Pille og briket produktion.

Alt vedr. hjemmebyg og geniale opfindelser
Brugeravatar
Claus
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
17
Indlæg: 240
Tilmeldt: 12 jan 2007 20:58
Mit fyr: KSM 275-18-i
Areal: 300
Brændsel: Kirsebærsten, kornafrensning, træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5750
Årligt forbrug: regner med 15 t
Geografisk sted: Midtfyn ( Heden )
Kontakt:

Pille og briket produktion.

Indlæg af Claus »

Hej

Vi er to som går og roder med at lave piller af kornafrensning forsøgene bliver lavet med en hjemmelavet presse som er hydraulisk trukket, og en Kina presse med 7,5 kw el motor. http://lzchengdamachine.en.alibaba.com/ ... th_CE.html
De første forsøg gav nogle piler som indeholdt en del smuld og de gik nemt i stykker. Hvis vi så tog og smed pillerne igennem pressen igen blev resultatet faktisk ok. Matrisen var fra starten 25mm tyk men er nu øget til 60 mm, og nu kommer der nogle fine piller.
Kina- pressen køre foreløbig pillerne igennem 2 gange .
Jeg har set et sted at der ved fremstilling af bla. halm briketter tilsættes bindemiddel, er der nogen af jer som ved hvad man kan bruge som bindemiddel ?
Claus Bendixen
27 x 300 w Growatt paneler monteret mod syd-vest med 35 graders hældning, 3 x 2000 w Growat invertere
20 andele i Rynkebygård møllelaug

Brugeravatar
themasterdk
Stoker XII
Stoker XII
13
Indlæg: 725
Tilmeldt: 21 maj 2010 21:53
Mit fyr: KSM-Multistorker 275-18i
Areal: 225 + værksted
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4450
Dagligt forbrug: ca. 20-25 kg piller
Årligt forbrug: 6 Tons
Geografisk sted: Vestsjælland, Jyderup 4450

Pille og briket produktion.

Indlæg af themasterdk »

--------- ;-) ---------------
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5480
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 423 gange

Pille og briket produktion.

Indlæg af triumph »

hørte at nogen bruger en smule vand
EKP
Stoker XII
Stoker XII
15
Indlæg: 676
Tilmeldt: 27 okt 2008 18:29
Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
Areal: 240+ 10 i fyrrum
Brændsel: En pind her og en sæk der
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: Svært at sige
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Blevet takket: 1 gang

Pille og briket produktion.

Indlæg af EKP »

Claus » 05 Nov 2012, 05:53 skrev:Hej

Vi er to som går og roder med at lave piller af kornafrensning forsøgene bliver lavet med en hjemmelavet presse som er hydraulisk trukket, og en Kina presse med 7,5 kw el motor. http://lzchengdamachine.en.alibaba.com/ ... th_CE.html
De første forsøg gav nogle piler som indeholdt en del smuld og de gik nemt i stykker. Hvis vi så tog og smed pillerne igennem pressen igen blev resultatet faktisk ok. Matrisen var fra starten 25mm tyk men er nu øget til 60 mm, og nu kommer der nogle fine piller.
Kina- pressen køre foreløbig pillerne igennem 2 gange .
Jeg har set et sted at der ved fremstilling af bla. halm briketter tilsættes bindemiddel, er der nogen af jer som ved hvad man kan bruge som bindemiddel ?
Hvad med at prøve at tilsætte lidt rapsfrø?
Flammen
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 02 feb 2012 02:07
Mit fyr: Woody 20kw 6.69 m. iltstyring og komp re
Areal: 170
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Geografisk sted: vestjylland, Ulfborg
Har takket: 15 gange
Blevet takket: 53 gange

Pille og briket produktion.

Indlæg af Flammen »

kornafrens har generalt et højt sandindhold, som giver et voldsomt slid på matrice og trykruller

Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Har takket: 98 gange
Blevet takket: 46 gange

Pille og briket produktion.

Indlæg af thoken »

Hej!
Jeg hørte engang noget om at der bliver brugt kartoffelmel som "bindemiddel" :roll:

Men jeg ved ikke om det er korrekt.

mvh thoken
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html
snubbi
Stoker XVI
Stoker XVI
13
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 29 nov 2010 22:02
Mit fyr: hkrst 10 fsk 500
Areal: 147m2+180m2værksted
Brændsel: flis - piller.
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: 40 -60 kg flis
Årligt forbrug: 7t piller/40 m3 flis
Geografisk sted: kalundborg
Blevet takket: 1 gang

Pille og briket produktion.

Indlæg af snubbi »

hej
afstanden mellem tryk rullen og matrisen bør være ca 1mm det giver mindre smuld ,men pressen skal bruge lidt mere kraft.
binde middel man bruger til halm kan du finde i http://www.træpillehåndbogen.dk

binde middel der også bliver brugt : gypsum=gips zeolit=aluminiumsilikat kaolin= hvid ler art man bla.bruge til porselæn fremstilling

prøv evt at til sætte lidt raps olie 2-4% eller lidt majs mel måske en kombination

halm matrice er lidt tykker end hvis det er til træpiller .
har en kammerat der har en bt 25 ,der er halm matricen ca 55mm hvor mod træ pille matricen kun er ca 35mm hvis jeg husker rigtig

den 60mm matrice den skulle nok virke til halm. :great:

jeg er nysskerig er den 60mm matrice er det en du selv har lavet ?
mvh.ik
Brugeravatar
Claus
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
17
Indlæg: 240
Tilmeldt: 12 jan 2007 20:58
Mit fyr: KSM 275-18-i
Areal: 300
Brændsel: Kirsebærsten, kornafrensning, træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5750
Årligt forbrug: regner med 15 t
Geografisk sted: Midtfyn ( Heden )
Kontakt:

Pille og briket produktion.

Indlæg af Claus »

snubbi » 06 Nov 2012, 19:38 skrev:hej
afstanden mellem tryk rullen og matrisen bør være ca 1mm det giver mindre smuld ,men pressen skal bruge lidt mere kraft.
binde middel man bruger til halm kan du finde i http://www.træpillehåndbogen.dk

binde middel der også bliver brugt : gypsum=gips zeolit=aluminiumsilikat kaolin= hvid ler art man bla.bruge til porselæn fremstilling

prøv evt at til sætte lidt raps olie 2-4% eller lidt majs mel måske en kombination

halm matrice er lidt tykker end hvis det er til træpiller .
har en kammerat der har en bt 25 ,der er halm matricen ca 55mm hvor mod træ pille matricen kun er ca 35mm hvis jeg husker rigtig

den 60mm matrice den skulle nok virke til halm. :great:

jeg er nysskerig er den 60mm matrice er det en du selv har lavet ?
mvh.ik

Hej Snubbi. :great:
Tak for dit oplysende indlæg.
Den matrice på 60 mm er delvis hjemmelavet, den består af en original matrice på 25mm ( til træpiller ) øverst og en hjemmelavet del på 35 mm . De er samlet med bolte. Det fungere ok, så til at starte med gør jeg også det med kina-pressen. Temperatur er en vigtig faktor, så tilsætning af damp som samtidig forvarmer det upressede materiale er måske også noget som jeg vil forsøge med senere.
Claus Bendixen
27 x 300 w Growatt paneler monteret mod syd-vest med 35 graders hældning, 3 x 2000 w Growat invertere
20 andele i Rynkebygård møllelaug
snubbi
Stoker XVI
Stoker XVI
13
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 29 nov 2010 22:02
Mit fyr: hkrst 10 fsk 500
Areal: 147m2+180m2værksted
Brændsel: flis - piller.
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: 40 -60 kg flis
Årligt forbrug: 7t piller/40 m3 flis
Geografisk sted: kalundborg
Blevet takket: 1 gang

Pille og briket produktion.

Indlæg af snubbi »

hej claus
kend du en" flash dryer" ,det gør du måske ikke så kik på denne hjemme side http://www.alaska pellet mille .com
jeg har prøvet at lave den ud af ventilation`s rør +en gl.brænde ovn der var letter modifiseret ,(traktoren udstødning kan også bruges) .tænket at du hade problem som jeg ,med at matrialet var for vådt .den halveret ca fugten :great:

Det had jeg ikke tænkt på at lægge to matrise oven på hianden, det må prøves. :great:
Den matrice der fuldte med min presse den er kun til græs og andet med lav dentitet den komprimere for hårdt hvis der kommer bøge smuld i icon_frown.gif
så jeg vendte matrisen om så bagside kom op så kunne den bedre presse det bøg/eg/aske smuld jeg har let adgang til .piller blev bare ikke så hårde, så jeg er ved at lave en matrice med knap så meget start hul samt den er tykker.

vedr tilsætning af raps olie har jeg lavet forsøg med et gl olie fyr hvor dysen spray lig ned på trykrullerne det virkede fint der skulle en frekvens omformer på så man kunne regulere hastigheden og derved oliemængenden
Brugeravatar
Claus
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
17
Indlæg: 240
Tilmeldt: 12 jan 2007 20:58
Mit fyr: KSM 275-18-i
Areal: 300
Brændsel: Kirsebærsten, kornafrensning, træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5750
Årligt forbrug: regner med 15 t
Geografisk sted: Midtfyn ( Heden )
Kontakt:

Pille og briket produktion.

Indlæg af Claus »

snubbi » 07 Nov 2012, 22:12 skrev:hej claus
kend du en" flash dryer" ,det gør du måske ikke så kik på denne hjemme side http://www.alaska pellet mille .com
jeg har prøvet at lave den ud af ventilation`s rør +en gl.brænde ovn der var letter modifiseret ,(traktoren udstødning kan også bruges) .tænket at du hade problem som jeg ,med at matrialet var for vådt .den halveret ca fugten :great:

Det had jeg ikke tænkt på at lægge to matrise oven på hianden, det må prøves. :great:
Den matrice der fuldte med min presse den er kun til græs og andet med lav dentitet den komprimere for hårdt hvis der kommer bøge smuld i icon_frown.gif
så jeg vendte matrisen om så bagside kom op så kunne den bedre presse det bøg/eg/aske smuld jeg har let adgang til .piller blev bare ikke så hårde, så jeg er ved at lave en matrice med knap så meget start hul samt den er tykker.

vedr tilsætning af raps olie har jeg lavet forsøg med et gl olie fyr hvor dysen spray lig ned på trykrullerne det virkede fint der skulle en frekvens omformer på så man kunne regulere hastigheden og derved oliemængenden
Hej Snubbi. :great:
Du øser da rigtig ud med ideer.
Det med at lave underdel til original matricen skal min arbejdskolega/ kammerat have æren for, det er også ham som har lavet den hjemmelavede presse.
Du skal være meget omhyggelig med at bore hullerne nøjagtigt, brug den øverste matrice som styr, bor 1 hul, sæt en bolt og ligeså i modsatte side, og så igang med hulmaskinen. Hvis hullerne på over og under delen ikke er 100 % ud for hindanden vil de stoppe.
Vi presser i øjeblikket kun kornafrensning, og den presse med dobbeltmatricen laver nogle fine piller, Jeg er ved at lave dobbeltmatrice til kinapressen, så håber vi det virker lige så godt med den. Næste projekt bliver rapshalm snittet 3-5 mm med finsnitter og så i pressen.
Vi prøver at undgå at køre matrialet igennem en hammermølle. Det kan muligvis klares ved at køre det over et rotersold for at få de største emner sorteret fra, og bruge det fineste til pillepresserne og resten kan måske køres gennem en gammel polsk kulpresse og blive til briketter.
Claus Bendixen
27 x 300 w Growatt paneler monteret mod syd-vest med 35 graders hældning, 3 x 2000 w Growat invertere
20 andele i Rynkebygård møllelaug

Besvar