Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Indsnævring i hærd ?

Alt vedr. hjemmebyg og geniale opfindelser
Steffeno
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 348
Tilmeldt: 29 apr 2008 21:40
Mit fyr: RTB 10kw, 320kg silo
Areal: 150
Brændsel: 8mm fra Danish Agro
Fremviser gerne i postnummer: 4660
Geografisk sted: Frøslev pr. 4660 Store Heddinge
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Indsnævring i hærd ?

Indlæg af Steffeno » 22 sep 2008 00:54

Nu tror jeg, jeg har fået justeret mit system ned til den midst mulige mængde så det kører rent, stabilt og økonomisk. Mit forventede forbrug er nu under 10 kg pr døgn.
Røgtemp ligger stabilt på 150 gr. Asken er kaffebrun (den smule der er)og der er kun en smule røg ved "vedligehold.

Men jeg er ikke tilfreds... :oops: selvom det kører ret godt nu..

Her er et situationsbillede:
Billede
Jeg har lavet en plade hen over hærden for at få varmen fra bålet længere ind i kedlen, flammen var lige op ad indersiden af den øverste låge, og den skal jo ikke varmes op.
Men jeg syntes også at bålet ligger langt tilbage i hærden, og jeg er skide bange for at skidtet skal brænde tilbage, så der kommer vand og sod i alle mine dyre dejlige piller :shock:

Så jeg har tænkt på om ikke man kunne lave en indsnævring i hærden så pillerne får mere fart på og bålet kommer længere ud i hærden ?
Noget i den her stil:
Billede

Vil det virke, eller er jeg helt gal på den ? Mon det vil stoppe til i sneglen ?
Forslag til ændringer og forbedringer modtages !! :great:
Mvh/
Steffen Olesen
Frøslev, Stevns
http://stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=bechmanns


jni
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 550
Tilmeldt: 15 jul 2008 15:30
Mit fyr: woody / OPOP418
Areal: 135+70
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Dagligt forbrug: 35 kg
Årligt forbrug: 6-8 tons
Geografisk sted: skælskør

Re: Indsnævring i hærd ?

Indlæg af jni » 22 sep 2008 09:35

Jeg kender ikke noget til PS Stokere, men tilsyneladende minder det meget om woodyen jeg selv har.
Woodyen er konstueret til 24 KW, derfor er hærden for stor når man køre med lav last.
Derfor indsnævres hærd ofte, og der laves tag over (ligesom din stålplade) i Skamol (en såkaldt skamolfætter)
Herved tvinges alt forbrærndigsluft og gasser fra piller ind i bålet, eller bliver ihvertfald varmet så meget op at gasser brænder.
Det gode ved skamol er at det er isolerende, så varmen ikke forsvinder fra bålet. Derudover kan man save, bore og skrue i det.
Den eneste ulempe der er ved en skamolfætter er at askens smelte pkt er 1200 c, dvs at der godt kan komme lidt mere fastbrændt aske/slagger i hærd en ved drift uden skamol fætter
mvh jesper

Steffeno
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 348
Tilmeldt: 29 apr 2008 21:40
Mit fyr: RTB 10kw, 320kg silo
Areal: 150
Brændsel: 8mm fra Danish Agro
Fremviser gerne i postnummer: 4660
Geografisk sted: Frøslev pr. 4660 Store Heddinge
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Re: Indsnævring i hærd ?

Indlæg af Steffeno » 22 sep 2008 22:23

God info, tak for det.
Det var også med "Skamol-fætteren" i baghovedet jeg lavede jernpladen og begyndte at tænke på indsnævring. Og det er jo netop nu hvor der ikke er så meget forbrug jeg tænker det kunne være smart.
Er der noget særligt jeg skal tage højde for, eller skal jeg bare bygge ? kunne være lækkert med andres erfaringer og ideer.
Mvh/
Steffen Olesen
Frøslev, Stevns
http://stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=bechmanns

jni
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 550
Tilmeldt: 15 jul 2008 15:30
Mit fyr: woody / OPOP418
Areal: 135+70
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Dagligt forbrug: 35 kg
Årligt forbrug: 6-8 tons
Geografisk sted: skælskør

Re: Indsnævring i hærd ?

Indlæg af jni » 23 sep 2008 17:32

ifg. NBI må tatet ikke være for langt, da temp. omkring forbrændingen hæves, så askens smeltepunkt nåes.
Derfor anbefaler de sider i hele hærdens længde, men kun tag i 2/3.
Dette afhænger naturligtvis af udformning af hærd, indfyret effekt, osv. Så det er nok bare og prøve dig frem
mvh Jesper

epo
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 255
Tilmeldt: 29 jun 2008 22:12
Mit fyr: Scotte 16 kW + OPOP H418
Areal: 239
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9280
Dagligt forbrug: 34kg Nov/Dec i snit
Årligt forbrug: 9 paller

Re: Indsnævring i hærd ?

Indlæg af epo » 23 sep 2008 21:37

For meget indsnævring i hele herdens længde giver også større mulighed for at pillerne blæses ned i askeskuffen før de er helt forbrændt.
Jeg roder lidt med en lille skamolfætter, som har en stor V udskæring i toppen, så flammen samler sig og blæser fint op/frem. Det fungerer rigtig fint ved lav-last (10%). Uden fætter kan jeg ikke undgå at kedlen soder en smule til i sort sod, uanset blandingsforhold.
Med fætteren sætter der sig kun et ganske tyndt lag brun sod/støv.

Ved ikke om det ændrer på fyringsøkonomien, men bålet/flammen ser noget "pænere" ud med fætter end uden... Ihvertfald på lav last.


Steffeno
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 348
Tilmeldt: 29 apr 2008 21:40
Mit fyr: RTB 10kw, 320kg silo
Areal: 150
Brændsel: 8mm fra Danish Agro
Fremviser gerne i postnummer: 4660
Geografisk sted: Frøslev pr. 4660 Store Heddinge
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Re: Indsnævring i hærd ?

Indlæg af Steffeno » 23 sep 2008 22:03

JNI>> Udemærket, det er jo så også noget i den stil jeg har tænk mig, dog kan jeg ikke lave sider i hele hærdens længde da det vil blokere for indblæsningen. Lufthullerner kun i enden af hærden, men i både bund og sider. Siderne vil dække godt 3/4 af hærden, det burde hjælpe en del. Længden på taget vil jeg så eksperimentere med. Ideen er i første omgang at få flyttet bålet længere frem i hærden, så ikke der går så meget varme bagud i sneglen, og op ad indersiden af lågen.

EPO>> Jeg justerer jo bare mængden så det passer der ikke ryger ud før de er brændt. V-formet, mener du så at den er kortere i midten, end i siderne ? Jeg har haft en del sod pt, men tror jeg har fået justeret stokeren for langt ned, den gik aldrig i pause og slog så også ud på flammekomtrol og stoppede. Nu har jeg justeret mængen lidt op og det ser allerede bedre ud, soden bilr brændt af og der er igen en smule pause-fyring.
Mvh/
Steffen Olesen
Frøslev, Stevns
http://stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=bechmanns

epo
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 255
Tilmeldt: 29 jun 2008 22:12
Mit fyr: Scotte 16 kW + OPOP H418
Areal: 239
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9280
Dagligt forbrug: 34kg Nov/Dec i snit
Årligt forbrug: 9 paller

Re: Indsnævring i hærd ?

Indlæg af epo » 24 sep 2008 06:25

Hvis luft-flowet er for højt pga. for meget indsnævring, så nytter det ikke at skrue ned for pillemængden. Når pillerne har nået et vis vægt-tab under afbrænding vil de blive blæst ud. Så skal du også til at skrue ned for luften.

Med V form blev jeg inspireret af Scottens oprindelige form, som jeg bare har forlænget et par cm med skamol. (www.scotte.dk/index-filer/image3161.gif). Det virker som om at flammen samler sig i V'et, så de har nok tænkt lidt over den udformning...

Steffeno
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 348
Tilmeldt: 29 apr 2008 21:40
Mit fyr: RTB 10kw, 320kg silo
Areal: 150
Brændsel: 8mm fra Danish Agro
Fremviser gerne i postnummer: 4660
Geografisk sted: Frøslev pr. 4660 Store Heddinge
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Re: Indsnævring i hærd ?

Indlæg af Steffeno » 24 sep 2008 08:22

EPO>> vi er enige :)
Tak for input, jeg går ud i opfinderrummet og bygger noget!
Mvh/
Steffen Olesen
Frøslev, Stevns
http://stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=bechmanns

jni
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 550
Tilmeldt: 15 jul 2008 15:30
Mit fyr: woody / OPOP418
Areal: 135+70
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Dagligt forbrug: 35 kg
Årligt forbrug: 6-8 tons
Geografisk sted: skælskør

Re: Indsnævring i hærd ?

Indlæg af jni » 06 okt 2008 14:44

Nu regnede det jo i søndags, så jeg benyttede lejlighedden til at indsnævre min hærd ved at svejse noget 20x30 mm vinkeljern på siderne. Så fik min skamolfætter også noget ordenligt at stå på
mvh jesper

Steffeno
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 348
Tilmeldt: 29 apr 2008 21:40
Mit fyr: RTB 10kw, 320kg silo
Areal: 150
Brændsel: 8mm fra Danish Agro
Fremviser gerne i postnummer: 4660
Geografisk sted: Frøslev pr. 4660 Store Heddinge
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Re: Indsnævring i hærd ?

Indlæg af Steffeno » 06 okt 2008 19:48

JNI>> Det må du kunne dokumentere med billeder *G*

jeg har i første omgang eksperimenteret med et låg på hærden, da jeg ikke har kunnet opdrive noget skamol i lokalområdet.
Hvis jeg laver et låg i hele hærdens længde, så brænder den sgu næsten baglæns, dvs sneglen blir meget varm, FOR varm !!
Nu kører jeg med en der er ca ½ længde af hærden, det virker fint.
Skal have leget med en røgvender en dag.

Syntes stadigt jeg har for meget glanssod, selvom jeg stiller og piller og roder og rager :(
Mvh/
Steffen Olesen
Frøslev, Stevns
http://stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=bechmanns


Besvar