Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Blæse piller i silo uden cyklon og diverse...

Alt vedr. hjemmebyg og geniale opfindelser
epo
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 255
Tilmeldt: 29 jun 2008 22:12
Mit fyr: Scotte 16 kW + OPOP H418
Areal: 239
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9280
Dagligt forbrug: 34kg Nov/Dec i snit
Årligt forbrug: 9 paller

Blæse piller i silo uden cyklon og diverse...

Indlæg af epo » 03 aug 2008 00:19

Hej,

Jeg er ny her på siden, da jeg sikkert snart sætter en pillebrænder ind istedet for oliefyr... :shock:

Så dukker der jo en masse spørgsmål og idéer op til hvordan jeg bedst får skruet et anlæg sammen...

Det problem jeg roder lidt med er pille lager. Jeg har ikke så gode forhold til at have paller/sække til at stå. Til gengæld har jeg en stor glasfiber silo der kan rumme 20-30 m3.

I øjeblikket er indblæsningen lavet så den blæser direkte ned i siloen fra toppen Det er vel ikke optimalt med træpiller? (giver meget smuld vil jeg tro?!)
Jeg er ikke meget for at skulle sætte en cyklon på toppen - siloen rager allerede rigeligt op i landskabet og så er ekstra udgifter jo aldrig kærkomne ;-)

Jeg har lidt en ide om at lave hul i siden af siloen nær toppen (skal alligevel ikke udnytte hele siloens kapacitet). Og lade indblæsningsrøret dreje ind så pillerne blæses rundt langs væggen af siloen, så hele siloen kommer til at virke som en slags "cyklon". Hvad mener i om den idé?
Andre gode idéer? Nogen der har en billig cyklon til at ligge? (I nordjylland)

Og så er der lige pille transporten. Der er ca. 15m fra silo til fyrrum. Jeg har (næsten) installeret en flexsnegl til formålet, men er i tvivl om det kommer til at fungere optimalt - sneglen bugter sig op gennem loftet i en garage med en stigning omkring 45 grader for at komme et par meter op. Ikke optimalt :roll:

Mon det vil komme til at fungere?

Motoren sidder lige nu så den trækker i sneglen, men mon det var bedre, hvis den sad i den anden ende og skubbede? (knap så belejligt, men "ladesiggøreligt").

Hvis det med flexsnegl skulle vise sig for problematisk, så har jeg overvejet at bikse noget vacuumtransport sammen. Har allerede centralstøvsuger, så der skal "bare" makkes en slags sluse sammen. Nogen, der har prøvet at lave den slags selv?
Jeg har uudnyttet loftrum umiddelbart over fyrrum, så jeg kan sagtens lave et system, hvor pillerne suges op i og bagefter falder ned til fyrets beholder..

Jeg regner med at mit fyr skal være en Woody el.l. faldstoker.
Mig bekendt er doseringssneglen den store akilleshæl ved sådanne fyr. I mit tilfælde vil jeg sandsynligvis kunne lave et system, hvor sneglen kan monteres næsten vandret, hvilket jeg vil mene skulle eliminere problemer med smuld og gøre doseringen mere præis. Hvordan ser i på den sag?

Mange spørgsmål, men noget skal vi vel fordrive tiden med her udenfor fyringssæsonen :roll:

Har mange flere ting jeg gerne vil diskutere, men nu tager vi lige lidt ad gangen :wink:

Mvh.
epo
240m2 i ét plan.
Rimeligt isoleret
Gulvvarme over det meste


Brugeravatar
Claus Birth
Supporter
Supporter
Indlæg: 1307
Tilmeldt: 28 dec 2006 14:09
Mit fyr: Baxi, MultiHeat 1,5 m. iltst.
Areal: 160+60m2
Brændsel: Træpiller, blæst ind
Fremviser gerne i postnummer: 4140
Dagligt forbrug: godt 25kg.
Årligt forbrug: ca.9 ton
Geografisk sted: Lammestrup, Midtsjælland
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: Blæse piller i silo uden cyklon og diverse...

Indlæg af Claus Birth » 03 aug 2008 09:48

Hej epo!
Velkommen til Forum.
Dit siloprojekt mener jeg er fint, derimod har jeg ikke den store fidus til din flexsnegl. Det kan være det kan fungere men man tager ikke skade af at gå nogle ture på 15 meters længde med et par spande med piller, dette skåner miljøet, pillerne og styrker bentøjet.
Med hensyn til valg af stoker, vælg da en der ikke har problemer med smuld samt en der ikke er for stor ydelsesmæssig.
Vi vil gerne hjælpe med "kloge" ord, vis gerne lidt foto af forholdene.
Velkommen en gang mere.

Venlig hilsen

Claus Birth :great:
Det er ingen skam at gøre tingene rigtigt. Uvidenhed fritager ikke for ansvar.
Selvgjort er ofte velgjort.

Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Blæse piller i silo uden cyklon og diverse...

Indlæg af Ulrik » 03 aug 2008 09:50

Hej Epo og velkommen til :)

Jeg synes din idé med at lave hele siloen til en slags cyklon er god.

MEN træpiller blæst i silo som derefter skal transportes 15 mtr i snegl inden det kommer i fyrets fødesilo, er ikke godt at kombinere med en faldstoker.
Faldstokerens mareridt er træpiller med meget smuld.
Din løsning vil simpethen give alt for meget smuld når træpillerne er nået derhen hvor de skal brændes af.
MvH Ulrik©

epo
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 255
Tilmeldt: 29 jun 2008 22:12
Mit fyr: Scotte 16 kW + OPOP H418
Areal: 239
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9280
Dagligt forbrug: 34kg Nov/Dec i snit
Årligt forbrug: 9 paller

Re: Blæse piller i silo uden cyklon og diverse...

Indlæg af epo » 03 aug 2008 19:14

Er også bekymret for flexsneglen... :( Slet ingen som har erfaring med vacuumtransport? Det vil vel ikke give helt så meget smuld...

Problemet er at jeg ikke har så mange alternativer. Jeg har ikke plads til at have piller stående i poser på paller. Fyrrummet er for lille til at have silo til mere end et par dage. Og når først pillerne er blæst ind i siloen er de pokkers svære at få ud med håndkraft :cry:

Her er lige et billede af forholdene:
Billede

Flex-sneglen er delvis installeret af den tidligere ejer, som (ikke overraskende) har haft bøvl med den. Men han har også haft siloen fyldt med nogle 12-15mm løst pressede piller. :roll:

Anyway, det store problem med smuld i en faldstoker er vel at det klumper til i sneglen fordi smuldet falder nedad. Det hindrer korrekt pille dosering. Er det ikke korrekt?
Min idé er at lade pillerne forblive over hovedhøjde, da flex-sneglen allerede vil have løftet dem derop dvs. fyrets snegl skal ikke løfte pillerne - den skal blot skubbe dem vandret før de falder ned i fyret. Derved mener jeg ikke at smuld bør give problemer i den del af maskineriet... Men måske det giver problemer andre steder?

Nogle der har erfaringer med at lægge fyrets snegl helt vandret?

Har forsøgt at illustrere min idé:
Billede

Men måske jeg er helt ude i hampen med min idé :shock:

danni-nielsen
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 642
Tilmeldt: 20 dec 2006 18:45
Mit fyr: TwinHeat CPI 12
Areal: 350
Brændsel: Træpillersmuld
Fremviser gerne i postnummer: 8970
Årligt forbrug: 9 tons
Geografisk sted: Mariagerfjord

Re: Blæse piller i silo uden cyklon og diverse...

Indlæg af danni-nielsen » 03 aug 2008 22:55

er der ikke mulighed for og have fyrrum i garage og så grave et løgstør rør ned over til huset, så får du heller ikke noget svinderi i huset.
a-b-c-d-e-f-g-h-i-j-k-l-m-n-o-p-q-r-s-t-u-v-w-x-y-z-æ-ø-å
. ,
Så kan i selv sætte ind hvor der mangler :)


epo
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 255
Tilmeldt: 29 jun 2008 22:12
Mit fyr: Scotte 16 kW + OPOP H418
Areal: 239
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9280
Dagligt forbrug: 34kg Nov/Dec i snit
Årligt forbrug: 9 paller

Re: Blæse piller i silo uden cyklon og diverse...

Indlæg af epo » 03 aug 2008 23:43

Alt er vel muligt :lol:
Men nu er der allerede et eksisterende fyrrum med skorsten, brandsikker dør mod beboelse und alles. Så jeg er lidt ked af at flytte på det - syntes jeg har arbejde og omkostninger nok i forvejen. En faldstoker sviner vel heller ikke synderligt meget.

Men godt input - har også selv haft tanken tidligere.

søren ø
Supporter
Supporter
Indlæg: 1018
Tilmeldt: 01 jan 2007 21:06
Mit fyr: Benekov pl27
Areal: 180
Brændsel: piller
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: midtfyn
Kontakt:

Re: Blæse piller i silo uden cyklon og diverse...

Indlæg af søren ø » 04 aug 2008 20:32

Prøv Liagro. Han har et vaccum system, men om din styring kan håndtere det eller man bare skal køre den manuel er en anden ting
All men are created equal, but only the bravest become firefighters.

Brugeravatar
mejeristen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2675
Tilmeldt: 05 aug 2008 23:31
Mit fyr: BAXI Bonus 30 med 3400l akkutank
Areal: 196+25
Brændsel: Bøge brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8450
Dagligt forbrug: ??
Årligt forbrug: 26 rm sæson 11-12
Geografisk sted: Hammel 8450
Givet likes: 12 gange
Modtaget likes: 9 gange

Re: Blæse piller i silo uden cyklon og diverse...

Indlæg af mejeristen » 05 aug 2008 23:39

Hej
At bruge en Glasfibersilo som cyklon, mener jeg er torskedumt, har arbejdet meget med Glasfibersiloer og de er altså ikke stærke nok til at der bliver blæst materiale(træpiller) ind på siden af siloen den bliver blæst istykker (glasfilber i træpillerne, og hul i siloen) jeg vil sige at det er NO GO.
der hvor jeg arbejdede fik vi lappet vores silo for hver4-5 gang der blev blæst 12 ton sukker ind i tanken (tank brugt som cyklon)

Mht vakuum system til transport af træpiller synes jeg du skulle spørge Keld Bjerre fra Århusstiftstidende (søndags udgaven, han har lavet et fungerende hjemmestrikket systen)
BAXI Bonus 30 + akku. tank som sikkert er Østjyllands bedst isolerede (30 cm under bunden, mellem 40 og 80 cm på siden samt 70 cm på toppen isoleringsmaterialet er flamingogranulat)

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10371
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Re: Blæse piller i silo uden cyklon og diverse...

Indlæg af thy » 06 aug 2008 07:47

mejeristen skrev:Hej
At bruge en Glasfibersilo som cyklon, mener jeg er torskedumt, har arbejdet meget med Glasfibersiloer og de er altså ikke stærke nok til at der bliver blæst materiale(træpiller) ind på siden af siloen den bliver blæst istykker (glasfilber i træpillerne, og hul i siloen) jeg vil sige at det er NO GO.
der hvor jeg arbejdede fik vi lappet vores silo for hver4-5 gang der blev blæst 12 ton sukker ind i tanken (tank brugt som cyklon)

Mht vakuum system til transport af træpiller synes jeg du skulle spørge Keld Bjerre fra Århusstiftstidende (søndags udgaven, han har lavet et fungerende hjemmestrikket systen)
korekt glasfiber er stærk... men tåler ikke friktion så er det skør som hårdt skum
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

epo
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 255
Tilmeldt: 29 jun 2008 22:12
Mit fyr: Scotte 16 kW + OPOP H418
Areal: 239
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9280
Dagligt forbrug: 34kg Nov/Dec i snit
Årligt forbrug: 9 paller

Re: Blæse piller i silo uden cyklon og diverse...

Indlæg af epo » 06 aug 2008 11:15

thy skrev:har arbejdet meget med Glasfibersiloer og de er altså ikke stærke nok til at der bliver blæst materiale(træpiller) ind på siden af siloen den bliver blæst istykker
Ok. må hellere droppe den idé, hvis der er sådan en risiko ved det :( . Glasfiberen ser også meget ru ud på indvendig side af siloen, så jeg kunne også forestille mig at ville skabe noget smuld, hvis pillerne skulle slynges rundt i den.

Må hellere se om jeg kan finde en cyklon et sted... Ingen der har én til at ligge?


Besvar