Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Majs som brænsel

Alt vedr. hjemmebyg og geniale opfindelser
toLucky
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 11 okt 2016 08:36

Majs som brænsel

Indlæg af toLucky » 11 okt 2016 08:47

Hey

Min bror er landmand og har ALT for meget majs. Jeg tænkte om det er muligt at sætte snitteren helt til jorden til foråret og lade den samle så meget op som muligt. - Bare vi kan få 5 kg pr / m2, så er der forretning.

Er det muligt at presse det snittede majs (det har nok en høj vandprocent - men det er en ukendt faktor).

Afbrænding, er der syre i majsen der æder fyret op?

Aske, Brændværdi osv. Nogen erfaringer?

Hvis jeg handler hurtigt kan jeg få de første majs næste år. Men min bror gav mig kun 2 dage til at afgøre om jeg skal have 1 Ha eller 2, ellers ryger det hele til biogas.

23872223
Dennis Jensen


Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5099
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: Majs som brænsel

Indlæg af Bigfoot » 11 okt 2016 08:49

for at hele denne debat skal give relevans, så er det ret vigtigt at vide hvilket fyr du har tænkt dig at køre det igennem.....

og for at sige det kort, så skal der en gedigen stoker til, for med mit kendskab til majssnit, så taler vi nogenlunde samme opstilling som flis.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Re: Majs som brænsel

Indlæg af Brandsen » 11 okt 2016 10:49

Halløj i forum,

Tørret majs kører fint i en Baxi, faktisk ligesom korn, og deraf følger en del aske og slagge,
men ellers ganske glimrende.

Derimod kan jeg slet ikke forestille mig snittet majs i nogen som helst stoker, det driver jo
af væde, og har næsten ingen brændværdi, ud over selve majs kernene, og de skal tørres,
for at kunne afbrændes.
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )

baggadap
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 701
Tilmeldt: 08 dec 2011 16:33
Mit fyr: Scotte 20Kw, Alcon6 20Kw kedel
Areal: 238
Brændsel: Træpiller, brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8920
Årligt forbrug: 5 tons
Geografisk sted: Ålum, Randers
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 22 gange

Re: Majs som brænsel

Indlæg af baggadap » 11 okt 2016 11:03

Jeg ved godt det ikke er direkte hjælp til spørgsmålet, men er det virkelig ikke muligt at sælge det som foder? Jeg har aldrig brudt mig om at brænde mad af.. ;-)

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5099
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: Majs som brænsel

Indlæg af Bigfoot » 11 okt 2016 11:47

Brandsen skrev:Halløj i forum,

Tørret majs kører fint i en Baxi, faktisk ligesom korn, og deraf følger en del aske og slagge,
men ellers ganske glimrende.

Derimod kan jeg slet ikke forestille mig snittet majs i nogen som helst stoker, det driver jo
af væde, og har næsten ingen brændværdi, ud over selve majs kernene, og de skal tørres,
for at kunne afbrændes.
snittet majs, snittet korrekt, er faktisk som flis.... jeg troede også det var en gang grød, men den er ganske fint og tørt.
Klaus (tidligere benekov mand hvis du husker) og jeg, talte engang om at teste det, men vi kom fra det igen.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.


timkenneth
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 723
Tilmeldt: 01 dec 2010 00:49
Mit fyr: SK STOKER
Areal: 169
Brændsel: flis/korn/piller
Fremviser gerne i postnummer: 6980
Årligt forbrug: ca 2500 kr.
Geografisk sted: vestjylland
Modtaget likes: 3 gange

Re: Majs som brænsel

Indlæg af timkenneth » 11 okt 2016 12:37

det lyder som en meget god ide. men jeg ville vælge at snitte midt vinter hvor der er godt med frost.
Jeg er lidt i tvivl om det er mulig at det bliver snittet mere groft.
og så er der opbevaring?
Noget andet, så koster snitteren jo spidsen af en jetjager at få ud at køre. de fleste maskinstationer tager 6000 kr i timen for et "majs sjak". tror virkelig ikke der er økonomi i det.

toLucky
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 11 okt 2016 08:36

Re: Majs som brænsel

Indlæg af toLucky » 11 okt 2016 15:03

Jeg tager lige spørgsmålene fra en ende af:
"for at hele denne debat skal give relevans, så er det ret vigtigt at vide hvilket fyr du har tænkt dig at køre det igennem....."
- Jeg havde tænkt mig at presse majsen til piller 6 og 8 mm og sælge dem til ganske alm. stoker-fyr.

"Derimod kan jeg slet ikke forestille mig snittet majs i nogen som helst stoker, det driver jo
af væde, og har næsten ingen brændværdi"
- Vi snakker vinter-tørrede majs. og brændværdien er næsten den samme som træ. Dog med lidt mere aske. ca 8%.

"er det virkelig ikke muligt at sælge det som foder?"
- Jo, til ca 40 øre pr foderenhed. Foder som i køer i øjeblikket er en underskudsforretning og... som intet lys har for enden af tunnelen. Som sagt er min bror mælke-producent og har ganske fine produktionstal, men økonomien i banken holder dem nede. Min bror er i samme situation som 80% af hans kolleger. Det er en branche med massere af ildsjæle, men næsten uden håb eller investeringsmuligheder.

"Jeg har aldrig brudt mig om at brænde mad af.. ;-)"
- Fodermajs (dem min bror har) er ikke det samme som sukkermajs. Både vi og køer kan spise begge dele, men når du giver for lidt for mælken og mælkeprodukter i supermarkedet i forhold til omkostningerne der er ved produktionen, så giver det ikke længere mening at fodre hverken koen eller dig... Desværre.

"snittet majs, snittet korrekt, er faktisk som flis...."
- Ja, fodermajs indeholder, afhængigt af høstbetingelserne, omkring 20% vand i kernerne. Men som samlet biomasse tror jeg der er lidt mere vand. Det er som snittet tørt og lagerfast. Landmænd bruger store selvkørende fin-snittere, som i en højde på 40 til 50 cm over jorden klipper stuppende af. Den snittede majs ensilers ved at pakke det ind i et lufttomt rum hvor det fermenteres anaerob.

"Klaus (tidligere benekov mand hvis du husker) og jeg, talte engang om at teste det, men vi kom fra det igen."
- Hvorfor kom i fra det?

"jeg ville vælge at snitte midt vinter hvor der er godt med frost."
- Ja, den tanke har jeg også haft, det ville give bæreevne til jorden og dermed minimal jorderosion oveni. Jeg er bare bange for at sne og skiftende temperaturer vil vanskeliggøre at få "det hele med". Dog klart noget der skal prøves.

"Jeg er lidt i tvivl om det er mulig at det bliver snittet mere groft."
- Jeg ønsker en snitning fra mark, som muliggør indfødning direkte i presser. Så fint som muligt er kun godt.

"og så er der opbevaring?"
- Ja, der skal temmelig store arealer under tag til...

"Noget andet, så koster snitteren jo spidsen af en jetjager at få ud at køre. de fleste maskinstationer tager 6000 kr i timen for et "majs sjak". tror virkelig ikke der er økonomi i det."
- I forhold til slutproduktet er omkostningerne ved høst betragtlige, men overkommelige. Gør regnestykket...

TAK, for alle indput. Jeg håber der er flere gode kritik punkter og tips.



Er der evt en af jer der har mulighed for at presse et par hundrede kilo eller 5, hvis jeg kan skaffe det i løbet af vinteren eller foråret?

Dennis Jensen
23 87 22 23

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5099
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: Majs som brænsel

Indlæg af Bigfoot » 11 okt 2016 19:18

så lidt den anden vej...

presse det til piller, alle der har haft den overvejelse i DK er endt med at stoppe igen, ligegyldigt materialet. Pillepriserne er så langt nede, at der ingen ide er i det, og så er det med 0,8% aske, istedet for 8%.

Når man så sammenligner priserne for at snitte det, samle det, opbevare, presse og distribuere i poser eller bigbags, så ender prisen et sted hvor det ingen mening giver.
Så må i hellere sælge det til bioenergien istedet.

Klaus og jeg talte om det, og kom frem til at det var en for løst brændsel med for store omkostninger inden det var brændselklart. Almindelig flis er et fældet træ, snittet og klar.... majs var markpleje, såning, sprøjtning, snitning, frakørsel, opbevaring.
Og oveni, så er det et løst biomateriale, som let komposterer, så inden man er igennem stakken, så er det råddent.

Så jeg tror det er en ret dårlig ide dette.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Slevhansen
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 66
Tilmeldt: 11 okt 2016 18:08
Mit fyr: MGM comfort 15
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4250
Geografisk sted: Fuglebjerg
Modtaget likes: 15 gange

Re: Majs som brænsel

Indlæg af Slevhansen » 11 okt 2016 19:49

Den nemme løsning ville nok være at lade stubbene stå, og så pløje dem ned.
Jeg tror de har større værdi i jorden som kompost, end i fyret som brændsel.
Især når man tager det arbejde med i regnestykket der vil være i at få det til piller, hvis du
skulle ende med alligevel at få lavet piller ud af det, så er jeg klar til at prøvekøre dem.

Hilsen Søren

Kruse
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 782
Tilmeldt: 12 apr 2010 21:14
Mit fyr: Fjernvarme
Areal: 230
Geografisk sted: tarm
Givet likes: 32 gange
Modtaget likes: 25 gange

Re: Majs som brænsel

Indlæg af Kruse » 11 okt 2016 22:06

Vil du lade majsen stå på marken til midt Vinter/ forår? Vil jeg nok fraråde vind og vejr får dem til at knække eller vælte.
Tror du skal være heldig vis det kommer ned på 20% vand.
Livet er et spil, du ved du taber!
Hvordan vil du spille?


Besvar