Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Halmpiller

Alt vedr. hjemmebyg og geniale opfindelser
Besvar
dangman
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 45
Tilmeldt: 10 jan 2007 22:33

Halmpiller

Indlæg af dangman » 21 jan 2007 19:56

Noget der undrer mig lidt er at det åbenbart ikke er muligt at fremstille halmpiller i mindre målestok ! Hvis man tænker på hvor store mængder halm der hvert år bare bliver presset for at få det væk fra marken så burde der være et marked for at lave en presser til dette ! Men der er nok en del hurdels i det, jeg kunne forestille mig at det ikke er lige til mht halmens struktur det ville nok lave lidt ravage inde i sneglen, så det burde i det mindste findeles !
Bare en strøtanke herfra en stille søndag aften :D


johnny Møller
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 214
Tilmeldt: 02 jan 2007 22:25
Mit fyr: Twin-Heat CPI 12
Areal: 200 + 150 kvm.
Brændsel: træpiller div.
Årligt forbrug: Tja aner det ikke
Geografisk sted: Vemb Westjylland

Indlæg af johnny Møller » 21 jan 2007 21:13

Prøv at læse her
http://www.biopress.dk/PDF/FiB%20nr.%20 ... -%20DK.pdf

Der står noget om halmpiller
Johnny
Mvh.
Johnny Møller

husk der findes ingen dumme spørgsmål, kun dumme svar....

Brugeravatar
KarMa
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 90
Tilmeldt: 24 jan 2007 14:58
Mit fyr: Liagro R15 TSS-tornado
Areal: 160 + 50 værksted
Brændsel: Hvede/byg blandet
Dagligt forbrug: 30-35kg
Årligt forbrug: 9,4 ton i 2007
Geografisk sted: Slagelse

Indlæg af KarMa » 25 jan 2007 16:20

Der er et maskin udlejnings firma i nærheden af mine forældre der en gang havde en halm pille presser til at spænde efter traktoren, men den har de ikke længere jeg kunne ellers godt tænke mig at prøve at sætte den til at præsse raps både halm og frø (helsæd) i stedet for at tærske det, men den skulle have været meget dyr i brændstof at køre med.
Håber at jeg en dag finder en ! det er nemlig helt legalt at dyrke energi afgrøder på brakmarker så selve brændslet burde ikke koste meget !!

Brugeravatar
Thor
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 31
Tilmeldt: 09 jan 2007 11:59

Indlæg af Thor » 25 jan 2007 18:14

Her er også et link se side 19: http://www.videncenter.dk/Halmbjergning_1950_2000.pdf
Blandt andet har John Deere lavet en halmpillepresser

johnny Møller
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 214
Tilmeldt: 02 jan 2007 22:25
Mit fyr: Twin-Heat CPI 12
Areal: 200 + 150 kvm.
Brændsel: træpiller div.
Årligt forbrug: Tja aner det ikke
Geografisk sted: Vemb Westjylland

Indlæg af johnny Møller » 25 jan 2007 21:15

Ang. Halm
Det er efterhånden sjældent man presser halm bare for at få det væk fra markerne, for hvis man snitter det, har det en gødnings værdi på ca 7 øre per kilo, og mange steder er det en handels vare da kraftvarme værkerne fyrer med det, det der holder priserne nede er at man 80/90erne byggede mange dybstrøelse stalde og der for var dr mange der skulle bruge halmen, men halm er dyrt at bruge først presses,samles,pakkes ind, køres ind i stalden,senere køres ud til en markmøding,dækkes til også skal det spredes, der for går mange over til at bruge stalde med gummi måtter i båsene og på spalterne så skal gylden kun spredes, så det er meget billigere for landmanden.

Så priserne på halm stiger nok ikke før de vil til at gøre mere i at lave ethanol ud af det...

Johnny
Mvh.
Johnny Møller

husk der findes ingen dumme spørgsmål, kun dumme svar....


Brugeravatar
Brian B
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1051
Tilmeldt: 23 dec 2006 09:12
Mit fyr: Alcon 3A Pellx P21
Areal: 150
Brændsel: RW
Årligt forbrug: 8 ton
Geografisk sted: Aabybro

Indlæg af Brian B » 25 jan 2007 22:10

Hej
Det med at dyrke raps på brak må man kun hvis man har kontrakt på nogen aftager det og det må ikke få gødning og der er et mindste udbytte der skal opnås hvis ikke skal du ud og købe alm raps og supplere op med... så det er der ikke meget ved.. det er hvad min konsulent har sagt om det.
Man må høste "Brak hø" og brænde det. det er der en af mine naboer der har gjort
Mvh Brian
26 stk himin HG-250S og kostal piko 7.0
Nu med renseblæs på pellx


Besvar