Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Palleløfter og køreplader

Alt vedr. hjemmebyg og geniale opfindelser
msskov
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 12
Tilmeldt: 15 okt 2007 22:04
Givet likes: 1 gang

Re: Palleløfter og køreplader

Indlæg af msskov » 10 sep 2008 22:07

kom lige i tanke om at naboen har nogle stykker. Så jeg vil forhører mig hos ham om de kan lånes.
Takker for alle svar.
mvh

msskov

Elektroniktekniker med flair for gode ideer som aldrig bliver ført ud i livet.....


Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Palleløfter og køreplader

Indlæg af MichaelK » 11 sep 2008 01:19

msskov skrev:Takker for de fine kommentarer. Og især tak til MichaelK for den fine tegning. Nr 4 var også min løsning i tankerne, men jeg kunne ikke lige huske hvad man kalder disse hersens brune finerplader. Nogle kalder dem karrosseriplader, støbeplader eller filmovertrukne finerplader.
Jeg husker dem fra støbning af staldinventar for 15 år siden, men aner ikke om de kunne holde til trykket fra palleløfteren. Men jeg dropper plastikpladerne.

Så er spørgsmålet så hvilke dimension de skal værer i. 22mm koster hos det lokale byggemarked 875,- incl moms (125cmx250cm). 18mm koster vist omkring de 600,- men det kan jeg ikke lige huske.

mvh

msskov
Hej

Disse "støbeplader" Du omtaler, er at skyde over målet. Nu går Jeg ikke ud fra at pladerne skal blive liggende.
Derfor vil en alm. krydsfinérplade være rigeligt godt. Du kan evt. bruge vandfaste plader, men det er ikke nødvendigt.
Priserne Du nævner er jo helt ude i hampen. Se: http://www.onlinetraelasten.dk/store/pr ... rydsfiner/
Det er da priser man kan forstå :P 18 eller 21 mm. er lige meget (ville nok tage 18 mm. den er billigere).


Mvh

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Palleløfter og køreplader

Indlæg af Ole S. » 11 sep 2008 11:24

Hej

Nu synes jeg lige jeg er nødt til at sige lidt om kryds-finér. Det eneste man betaler for i en krydsfiner,

-Antallet af lag
- Udseende/overfladen (to grimme sider, en pæn eller to pæne sider)
-Træarten i det yderste lag (douglas, birk mahogni osv osv)
- Vandfast limet

Så er der noget man kalder støbefiner (de kaldes forøvrigt mange ting) at sige at den er bedre end en alm. krydsfinér, er nok ikke korrekt, jovist den har en brun film på overfladen, men det gør den ikke stærk.

Det er gør en krydsfinér stærk er ANTALLET af lag og ikke så meget andet, F.eks. kan en 9mm godt indeholde 9-10lag, men så koster den altså også en del mere, men det er en god kvalitet. Så at udtale sig om prisen på en plade, før man har set den er ikke så nemt, selvfølgelig findes der mange standardvarer rundt omkring, som faktisk også koster det samme. Det man typisk gør køb på i en billig plade er antallet af lag og udseende.
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør

msskov
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 12
Tilmeldt: 15 okt 2007 22:04
Givet likes: 1 gang

Re: Palleløfter og køreplader

Indlæg af msskov » 22 okt 2008 21:11

Hej igen til alle der har kommenteret mit lille problem

Jeg lejede 3 plader hos www.lejd.dk og det virkede skam også fint. Dog skulle der lægges krafter i og rokkes lidt frem og tilbage.
Jeg fik 6 paller leveret derpå. De 5 fik jeg ind uden de størrer problemer. Den 6 var sat så tæt på kanten af en af pladerne og "på tværs" så der var få muligheder for at pladserer palleløfterens gafler forskellige steder. Det resulterede i at hjulene trykkede pladen i den muld. (og det var jo selv følgelig der der var aller blødest :-)
Det begyndte så at regne og jeg kæmpede som en hest med at trække i skidtet indendøre. Og vupti.....så havde jeg forstuvet anklen.
Min fader var så venlig at slæbe de 36 sække over på en anden palle der så kunne trilles ind.
Jeg var "grounded" i en uges tid og måtte så bide i det sure æble og tænde for oliefyret velvidende at mit magasin, med en kapacitet på 525kg, blot ventede på at blive fyldt op. Og dette job er stadig manuelt arbejde.

Så konklusionen er: Få så lavet et ordenligt køreunderlag.
mvh

msskov

Elektroniktekniker med flair for gode ideer som aldrig bliver ført ud i livet.....

fløjte
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 19
Tilmeldt: 03 dec 2008 20:21
Mit fyr: Passat c1-400 ver4.03
Areal: 200
Brændsel: Træpiller, korn, raps, solsikkekerner
Dagligt forbrug: ca 30 her om vintere
Årligt forbrug: 8Tons
Geografisk sted: Midtjylland

Re: Palleløfter og køreplader

Indlæg af fløjte » 06 dec 2008 23:36

God bedring.
Næste gang vil jeg foreslå at du isedet for at leje køreplader, leje en terrængående palleløfter (No joke)

Har set flere fliselæggere mm. bruge den. Den har 4 store lufthjul og ser ud til at virke ok med mindre at det er direkte bundløs.

MVH Michael


HEJBAEK
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 36
Tilmeldt: 21 nov 2007 21:22
Mit fyr: H.S TARM 1,5 ( NU BAXI)ÅR 1998
Areal: 130 + 25
Brændsel: TRÆPILLER
Dagligt forbrug: pt 45
Årligt forbrug: 8 TONS
Geografisk sted: ØSTJYLLAND. SKJØRRING V GALTEN

Re: Palleløfter og køreplader

Indlæg af HEJBAEK » 07 dec 2008 00:33

hej
se evt på hjemme side: p-lindberg.dk de har en palleløfte med trillebør hjul i størrelse
mvh jan


Besvar