Smøring af bronze lejer...
: 03 apr 2008 19:00
Hej
Skriger bronze lejet, er det sikkert kørt tør for smørelse.
Et bronze leje som er i mange små motorer- blæsere, ventilatorer, små gear og meget mere, løber på et tidspunkt tør for smørelse. Mest sandsynligt er det at olien er fordampet og nyt må derfor til.
De små bronze lejer er lavet af porøs bronze, i det porøse (porerne) gemmer olien sig, øvelsen går derfor på at få dem smurt igen.
Fidusen er at få luften i porerne skiftet ud med olie.
Få fat i en injektionsprøjte der er så stor at lejerne kan være deri. Hiv stemplet ud af sprøjten og fyld den halvt op med vaselineolie (symaskine olie) dump lejerne ned i olien - sæt stemplet i sprøjten igen, tøm den for luft ved at holde hullet til kanylen op af. luk nu hullet til kanylen evt med et bor.
Hiv nu stemplet helt tilbage på sprøjten, og man vil kunne se at ud af lejerne pipler det ud med luft - hold den med undertryk i nogle minutter.
Luften er nu ude af porerne i lejet, og når man slipper stemplet, begynder vacumet i lejet at trække olien ind.
Lad lejerne ligge i olien natten over inden de monteres. inden motoren samles så poler lige akslen - ofte er der aflejringer af gammel størknet olie.
Lejerne kan ofte være lidt vanskelige at få ud og i igen men med lidt lirkeri går det somregel.
God arbejdslyst
Lejerne.. Lejerne i sprøjten.. Set tæt på... Stemplet trukket tilbage..
Skriger bronze lejet, er det sikkert kørt tør for smørelse.
Et bronze leje som er i mange små motorer- blæsere, ventilatorer, små gear og meget mere, løber på et tidspunkt tør for smørelse. Mest sandsynligt er det at olien er fordampet og nyt må derfor til.
De små bronze lejer er lavet af porøs bronze, i det porøse (porerne) gemmer olien sig, øvelsen går derfor på at få dem smurt igen.
Fidusen er at få luften i porerne skiftet ud med olie.
Få fat i en injektionsprøjte der er så stor at lejerne kan være deri. Hiv stemplet ud af sprøjten og fyld den halvt op med vaselineolie (symaskine olie) dump lejerne ned i olien - sæt stemplet i sprøjten igen, tøm den for luft ved at holde hullet til kanylen op af. luk nu hullet til kanylen evt med et bor.
Hiv nu stemplet helt tilbage på sprøjten, og man vil kunne se at ud af lejerne pipler det ud med luft - hold den med undertryk i nogle minutter.
Luften er nu ude af porerne i lejet, og når man slipper stemplet, begynder vacumet i lejet at trække olien ind.
Lad lejerne ligge i olien natten over inden de monteres. inden motoren samles så poler lige akslen - ofte er der aflejringer af gammel størknet olie.
Lejerne kan ofte være lidt vanskelige at få ud og i igen men med lidt lirkeri går det somregel.
God arbejdslyst
Lejerne.. Lejerne i sprøjten.. Set tæt på... Stemplet trukket tilbage..