Niveaukontrol i træpillemagasin

Alt vedr. hjemmebyg og geniale opfindelser
BlueHawk
Stoker I
Stoker I
10
Indlæg: 23
Tilmeldt: 10 sep 2013 19:11
Mit fyr: Woody 40 kW
Areal: 400
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9500
Årligt forbrug: 22
Blevet takket: 1 gang

Niveaukontrol i træpillemagasin

Indlæg af BlueHawk »

Hej

Jeg er helt ny i dette forum og beder derfor om overbærenhed, hvis jeg uforvarende skulle komme til at krænke en uskreven regel eller placere et indlæg i en forkert kategori. Når det er sagt, håber jeg på god respons på dette spørgsmål:

Jeg er i gang med at skifte vores træpillefyr ud med en nyere model. I den forbindelse er jeg nødt til at ændre indføringssystemet fra vores eksterne træpillesilo (der i virkeligheden kun er et firkantet rum), fordi det nye træpillefyr (Scotte 40 kW) kræver opstilling af et “lokalt” magasin lige ved siden af pillebrænderen/kedlen.

Indføringsssystemet er i dag en traditionel kornsnegl i form af en fleksibel fjeder-spiral inden i en kraftigt plasticrør. Fjederen fungerer som snegl og trækkes af en trefaset elmotor via et remtræk. Systemet har hidtil forsynet stokeren via en cellesluse, men fremover vil jeg bruge det til at holde magasinet fyldt.

Det kræver imidlertid, at jeg kan installere en niveaustyring i det lokale magasin. Her forestiller jeg mig at anvende en passende kapacitiv niveauvagt med indbygget relæ, som kan styre elmotoren.

Desuden vil jeg meget gerne have et alternativt sikkerhedssystem, der kan afbryde snegletransportøren / elmotoren, hvis niveauet i magasinet stiger over det fastsatte / tilladte. Hvis den kapacitive niveauvagt svigter, vil hele fyrrummet blive fyldt med træpiller, og det er et skræmmende perspektiv, både ud fra et brandsikkerhedsmæssigt og et betjeningsmæssigt synspunkt.

Har I nogle driftsikre og økonomisk overkommelige bud på niveauvagter til sådan et fødesystem ? Jeg vil absolut foretrække to forskellige typer af niveauvagter for at øge sikkerheden – ellers kunne alternativet naturligvis være at montere to kapacitive følere. Men kan den ene svigte, kan den anden nok også.

Gode råd, bud på løsninger og kommentarer i øvrigt er særdeles velkomne.

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
12
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Har takket: 271 gange
Blevet takket: 361 gange
Kontakt:

Niveaukontrol i træpillemagasin

Indlæg af lamborg »

hej Bluehawk. Velkommen til.. Der er ingen uskrevne regler i dette forum. Du klør bare på.
Der er flere løsninger . Du kan bruge en niveau føler til siloen som kan styres via styringen hvor du kan stille høj og lav stand.. der er andre som har skåret to huller i siloen for høj og lav og påsat en gummimenbran. Bag begge er der opsat en kontakt som begge på virkes af vægten fra pillerne . Når den nederste slipper starter på fyldning og når den øverste bliver påvirket så¨slukker den igen . Som sikkerhed lkan du jo opsætte en en kontakt med en vippe arm ind over siloen som bliver påvirket når piller ryger over kanten og afbryder al strøm til din ekstrene silo.
Men du skal nok hører for folk som har opsat forskellige systemer og som har mere erfraing udi externe siloer end jeg
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB
Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
15
Indlæg: 9833
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Har takket: 81 gange
Blevet takket: 275 gange

Niveaukontrol i træpillemagasin

Indlæg af pille bruger »

Du har også mulighed for at bruge et pillesug http://www.nbe-shop.dk/category/vakuum- ... piller-22/
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/
Brugeravatar
hensan
Stoker XI
Stoker XI
12
Indlæg: 532
Tilmeldt: 27 nov 2011 21:24
Mit fyr: Fjernvarme, Tidl Woody pillefyr
Areal: 190m2 + 50m værksted
Brændsel: Fjernvarme
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Geografisk sted: Egebjerg (Horsens)
Har takket: 6 gange
Blevet takket: 10 gange

Niveaukontrol i træpillemagasin

Indlæg af hensan »

Som ekstra stop ved fejl af din normale styring kunne du installere en tværgående lysstråle i toppen af tanken der ved overfyldning vil brydes og dermed stoppe.

En sådan lysføler bruges/kan fået som ekstra udstyr til flere automatiske garageåbnere
BlueHawk
Stoker I
Stoker I
10
Indlæg: 23
Tilmeldt: 10 sep 2013 19:11
Mit fyr: Woody 40 kW
Areal: 400
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9500
Årligt forbrug: 22
Blevet takket: 1 gang

Niveaukontrol i træpillemagasin

Indlæg af BlueHawk »

Tak for svarene. Det er dejligt med input og inspiration fra andre.

Brugeravatar
T-mek
Stoker XVI
Stoker XVI
10
Indlæg: 1654
Tilmeldt: 21 jul 2013 15:13
Mit fyr: Scotte 10kw, V.7, semi-rens, 160L VVB.
Areal: 160 + 60 i værksted
Brændsel: 8mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4990
Årligt forbrug: 5500 til 6000 kg.
Geografisk sted: 4990 Sakskøbing
Har takket: 43 gange
Blevet takket: 86 gange

Niveaukontrol i træpillemagasin

Indlæg af T-mek »

Den løsning Hensan beskriver med et par fotoceller har jeg lavet, jeg bruger den bare til noget andet....
Jeg har monteret den ca. 1/4 oppe i siloen og når fotocellerne kan se hinanden tændes en lampe på værkstedet som jeg ikke kan undgå at se. :great:

Har kun haft 2 driftstop på pille-gnaskeren og det var fordi jeg havde glemt at fylde piller på... :oops:
Derfor denne løsning så jeg husker det.

Hvis du er interesseret har jeg ekstra fotoceller, monteringsbeslag & forsyningsprint (24VDC) liggende.
/ Christian

Har gerne lidt dele til NBE / Baxi + diverse pumper på hylden.
BlueHawk
Stoker I
Stoker I
10
Indlæg: 23
Tilmeldt: 10 sep 2013 19:11
Mit fyr: Woody 40 kW
Areal: 400
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9500
Årligt forbrug: 22
Blevet takket: 1 gang

Niveaukontrol i træpillemagasin

Indlæg af BlueHawk »

Hej T-mek

Smart alarm - jeg kan se det for mig.

Hvis jeg skulle montere en overflow-sikring med fotoceller, forestiller jeg mig, at fotocellerne styrer en kontaktor, som lukker, hvis lysstrålen brydes. Kontaktoren er trefaset og styrer strømmen til sneglemotoren.

Hvis din fotocelleløsning kan det, er jeg naturligvis interesseret - selv om jeg er lidt usikker på, hvad et 24 volts forsyningsprint er for noget. Hvad "gør" det og skal det bygges ind i en kasse eller sammen med noget andet eller. (Jeg er fra relæ-alderen, ikke printkort-alderen).
Hvad skal du have for løsningen?

Selve niveaureguleringen regner jeg med at lave med en kapacitiv niveauføler med tidsforsinkelse og indbygget relæ, der styrer en kontaktor på tilsvarende måde. Skal der fotoceller på, sætter jeg de to kontaktorer i serie, så de skal være tændt begge to, før sneglemotoren kører.
Brugeravatar
T-mek
Stoker XVI
Stoker XVI
10
Indlæg: 1654
Tilmeldt: 21 jul 2013 15:13
Mit fyr: Scotte 10kw, V.7, semi-rens, 160L VVB.
Areal: 160 + 60 i værksted
Brændsel: 8mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4990
Årligt forbrug: 5500 til 6000 kg.
Geografisk sted: 4990 Sakskøbing
Har takket: 43 gange
Blevet takket: 86 gange

Niveaukontrol i træpillemagasin

Indlæg af T-mek »

BlueHawk skrev:Hej T-mek

Smart alarm - jeg kan se det for mig.

Hvis jeg skulle montere en overflow-sikring med fotoceller, forestiller jeg mig, at fotocellerne styrer en kontaktor, som lukker, hvis lysstrålen brydes. Kontaktoren er trefaset og styrer strømmen til sneglemotoren.

Hvis din fotocelleløsning kan det, er jeg naturligvis interesseret - selv om jeg er lidt usikker på, hvad et 24 volts forsyningsprint er for noget. Hvad "gør" det og skal det bygges ind i en kasse eller sammen med noget andet eller. (Jeg er fra relæ-alderen, ikke printkort-alderen).
Hvad skal du have for løsningen?

Selve niveaureguleringen regner jeg med at lave med en kapacitiv niveauføler med tidsforsinkelse og indbygget relæ, der styrer en kontaktor på tilsvarende måde. Skal der fotoceller på, sætter jeg de to kontaktorer i serie, så de skal være tændt begge to, før sneglemotoren kører.
Simpel og sikker løsning.
Print til fotoceller skal forsynes med 24VDC, på det print har du også en potentialefri relæ udgang, hvor din styrestrøm til kontaktor kan føres igennem. På print bestemmer du selv med en jumper om udgang er NC / NO
Print skal sidde i en kasse, evt. sammen med en lille 24VDC strømforsyning.
Der er for 400 kr. i stumper.
/ Christian

Har gerne lidt dele til NBE / Baxi + diverse pumper på hylden.
BlueHawk
Stoker I
Stoker I
10
Indlæg: 23
Tilmeldt: 10 sep 2013 19:11
Mit fyr: Woody 40 kW
Areal: 400
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9500
Årligt forbrug: 22
Blevet takket: 1 gang

Niveaukontrol i træpillemagasin

Indlæg af BlueHawk »

Jeg er lidt i tvivl. På den ene side vil fotocelleløsningen give en ekstra sikkerhed, men systemet som sådan kan nemt bygges failproof i forvejen, når det gælder risikoen for overflow af fyrrummet med piller. Til gengæld vil det koste en sneglemotor, hvis noget går galt.

Fotocellerne vil give sneglemotoren en sikring, men så er jeg ude i et sikkerhedsniveau, hvor også risikoen for fejlfunktion i en kontaktor er til overvejelse. Derfor to kontaktorer ..... så er der symmetri rent sikkerhedsmæssigt.

Økonomisk ligger det nogenlunde sådan: 400.- kr. for fotocelle-stumper fra dig, 250 kr. for en 24 volt DC forsyning på 1,5 A,
ca 100 kr. for en monteringsboks og ca. 300 for en ekstra kontaktor. I alt ca. kr. 1.050.- plus diverse portoudgifter.

Jeg overvejer lige på det.
Flammen
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 02 feb 2012 02:07
Mit fyr: Woody 20kw 6.69 m. iltstyring og komp re
Areal: 170
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Geografisk sted: vestjylland, Ulfborg
Har takket: 15 gange
Blevet takket: 53 gange

Niveaukontrol i træpillemagasin

Indlæg af Flammen »

hvorfor ikke sætte et rør på sneglen, ned til magasinets overkant. svigter din niveau styrring, så vil pillerne ikke kunne løbe fra røret , og de ophobes blot der til sneglemotoren får for stor modstand. formoder at det er en 400v sneglemoter med motorværn. amp. trækket skal selvfølgelig være justeret korrekt.

keep it simple

Besvar