indlæg af jni » 07 okt 2008 20:25

Nu har jeg taget et par billeder. Det ser ud til at virke fint, men jeg har overhovedet ikke haft tid til og kigge/justere på det
Bemærk at jeg har boret lufthuller i indsnævring således at der stadig tilføres luft ovenfra:

Billede


Billede

Billede

Billede


mvh jesper
Billede

jni
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 550
Tilmeldt: 15 jul 2008 15:30
Mit fyr: woody / OPOP418
Areal: 135+70
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Dagligt forbrug: 35 kg
Årligt forbrug: 6-8 tons
Geografisk sted: skælskør

Re: Indsnævring i hærd ?

Indlæg af jni » 15 okt 2008 19:28

Nu har jeg kørt lidt med det.
Der er ingen tvivl om at kedlen er blevet mere effektiv efter jeg har lavet ændringer, hvor meget bliver et skud, efter som jeg stadig ønsker mig en kamstup måler.
Men for en måneds tid siden gik skamolfætteren istykker, så jeg kørte uden. Samenlignet med forbrug uden skamolfætter vil jeg tro jeg spare ca 30% piller (besparelsen vil blive mindre når forbrug bliver højere)
Men der er dog et par problemer;
Som bekendt har aske et smeltepunkt på 1200 grader, og efter jeg har lavet ændringer, er der blevet lidt mere fastbrændt slagger i hærden end før, (den bør vel renses hver 2 dag)
Og da hullet forbrændingsluften blæser ud af er blevet mindre (pga indsnævrig og skamol fætter), er der mere blæst på under rensning, så der havner flere uforbrændte piller i askeskuffe.
Jeg ved dog ikke om jeg kan justere mig ud af dette ved kortere og hyppigere rense intevaller
ideer modtages gerne ;0)
mvh Jesper

epo
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 255
Tilmeldt: 29 jun 2008 22:12
Mit fyr: Scotte 16 kW + OPOP H418
Areal: 239
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9280
Dagligt forbrug: 34kg Nov/Dec i snit
Årligt forbrug: 9 paller

Re: Indsnævring i hærd ?

Indlæg af epo » 15 okt 2008 21:30

Bare lige til inspiration - et billede af min fætter... Har prøvet at køre uden nogle dage, men har nu stadig fornemmelse for at forbrændingen er bedst når den er monteret. Så længe ydelsen er relativt lav, vel at mærke...

Ydelsen lige nu var kun 16%, så der er ikke et imponerende flammehav:
Billede
Fætteren er lavet i ren skamol, skruet sammen med lange rustfri skruer (hvad jeg lige havde til at ligge).

Når ydelsen kommer op nær 100% bliver nogle af de glødende pille rester blæst ud før de er helt forbrændte. Med <50% ydelse er det intet problem. Den store V udskæring er netop tiltænkt at lade flammerne blæse opad, så pillerne ikke har tendens til at følge med ud...
Måske jeg piller fætteren ud når der bliver rigtig koldt. Men så længe fyret tit og ofte ligger på 10% ydelse, så får den lov at blive siddende.

Har ingen nævneværdige problemer med slagger. Efter en uges tid ligger der en lille kage af slagger på 2-5mm tykkelse... Uanset om fætteren er monteret eller ej.
Til gengæld er den bedre til at blæse asken væk fra herden når fætteren er der. Men har nu aldrig haft problemer med den aske som ligger på herden. Skidtet brænder alligevel :)

Igrunden utroligt at skamolen bliver ved med at se ud som ny. Kun enkelte steder, hvor der slipper lidt gasser uden om fætteren, bliver skamolen lidt sodet til. Hvor selve forbrændingen finder sted, der ligner skamolen rent spånplade...

jni
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 550
Tilmeldt: 15 jul 2008 15:30
Mit fyr: woody / OPOP418
Areal: 135+70
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Dagligt forbrug: 35 kg
Årligt forbrug: 6-8 tons
Geografisk sted: skælskør

Re: Indsnævring i hærd ?

Indlæg af jni » 16 okt 2008 07:42

vågnede i nat med den tanke at man burde lave en vandkølet hærd, (så brænder slagger ikke fast på hærd)men det bliver jo nok ikke nemt og få plads til rør, når hærden samtidig skal være nem og tage ud.
(teflon behandling kan jo nok ikke holde i hærd)
mvh jesper


epo
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 255
Tilmeldt: 29 jun 2008 22:12
Mit fyr: Scotte 16 kW + OPOP H418
Areal: 239
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9280
Dagligt forbrug: 34kg Nov/Dec i snit
Årligt forbrug: 9 paller

Re: Indsnævring i hærd ?

Indlæg af epo » 16 okt 2008 07:56

jni skrev:vågnede i nat med den tanke at man burde lave en vandkølet hærd, (så brænder slagger ikke fast på hærd)men det bliver jo nok ikke nemt og få plads til rør, når hærden samtidig skal være nem og tage ud.
(teflon behandling kan jo nok ikke holde i hærd)
mvh jesper
Mon ikke temperaturen i bålet bliver for lav, hvis herden afkøles? :roll:

Herden bliver jo også afkølet af luften til forbrændingen. Måske man kunne eksperimentere med at montere nogle alu køleprofiler på undersiden af herden, så man kan overføre mere af herdens varme til forbrfændingsluften. Det skulle være så godt for forbrændingen med forvarmet luft´... (benyttes f.eks. i stor stil i brændeovne)

Heldigvis har jeg ikke nævneværdige slagge problemer. icon_cheesygrin.gif

jni
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 550
Tilmeldt: 15 jul 2008 15:30
Mit fyr: woody / OPOP418
Areal: 135+70
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Dagligt forbrug: 35 kg
Årligt forbrug: 6-8 tons
Geografisk sted: skælskør

Re: Indsnævring i hærd ?

Indlæg af jni » 16 okt 2008 09:13

god ide. det er da nemt og prøve og hæfte et 4 stykker fladjern på rist

epo
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 255
Tilmeldt: 29 jun 2008 22:12
Mit fyr: Scotte 16 kW + OPOP H418
Areal: 239
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9280
Dagligt forbrug: 34kg Nov/Dec i snit
Årligt forbrug: 9 paller

Re: Indsnævring i hærd ?

Indlæg af epo » 16 okt 2008 09:36

jni skrev:god ide. det er da nemt og prøve og hæfte et 4 stykker fladjern på rist
Nemt? Herden er vel i rustfri, så det er ikke helt simpelt at svejse i. Og en slaglodning holder nok ikke til temperaturen. Man kunne selvfølgelig skrue sagerne sammen 8)
Måske det er nemmere at lave en helt ny rist - så er man også fri for at ødelægge den originale (som man sikkert ender med at vende tilbage til :) )

jni
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 550
Tilmeldt: 15 jul 2008 15:30
Mit fyr: woody / OPOP418
Areal: 135+70
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Dagligt forbrug: 35 kg
Årligt forbrug: 6-8 tons
Geografisk sted: skælskør

Re: Indsnævring i hærd ?

Indlæg af jni » 16 okt 2008 09:40

Jeg har da lige svejst vinkeljern på, det var da ingen problem (men du har da ret i den lige så godt kan skrues sammen)

epo
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 255
Tilmeldt: 29 jun 2008 22:12
Mit fyr: Scotte 16 kW + OPOP H418
Areal: 239
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9280
Dagligt forbrug: 34kg Nov/Dec i snit
Årligt forbrug: 9 paller

Re: Indsnævring i hærd ?

Indlæg af epo » 16 okt 2008 10:07

:shock: Du spilder godt nok ikke tiden.


Besvar