Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Blæse piller i silo uden cyklon og diverse...

Alt vedr. hjemmebyg og geniale opfindelser
Brugeravatar
RLStyling
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 213
Tilmeldt: 13 jan 2007 19:44
Mit fyr: Multi 22
Areal: 250
Brændsel: Træpiller/tørvepiller/brænde
Årligt forbrug: 6,5
Geografisk sted: Tranten, Støvring
Kontakt:

Re: Blæse piller i silo uden cyklon og diverse...

Indlæg af RLStyling » 06 aug 2008 19:51

hej

nu ved jeg ikke lige hvordan træpiller opføre sig i en flexsnegl. men de flexsnegle jeg har været med til at montere ude ved landmænd har fint kunne køre fodder piller igennem uden at det er sønderligt smuld når de kommer ud. men om de er presset hårdre en træpiller ved jeg ikke.
M.V.H. René Lundgaard
http://www.rlstyling.dk

Herkules 24 KW kedel /Multi 22 brænder /2x Røgvender, Trækstabilisator /12m skorsten /Åben expantion 75 L /3000 L vvb. 750L akku tank m. 20m² solfanger. Hus 250 m² i et plan /Garage 75 m² /170 m2 opvarmet gulv.


Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Blæse piller i silo uden cyklon og diverse...

Indlæg af Ole S. » 06 aug 2008 21:39

epo skrev: Ok. må hellere droppe den idé, hvis der er sådan en risiko ved det :( . Glasfiberen ser også meget ru ud på indvendig side af siloen, så jeg kunne også forestille mig at ville skabe noget smuld, hvis pillerne skulle slynges rundt i den.

Må hellere se om jeg kan finde en cyklon et sted... Ingen der har én til at ligge?
Hej
Jeg er næsten helt sikker på at, hvis du anvender en gammel stål-cyklon, bliver dine piller smadret fuldstændigt, det vil ikke virke.

Kan man f.eks hænge et gamelt gulvtæppe el. op i siloen og så blæse pillerne derimod. Bare en flygtig tanke. Der må da være nogen der har erfaring med den slags???
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør

epo
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 255
Tilmeldt: 29 jun 2008 22:12
Mit fyr: Scotte 16 kW + OPOP H418
Areal: 239
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9280
Dagligt forbrug: 34kg Nov/Dec i snit
Årligt forbrug: 9 paller

Re: Blæse piller i silo uden cyklon og diverse...

Indlæg af epo » 06 aug 2008 22:01

Hmmm... troede nu ellers en gammel stål cyklon var det man anbefalede til træpiller også...

Det er ikke så pokkers let at arbejde inde i siloen. Den er oprindelig helt hermetisk lukket (gastæt), så man kravler ikke bare ind i den. Desuden er den vel 6-7m høj og 2.5m i diameter.
Måske jeg bare skal lade den være som den er - dvs. pillerne blæses lodret ned. Så må jeg bare finde ud af at håndtere det smuld der nu engang må komme. Og prøve med de hårdeste piller, som ikke lige går i smadder (stampemøllen?)

Roder stadig med flex-sneglen. Har prøvet at have motoren til at trække i sneglen - dvs. motoren sidder i den ende længst væk fra siloen. Det er vist ikke det man normalt anbefaler, og det virkede heller ikke synderligt lovende. Den største belastning er nær siloen (der er dér pillerne skal skubbes opad - resten ad vejen skal de bare vandret). Og sådan en flex-snegl fungerer altså som en gevaldig fjeder. (Gæt selv hvordan tingene opfører sig for enden af en kraftig 10m lang fjeder :shock: )

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Re: Blæse piller i silo uden cyklon og diverse...

Indlæg af thy » 06 aug 2008 23:35

har set nogen der bruger en omvendt trakt til formålet...

hvis det er en stoker så er smuldet uden betydning
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

svsommer
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 775
Tilmeldt: 05 aug 2008 17:30
Mit fyr: Biomax 15
Areal: 170
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 6 gange
Kontakt:

Re: Blæse piller i silo uden cyklon og diverse...

Indlæg af svsommer » 20 sep 2008 10:15

epo skrev:Hmmm... troede nu ellers en gammel stål cyklon var det man anbefalede til træpiller også...

Det er ikke så pokkers let at arbejde inde i siloen. Den er oprindelig helt hermetisk lukket (gastæt), så man kravler ikke bare ind i den. Desuden er den vel 6-7m høj og 2.5m i diameter.
Måske jeg bare skal lade den være som den er - dvs. pillerne blæses lodret ned. Så må jeg bare finde ud af at håndtere det smuld der nu engang må komme. Og prøve med de hårdeste piller, som ikke lige går i smadder (stampemøllen?)

Roder stadig med flex-sneglen. Har prøvet at have motoren til at trække i sneglen - dvs. motoren sidder i den ende længst væk fra siloen. Det er vist ikke det man normalt anbefaler, og det virkede heller ikke synderligt lovende. Den største belastning er nær siloen (der er dér pillerne skal skubbes opad - resten ad vejen skal de bare vandret). Og sådan en flex-snegl fungerer altså som en gevaldig fjeder. (Gæt selv hvordan tingene opfører sig for enden af en kraftig 10m lang fjeder :shock: )
Hej epo
er du kommet til en løsning
min tanke var også at monter motor ved indløb
mvh
svsommer


epo
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 255
Tilmeldt: 29 jun 2008 22:12
Mit fyr: Scotte 16 kW + OPOP H418
Areal: 239
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9280
Dagligt forbrug: 34kg Nov/Dec i snit
Årligt forbrug: 9 paller

Re: Blæse piller i silo uden cyklon og diverse...

Indlæg af epo » 20 sep 2008 10:23

Besluttede mig for at der var for stor risiko ved at bruge den store silo i første omgang. Vil ikke risikere at skulle bøvle med at få varme på, når frosten bider.
Så jeg købte 6 paller piller i 16kg sække, som jeg har stablet op i udhuset.

Måske jeg roder videre med silo projektet til næste sommer :-)

Er stadig lidt lun på at prøve at lave et vacuum-transport system.... engang... Vi har allerede en central-støvsuger, så jeg burde kunne suge pillerne hen til fyret gennem f.eks. et 40mm PEM rør, eller hvad jeg nu lige finder på...


Besvar