Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Kondens i snegl ved pilletransport?

Alt vedr. hjemmebyg og geniale opfindelser
jre
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 28
Tilmeldt: 30 sep 2013 23:46
Mit fyr: BS1016 - Scotte 16kw
Areal: 172
Brændsel: German pellets
Fremviser gerne i postnummer: 2640
Geografisk sted: Hedehusene

Kondens i snegl ved pilletransport?

Indlæg af jre » 16 dec 2017 17:31

Jeg er nået til den konklusion at jeg ikke gider at bære piller ned i kælderen længere.

Faktisk tror jeg heller ikke det er lovligt at jeg har lager i kælderen? Da jeg ikke har nogen dør eller andet mellem rummet jeg opbevarer mine piller og selve rummet hvor fyret og siloen står i. Anyways dette er et sidespor.

Jeg har lige så konkluderet at et nyt vakuum anlæg simpelthen bliver for dyrt. NBE PelVac kommer jo op i retningen af 15-17k da jeg skal have styring med også (har pt en v10 styring med v13 software). Selv uden styring syntes jeg det er for mange penge.

Min tanke er at jeg alligevel skal ned og rengøre fyret, så jeg kan leve med at det ikke er fuldautomatisk og at jeg fx derfor manuelt skal starte/slukke transporten. Med denne løsning behøver jeg heller ikke en cellesluse, men kan nøjes med at sætte en plade op der lukket af når systemet ikke bruges (så vidt jeg forstår brandreglerne).

Hvis det skulle være et vakuum system skal jeg have fat i en cyklon samt lave en vippe lem sådan at systemet er tæt mens det kører. Med andre ord, en masse småting der ville tage lidt tid at sætte sammen til et funktionelt system.

Min kælder ligger ca 10m fra min garage, og jeg opdagede til min store overraskelse at det ikke var særlig svært at få fat i en kornsnegl på 11m.
Jeg har 2 muligheder for hvordan jeg i lige linje fra garagen kunne trække en snegl til min silo nede i kælderen. Begge løsninger er langs husmuren på min tilbygning, men enten på indersiden eller på ydersiden af huset. Jeg har revet gulvet op i 50cm dybde i min tilbygning da jeg skal have efterisoleret og lagt gulvvarme, så det er næsten lige nemt om jeg skal grave sneglen ned uden for huset eller inden for.

Mit store spørgsmål går så egentlig på om jeg skal være bekymret for kondens/fugt i sneglen hvis jeg ligger den uden for huset, langs muren. Den vil i begge tilfælde komme til at ligge relativt højt (kun et par cm unden flisebelægningen) og vil jo derfor blive udsat for frost om vinteren?

Jeg har mulighed for at isolerer sneglen om den ligger ude eller inde for huset.

Ulæmpen ved at gøre det inden for, er at når jeg først har lagt gulvet, så bliver dette aldrig lavet om i min levetid :) Hvorimod man kunne grave det op udenfor, hvis der skulle komme issues senere hen. Jeg har overvejet at man måske kunne trække sneglen baglænd ind i garagen, hvis man skulle lave vedligehold på sigt og så skubbe den tilbage igen.
Garagen er godt 100kvm stor, så rigeligt med plads der.

En anden ting der ikke gør det nemt at lave udenfor, er at der er en sivbrønd/kloak som sneglen skal trækkes ved siden af.

Jeg har prøvet at vedhæfte et billede af min plantegning. Jeg har overlagt kælderen på stueplanet, hvor stueplanet er gjort transparent så man kan få en ide om hvad jeg snakker om, mht at trække sneglen langs muren (forummet lavet lidt om i billedet når man uploader så se evt dette link for den transparente udgave )
Vedhæftede filer
stueetagen_silo.png
ude.jpg
inde.jpg


Brugeravatar
DBS
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 546
Tilmeldt: 17 mar 2013 17:02
Mit fyr: 8Kw Scotte VP / 16Kw Scotte pillefyr
Areal: 218m2+36m2 kælder
Brændsel: 8mm
Årligt forbrug: 5,8ton
Geografisk sted: Silkeborg
Givet likes: 16 gange
Modtaget likes: 25 gange

Re: Kondens i snegl ved pilletransport?

Indlæg af DBS » 16 dec 2017 18:01

Jeg ville smide et kloakrør under gulvet, hvor snegle kunne skubbes igennem, således kan den tages ud for senere rep.
Der vil ikke trække evt. vand i i sneglen, hvis den ligger i rør.
Rør ville jeg ligge højt i gulvet, således det er isoleret.
Røret ville jeg når snegl er kommet igennem, lave lufttæt omkring snegl, således der ikke opstår træk i røret, som kan tilfører luft, som kan kondensere.
Og du vil lukke sneglen af efter brug i fyrrum, så der burde heller ikke være træk igennem sneglen den vej.

jre
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 28
Tilmeldt: 30 sep 2013 23:46
Mit fyr: BS1016 - Scotte 16kw
Areal: 172
Brændsel: German pellets
Fremviser gerne i postnummer: 2640
Geografisk sted: Hedehusene

Re: Kondens i snegl ved pilletransport?

Indlæg af jre » 17 dec 2017 00:45

Det havde faktisk slået mig, tanken med at ligge "rør i rør", men oprindeligt kun for at gøre det nemmere at lave evt vedligehold.
Havde slet ikke tænkt at det ville hjælpe med at holde det fri for kondens, hvis man fik det lukket ordenligt af. Godt råd.

Værkstedet er nu ellers også dejlig lukket og tæt, så jeg ville kun "frygte" at der forsvandt dejlig varme ud gennem sneglen, hvis jeg ikke lukkede den af. Foruden at det er nødvendigt af brandhensyn/godkendelse, som jeg forstår det?

Jeg er med på at det til sidst også skal godkendes af fejeren, så han skal også nok komme med på råd når alle børnesygdommene i projektet er gennemtænkt og fjernet.


Nogle af de snegle jeg har kikket på har nylon(?) lejer under vejs. Er der nogle der er bekendt med at dette altid er tilfældet, eller er det bare luksus?
Jeg skal jo bruge ca 10-11m, så jeg forestiller mig at det gør en forskel på så lang en snegl om den bare ligger løs inde i røret, eller om der er nogle lejer til at holde lidt styr på det?

sologbrænde
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 347
Tilmeldt: 01 nov 2010 08:07
Mit fyr: BAXI BONUS 30
Areal: 230 + 80
Brændsel: TRÆ MM
Fremviser gerne i postnummer: 4653
Geografisk sted: 4653
Modtaget likes: 6 gange

Re: Kondens i snegl ved pilletransport?

Indlæg af sologbrænde » 17 dec 2017 07:01

godt nok en lang permanent snegl at rense når noget går galt !!

Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Re: Kondens i snegl ved pilletransport?

Indlæg af Brandsen » 17 dec 2017 08:44

Halløj i forum,

Dit fyr står i en brandcelle, og hvis der er en fast forbindelse til et brændselslager
udenfor brandcellen, så kræves der normalt brandskot eller cellesluse imellem,
så i stedet for at få fejeren til at godkende 'til sidst', vil jeg bestemt anbefale
at få besøg af ham inden du går i gang. Ellers skal du være 100% sikker på du
lever op til alle kravene i BTV32.

Ser du vil anvende en kornsnegl, og korn flyttes med en lille hurtigtgående snegl,
mens træpiller helst skal transporteres med en stor langsomtgående, så du skal
have droslet hastigheden på kornsneglen ned, for ikke at få en royal mængde smuld.
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )


triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5464
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 402 gange
Modtaget likes: 420 gange

Re: Kondens i snegl ved pilletransport?

Indlæg af triumph » 17 dec 2017 09:51

Brandsen skrev:Halløj i forum,

Dit fyr står i en brandcelle, og hvis der er en fast forbindelse til et brændselslager
udenfor brandcellen, så kræves der normalt brandskot eller cellesluse imellem,
så i stedet for at få fejeren til at godkende 'til sidst', vil jeg bestemt anbefale
at få besøg af ham inden du går i gang. Ellers skal du være 100% sikker på du
lever op til alle kravene i BTV32.

Ser du vil anvende en kornsnegl, og korn flyttes med en lille hurtigtgående snegl,
mens træpiller helst skal transporteres med en stor langsomtgående, så du skal
have droslet hastigheden på kornsneglen ned, for ikke at få en royal mængde smuld.
jeg skal ikke kloge mig alt for meget, men jeg tror at Brandsen nok tager fejl.
Min pillefyr står i en udlænge, hvor der er beboelse oven på.
Mit fars pillefyr står i en kælder. Ingen af os har krav om ekstra brandsikring.
Der er sjovt nok ikke krav til brandsikring når fyrrummet er en del af beboelsen.
Men hvordan krav ellers er, det ved jeg ikke

Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Re: Kondens i snegl ved pilletransport?

Indlæg af Brandsen » 17 dec 2017 13:24

Halløj i forum,

Arh, det er jo så nok fordi hele din udlænge eller hele kælderen udgør brandcellen,
lidt ligesom mit fyr står i et fyrrum, men brandcellen omfatter også mit værksted,
ud over selve fyrrummet. Og der må man altså ikke have fast forbindelse til externt
brændselslager, uden brandsikkert skot eller cellesluse.
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )

LCB
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 290
Tilmeldt: 08 jul 2007 19:48
Mit fyr: LSM FBR (FUMO) 12 kw årg. 2008
Areal: 205
Brændsel: lidt af hvert.
Dagligt forbrug: 5 til 70 kg.
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Nordjylland
Givet likes: 13 gange
Modtaget likes: 23 gange

Re: Kondens i snegl ved pilletransport?

Indlæg af LCB » 17 dec 2017 16:06

Jeg ville lave det som rør i rør med pur isolering, altså et PEHD rør med et kapperør af PEHD omkring, som er isoleret som et fjernvarmerør, så har du ingen kondens og det er frostsikret.

lidt en dyr løsning men det er for mig at se nr. 1.
Mvh

Lcb

jre
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 28
Tilmeldt: 30 sep 2013 23:46
Mit fyr: BS1016 - Scotte 16kw
Areal: 172
Brændsel: German pellets
Fremviser gerne i postnummer: 2640
Geografisk sted: Hedehusene

Re: Kondens i snegl ved pilletransport?

Indlæg af jre » 20 dec 2017 23:52

Brandsen skrev:Halløj i forum,

Dit fyr står i en brandcelle, og hvis der er en fast forbindelse til et brændselslager
udenfor brandcellen, så kræves der normalt brandskot eller cellesluse imellem,
så i stedet for at få fejeren til at godkende 'til sidst', vil jeg bestemt anbefale
at få besøg af ham inden du går i gang. Ellers skal du være 100% sikker på du
lever op til alle kravene i BTV32.
Har skam også snakket med ham, og lige luftet ideen. Men der var den umiddelbare konklusion også bare at det skulle kunne lukkes af eller der skulle være cellesluse, som også er blevet nævnt i mange andre forum posts. Deraf jeg skrev at jeg indledningsvis ville lave en plade til at lukke af med, denne skal selvsagt ikke være af træ.

Dertil skal det sige at min fejer henviste mig til Bygningsreglementet (hvis jeg selv ville nørde, kan dog ikke huske hvor), hvilket også underbygges af denne forum post. Jeg tænkte bare ikke over det, da jeg skrev min første besked.
Brandsen skrev:Halløj i forum,
Ser du vil anvende en kornsnegl, og korn flyttes med en lille hurtigtgående snegl,
mens træpiller helst skal transporteres med en stor langsomtgående, så du skal
have droslet hastigheden på kornsneglen ned, for ikke at få en royal mængde smuld.
Det er selvfølgelig en god pointe. Men modsat mange pille snegle (jeg har set) så er det jo en relativt stor diameter sådan en korn snegl har? Så er problemet virkelig så galt?

jre
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 28
Tilmeldt: 30 sep 2013 23:46
Mit fyr: BS1016 - Scotte 16kw
Areal: 172
Brændsel: German pellets
Fremviser gerne i postnummer: 2640
Geografisk sted: Hedehusene

Re: Kondens i snegl ved pilletransport?

Indlæg af jre » 21 dec 2017 00:05

sologbrænde skrev:godt nok en lang permanent snegl at rense når noget går galt !!
Det er rigtigt, og det bliver ikke nemt at fikse hvis det går i stykker.. Men jeg synes at et vakuum system er ALT for dyrt, også hvis man kaster noget sammen selv (foruden at der så også skal laves en form for styring af dette).


Besvar