Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Gætter!! du ikke lige med her????

Alt vedr. hjemmebyg og geniale opfindelser
Brugeravatar
kaptajnen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1199
Tilmeldt: 29 dec 2007 17:27
Mit fyr: RTB 10 V7 styring
Areal: 170m2
Årligt forbrug: ca 5½ ton
Geografisk sted: Herning kommune

Re: Gætter!! du ikke lige med her????

Indlæg af kaptajnen » 31 mar 2008 19:00

Så mangler du bare at lave så den selv smutter tilbage for at starte forfra - lidt ala gammeldaws skrivemaskine! :lol:
Mvh Peter

RTB 10 m/iltstyring, 6.6m2 Batec solfangere, 1200L olietank m/2 radiatorer som solvarme vekslere

Hellere spørge dumt end at dumme sig ved at lade være!


Brugeravatar
MHES
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 88
Tilmeldt: 17 jan 2007 21:36
Mit fyr: RTB 10 kW
Areal: 250 m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4180
Årligt forbrug: 5,5 ton
Geografisk sted: Sorø
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Re: Gætter!! du ikke lige med her????

Indlæg af MHES » 31 mar 2008 19:09

Troldmand. skrev:Hej
Ja en forbrugsmåler må være det rigtige svar.
Virker sådan.
Kobles parallel med sneglmotoren - når sneglmotoren giver piller - drejer grillmotoren gevindstangen et lille stykke.
Det lille stykke allu der hænger på gevindstangen flytter sig i takt med stangens rotation. På cm. målebåndet kan man aflæse hvorlangt allu stykket har flyttet sig på et døgn.
Ved man så på forhånd hvor mange kilo der er brændt af i fyret pr cm kan man meget let beregne dagens / døgnets forbrug.

Grundindstilling.

Lad pillesnegl og grillmotor køre et stykket tid eks. 15 minutter - vej pillerne der er blevet "sneglet ud"
se nu hvor langt allu stykket er kommet (mm) du kan nu beregne hvor mange gram piller der er pr mm.

Et eks. er, der på 15 min. kommet 150 gram piller ud, og allu stykket har flyttet sig 15mm. er der jo et gram piller pr mm. på cm båndet. Dags / døgnforbrug kan nu beregnes meget nøjagtigt - til os der roder med indstillinger en helt uundværlig ting.
Spørg gerne hvis der mangler noget - er ikke godt til at formulere det tekniske - kørere bedre mellem ørene.
Billede

Øllen er til ventetiden hvor man laver grundindstillingen.

Skulle måske lige tilføje, at klumrer du med tilslutningen på styringen, giver jeg ingen erstatning.
Hej,

Smart opfindelse....
...men hvad er der galt med en alm. timetæller til kr. 150,00 ???
...den er både mindre og nem at nulstille :D :D

Hilsen
Michael

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Gætter!! du ikke lige med her????

Indlæg af Troldmand. » 31 mar 2008 19:19

kaptajnen skrev:Så mangler du bare at lave så den selv smutter tilbage for at starte forfra - lidt ala gammeldaws skrivemaskine! :lol:
quote="kaptajnen"]Så mangler du bare at lave så den selv smutter tilbage for at starte forfra... :lol:[/quote]

Haha!! Konen her i huset er vild med at holde styr på strøm og vandforbrug - nu har hun også overtaget den her. Smutter tilbage selv, dur jo ikke - så får man den jo ikke aflæst. :great:
Tror konen i huset her kan fremvise el og vand forbrug mange år tilbage - alt er gemt på papir.

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Gætter!! du ikke lige med her????

Indlæg af Troldmand. » 31 mar 2008 19:26

MHES skrev: Hej,

Smart opfindelse....
...men hvad er der galt med en alm. timetæller til kr. 150,00 ???
...den er både mindre og nem at nulstille :D :D

Hilsen
Michael
Hej Michael
Der er sørme ikke noget galt med en timetæller - problemet er bare de ikke er hurtige nok.
Har du fundet en der kan, må du meget gerne smide et link. :)

Brugeravatar
MHES
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 88
Tilmeldt: 17 jan 2007 21:36
Mit fyr: RTB 10 kW
Areal: 250 m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4180
Årligt forbrug: 5,5 ton
Geografisk sted: Sorø
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Re: Gætter!! du ikke lige med her????

Indlæg af MHES » 31 mar 2008 20:20

Troldmand. skrev: Hej Michael
Der er sørme ikke noget galt med en timetæller - problemet er bare de ikke er hurtige nok.
Har du fundet en der kan, må du meget gerne smide et link. :)
Hvad mener du med at en timetæller ikke er hurtig nok ?
En timetæller fra f.eks. Solar (vare nr. 57.05151.006134) er en lille tæller baseret på en lille motor der trækker et tælleværk, fuldstændig som din grill-motor og gevindstang.
Motoren starter straks der er spænding på "dyret", igen ligesom din grill-motor og gevindstang, så jeg ser ike nogen forskel.
Måske du har kikket på elektroniske timetællere der har en minimums puls-længde ?

Hilsen
Michael


Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Gætter!! du ikke lige med her????

Indlæg af Troldmand. » 31 mar 2008 20:43

MHES skrev: Hvad mener du med at en timetæller ikke er hurtig nok ?
En timetæller fra f.eks. Solar (vare nr. 57.05151.006134) er en lille tæller baseret på en lille motor der trækker et tælleværk, fuldstændig som din grill-motor og gevindstang.
Motoren starter straks der er spænding på "dyret", igen ligesom din grill-motor og gevindstang, så jeg ser ike nogen forskel.
Måske du har kikket på elektroniske timetællere der har en minimums puls-længde ?

Hilsen
Michael
Jo - de der små asynkronmotorer i timetæller kan køre begge veje, ofte starter de baglæns - en lille bremse i motoren fanger fejlen og motoren bliver tvunget til at køre den rigtige vej. Sådan er det.
Derfor dur de ikke - man kan kun bruge en motor man er sikker på starter den rigtige vej hver gang - det gør grill motoren.
Ved timetæller som sådan - med motor som du nævner, betyder det ikke noget at den mister et par sec. Men som her, betyder det rigtigt meget, da det er mange gange den skal starte.

Brugeravatar
kaptajnen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1199
Tilmeldt: 29 dec 2007 17:27
Mit fyr: RTB 10 V7 styring
Areal: 170m2
Årligt forbrug: ca 5½ ton
Geografisk sted: Herning kommune

Re: Gætter!! du ikke lige med her????

Indlæg af kaptajnen » 31 mar 2008 21:45

Troldmand. skrev: quote="kaptajnen"]Så mangler du bare at lave så den selv smutter tilbage for at starte forfra... :lol:
Haha!! Konen her i huset er vild med at holde styr på strøm og vandforbrug - nu har hun også overtaget den her. Smutter tilbage selv, dur jo ikke - så får man den jo ikke aflæst. :great:
Tror konen i huset her kan fremvise el og vand forbrug mange år tilbage - alt er gemt på papir.[/quote]Jow da!
Du skal bare have en "spring return" tæller! icon_cheesygrin.gif
Mvh Peter

RTB 10 m/iltstyring, 6.6m2 Batec solfangere, 1200L olietank m/2 radiatorer som solvarme vekslere

Hellere spørge dumt end at dumme sig ved at lade være!

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Gætter!! du ikke lige med her????

Indlæg af Troldmand. » 31 mar 2008 21:59

kaptajnen skrev: Haha!! Konen her i huset er vild med at holde styr på strøm og vandforbrug - nu har hun også overtaget den her. Smutter tilbage selv, dur jo ikke - så får man den jo ikke aflæst. :great:
Tror konen i huset her kan fremvise el og vand forbrug mange år tilbage - alt er gemt på papir.
Jow da!
Du skal bare have en "spring return" tæller! icon_cheesygrin.gif[/quote]

""Du skal bare have en "spring return" tæller!""
Er det en ny kone???

Brugeravatar
MHES
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 88
Tilmeldt: 17 jan 2007 21:36
Mit fyr: RTB 10 kW
Areal: 250 m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4180
Årligt forbrug: 5,5 ton
Geografisk sted: Sorø
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Re: Gætter!! du ikke lige med her????

Indlæg af MHES » 31 mar 2008 22:14

Troldmand. skrev:Jo - de der små asynkronmotorer i timetæller kan køre begge veje, ofte starter de baglæns - en lille bremse i motoren fanger fejlen og motoren bliver tvunget til at køre den rigtige vej. Sådan er det.
Derfor dur de ikke - man kan kun bruge en motor man er sikker på starter den rigtige vej hver gang - det gør grill motoren.
Ved timetæller som sådan - med motor som du nævner, betyder det ikke noget at den mister et par sec. Men som her, betyder det rigtigt meget, da det er mange gange den skal starte.
Hej,

Jeg har aldrig oplevet at timetællere kører baglæns, heller ikke med korte pulser (sekunder), så jeg ved ikke hvor du har problemet fra.
En timetæller som den fra Solar har ikke problemet.

Hilsen
Michael

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Gætter!! du ikke lige med her????

Indlæg af Troldmand. » 31 mar 2008 22:41

MHES skrev:
Hej,

Jeg har aldrig oplevet at timetællere kører baglæns, heller ikke med korte pulser (sekunder), så jeg ved ikke hvor du har problemet fra.
En timetæller som den fra Solar har ikke problemet.

Hilsen
Michael[/quot

Siger det høfligt og pænt - tror sgi du mangler og lege med sagerne. :great: :great:

Jo - mange små asynkronmotorer løber baglæns ved opstart - prøv selv.


Besvar