Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Båd motor i stedet for stoker?

Alt vedr. hjemmebyg og geniale opfindelser
engberg
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 32
Tilmeldt: 29 nov 2010 18:22
Mit fyr: Scotte 16kw med version 10 styring
Areal: 250kvm
Brændsel: piller

Båd motor i stedet for stoker?

Indlæg af engberg » 16 apr 2014 22:20

Sad og vidste ikke hvad jeg skulle give mig til, så begyndte at tænke i alternativer til el og varme og fandt frem til at en motor fra en bil eller båd måske ville være det mest rentable og miljøvenlige, det må næsten have været oppe før men har ikke lige kunnet finde noget :)

Men i hvert fald, la os få en diskution om det helt forkert eller ej.

regnestykket ser sådan ud:
En diesel motor har omkring en virknings effekt på ca. 35%, dvs 35% af energien den får ind går til fremdrift, dette må kunne sættes direkte til en generator og derved faktisk få en smule mere effektivitet grundet fjernelsen af gearkassen og forbindelser, men vi lader den blive på de 35%.

en gallon rapsolie har et energi indhold på 130.000 BTU, hvilket svarer til 38KWh/4 gallons = 9,5kwh per liter
det er så kun de ca. 35% vi får ud til generatoren = 9,5 kwh * 0,35 = 3,325kwh per liter diesel får vi i el.

med en liter pris på 6 kroner for en liter rapsolie, så koster 1 kwh = 6 kroner / 3,325 = 1,8 kroner per kwh.

Dertil kommer så varmen som sådan en motor producerer ved siden af, det kommer både ud i udstødningen og i kølevandet så det skal selvfølgelig udnyttes begge steder, og her er det lidt gætteri med hvor meget der ville kunne udnyttes, men flere båd motorer kører da med vandkølede manifolde for lige netop at komme denne temperatur til livs, godt nok af en helt anden årsag. men jeg ville skyde på 40% eftersom 30% kommer ud i kølevæsken alene.

Derfor 40% af de oprindelige 9,5 Kwh per liter = 3,8kwh per liter diesel, får vi i varme. vel og mærke mere eller mindre gratis, til sammenligning er der ca 5,1 Kwh i et kilo træ.

Er denne udregning forkert? eller er dette faktisk rentabelt?

Mvh Engberg


Bjarke J
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 189
Tilmeldt: 29 sep 2011 00:09
Mit fyr: Scotte 10kW
Areal: 172 m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 8544
Årligt forbrug: 4 ton (i teorien!)
Geografisk sted: Mørke

Båd motor i stedet for stoker?

Indlæg af Bjarke J » 16 apr 2014 22:39

Der vil også være et energitab i selve generatoren. Jeg ved ikke hvor meget, men det er en faktor der skal regnes med.

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Båd motor i stedet for stoker?

Indlæg af Tom_AT » 16 apr 2014 22:42

Jeg tror ikke den generator har en virkningsgrad på meget mere end 40-50%.

EJB
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 592
Tilmeldt: 18 mar 2012 17:50
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 181
Brændsel: Højlund pillen
Fremviser gerne i postnummer: 5900
Geografisk sted: Langeland
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 18 gange

Båd motor i stedet for stoker?

Indlæg af EJB » 16 apr 2014 23:07

Jeg har ikke meget begreb om den slags, men prøv at se dette link:
http://ing.dk/artikel/danske-stirling-m ... sfyr-86804

Brugeravatar
Skiveren
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1287
Tilmeldt: 12 dec 2011 10:06
Mit fyr: Ekoheat 1500 :-)
Areal: 219 m2 i to plan
Brændsel: 8 mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: 3-20 kg
Årligt forbrug: 7000 kg
Geografisk sted: Sdr Harritslev (Hjørring)

Båd motor i stedet for stoker?

Indlæg af Skiveren » 16 apr 2014 23:12

EJB skrev:Jeg har ikke meget begreb om den slags, men prøv at se dette link:
http://ing.dk/artikel/danske-stirling-m ... sfyr-86804
Husk endelig også at tjekke datoen for denne artikel... icon_cheesygrin.gif
Ekoheat 1500 m/ Ekocompress askeskuffe, sat igang den 16/02-2012 :-)
Ekoheat 900 m/ Ekocompress askeskuffe, sat igang den 25/01-2014 :-)
-Hvis du skal bygge nyt, bygge til, bygge om, bygge... www.tegnestuenveksoe.dk
Mvh Skiveren~ Ole Veksø


Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3374
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 234 gange

Båd motor i stedet for stoker?

Indlæg af BWJ » 16 apr 2014 23:22

Det er jo beskrivelsen på et barmarksværk (fjernvarme/el)!, bortset fra at de fleste er med gasmotorer - og ingen af disse værker er rentable.
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

EJB
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 592
Tilmeldt: 18 mar 2012 17:50
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 181
Brændsel: Højlund pillen
Fremviser gerne i postnummer: 5900
Geografisk sted: Langeland
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 18 gange

Båd motor i stedet for stoker?

Indlæg af EJB » 16 apr 2014 23:24

Ja, den er fra 2008?
Det er vel ikke noget problem?

Jeg opfattede indlægget som en tankeleg, så kunne man jo tænke sig sådan en stirling motor trukket af et fyr, og så installere el-radiatorer istedet, så undgår man varmespild fra det varme vand. Hø! Hø!

Flammen
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1520
Tilmeldt: 02 feb 2012 02:07
Mit fyr: Woody 20kw 6.69 m. iltstyring og komp re
Areal: 170
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Geografisk sted: vestjylland, Ulfborg
Givet likes: 15 gange
Modtaget likes: 52 gange

Båd motor i stedet for stoker?

Indlæg af Flammen » 17 apr 2014 00:17

det er reka det købte konkursboet efter stirling.dk for et lille års tid siden. jeg lavede hvis en tråd om det dengang

@Engberg. har du ikke et link på det rapsolie til 6kr/l for det lyder som et godt tilbud

engberg
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 32
Tilmeldt: 29 nov 2010 18:22
Mit fyr: Scotte 16kw med version 10 styring
Areal: 250kvm
Brændsel: piller

Båd motor i stedet for stoker?

Indlæg af engberg » 17 apr 2014 08:16

angående rapsolie, alle link jeg klikkede på døde, men der står da et tlf. nummer her og siden ser ud til at være opdateret, ved så bare ikke hvornår listen sidst blev opdateret: http://www.rapsbil.dk/index.php?option= ... &Itemid=23

Med dato tror jeg der menes den 1. April ;) men det lyder spændende.

angående generator, så ser det lige hurtigt ud til der er to typer, en med en effektivitet på 60& og en på 90-96%, det noget med magneterne der bliver brugt tror jeg, er ikke så stærk på området. men en effektivitet på 90% er vel brugbar, dvs. tallet bliver i stedet:
3,325 * 0,9 = ca 3 og til sidst gir det en pris på 6 / 3 = 2 ,- for en kwh.

Det kom sig af en ingenør der skrev i en artikel at små opvarmnings anlæg måtte være fremtiden grundet at alle der købte solcelle anlæg lod de andre betale gildet, går ud fra det var tilbage da der var andre regler, han foreslog man gik sammen nogen stykker og lod en motor drevet af naturgas drive en generator og bruge varmen til opvarmning, en benzin motor kan også forholdsvis nemt omdannes til gas brug, hvis dette er billigere. men jeg ka så ik lige finde artiklen nu...

anderswitt
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 458
Tilmeldt: 30 maj 2010 22:27
Mit fyr: orland 25 super
Areal: 180m2
Brændsel: bøg/ask
Fremviser gerne i postnummer: 4983
Årligt forbrug: 20-30rm

Båd motor i stedet for stoker?

Indlæg af anderswitt » 17 apr 2014 18:18

engberg skrev:Sad og vidste ikke hvad jeg skulle give mig til, så begyndte at tænke i alternativer til el og varme og fandt frem til at en motor fra en bil eller båd måske ville være det mest rentable og miljøvenlige, det må næsten have været oppe før men har ikke lige kunnet finde noget :)

Men i hvert fald, la os få en diskution om det helt forkert eller ej.

regnestykket ser sådan ud:
En diesel motor har omkring en virknings effekt på ca. 35%, dvs 35% af energien den får ind går til fremdrift, dette må kunne sættes direkte til en generator og derved faktisk få en smule mere effektivitet grundet fjernelsen af gearkassen og forbindelser, men vi lader den blive på de 35%.

en gallon rapsolie har et energi indhold på 130.000 BTU, hvilket svarer til 38KWh/4 gallons = 9,5kwh per liter
det er så kun de ca. 35% vi får ud til generatoren = 9,5 kwh * 0,35 = 3,325kwh per liter diesel får vi i el.

med en liter pris på 6 kroner for en liter rapsolie, så koster 1 kwh = 6 kroner / 3,325 = 1,8 kroner per kwh.

Dertil kommer så varmen som sådan en motor producerer ved siden af, det kommer både ud i udstødningen og i kølevandet så det skal selvfølgelig udnyttes begge steder, og her er det lidt gætteri med hvor meget der ville kunne udnyttes, men flere båd motorer kører da med vandkølede manifolde for lige netop at komme denne temperatur til livs, godt nok af en helt anden årsag. men jeg ville skyde på 40% eftersom 30% kommer ud i kølevæsken alene.

Derfor 40% af de oprindelige 9,5 Kwh per liter = 3,8kwh per liter diesel, får vi i varme. vel og mærke mere eller mindre gratis, til sammenligning er der ca 5,1 Kwh i et kilo træ.

Er denne udregning forkert? eller er dette faktisk rentabelt?

Mvh Engberg
du er inde på noget af det rigtige er selv igang med dette setup bare med en benzin motor ombygget til gas


Besvar