Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Majs som brænsel

Alt vedr. hjemmebyg og geniale opfindelser
Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Re: Majs som brænsel

Indlæg af Brandsen » 12 okt 2016 22:06

Halløj i forum,

OK, hvis vi taler om tørret majs, så kører helt det fint i en stoker, som f.eks en Baxi 2.5

Jeg har fyret med 13 ton tørret majs, og nej, det var ikke mad for nogen som helst,
det var en hydraulikslange som sprang, og lige gav hel lageret et godt strint olie, og
dermed helt og andeles uanvendeligt som foder.

Som uindviet skal man jo lige forstå, at majs har en fordervædi der er ca det dobbelte
af korn, så i praksis er den ingen der overhovedet kan finde på at fyre med majs !
Naturligvis lige undtaget, hvis majsen er i overskud, eller beskadiget, så det ikke kan anvendes som foder.

.. og så kører det altså fint, se lige billedet for dig, tørret majs, med et strint hydraylikolie , så min
Baxi nærmest poppede popcorn de par år, hvor lageret på 13 ton rækkede, det duftede ret godt at komme
ud i fyrrummet.

... og hey hey, en Stoker Pro frænde fik tilbudt de forædlede majs, i form af Kellogs conflakes,
som jeg husker et 1/2 ton conflakes, og det kører naturligsvis lige så fint i en Baxi. Jeg taler
af erfaring, konen havde købet conflakes i 20kg sække til sine heste, det blev for gammelt,
så i stedet for at give kr 1.25 pr kg for at komme af med dem som dagsrenovation, så søgsækken
i tanken på Baxi, og det var da guf for den gamle Baxi.

Pointen er, at alt der ikke umiddelbart giver mening rent økonomisk, kan fint give mening for
en Baxi stoker, men skal bare lige tænke sig om.

PS... og hvis nogen køber Kellogs conflakes i fine 1 kg papkartonner i Brugsen, med en fin hane på,
så prøv lige at spørge den lokale DLG hvad en 20 kg sæk koster ! Præcis samme produkt, men dog
ikke så fint indpakket.
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )


Besvar