Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Pille og briket produktion.

Alt vedr. hjemmebyg og geniale opfindelser
snubbi
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 29 nov 2010 22:02
Mit fyr: hkrst 10 fsk 500
Areal: 147m2+180m2værksted
Brændsel: flis - piller.
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: 40 -60 kg flis
Årligt forbrug: 7t piller/40 m3 flis
Geografisk sted: kalundborg
Modtaget likes: 1 gang

Pille og briket produktion.

Indlæg af snubbi » 08 nov 2012 17:20

hej claus
Jeg har lavet et forsøg med grønt piller ,da snitte jeg græs fra vapballer (meget tørt) igenem en gammel presentdent hammermølle
og blæste det direkte ned i kina møllen ,den kunne sagtens følge med .jeg kørte 4 mini bigballer af ca 50-55kg stykket på en halv time .
jeg vil tro at det er den bedste måde ,at gør det samme med halm (du skal kun røre ved de en gang)

jeg kommer til at tænke på måske at bruge lidt foderkalk som bindemiddel ,til halm .Det er også med til at ændre ph værdigen , når det skal bruges som strøelse til dyrerne. du skal tilsæt det samme med halmen når du snitte det så blive det blandet samtide med.

jeg hade problem med at den matrice, der fuldte med pressen , der mange grater og riller efter boret . Det blev klaret med et lille trick.
5 kg mel 3 kg fint sand ca 2 liter raps olie blandet sammen og kørte det igenem 5-7 gange så var den som poleret i hullerne . ved godt at det er hård kost for pressen ,men det virker . :great:

jeg har 2 stk 8mm matrice 32 mm tyk 230mm i diameter ,hvis jeg lægger dem oven på hianden bliver matricen 74mm tyk jeg troer ikke de kan være der i kina pressen


Brugeravatar
KristianVilhelm
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 480
Tilmeldt: 07 jun 2011 21:44
Mit fyr: Benekov S25
Areal: 120
Brændsel: Flis
Årligt forbrug: Ca. 50m3
Geografisk sted: Nordvestsj (Odsherred)
Modtaget likes: 4 gange

Pille og briket produktion.

Indlæg af KristianVilhelm » 09 nov 2012 07:40

Låner lige tråden lidt (Undskyld)

Snubbi:

Jeg troede du havde solgt din presse.

De grøntpiller, brugte du dem til fodder eller fyret? - Har selv leget lidt med tanken om grøntpiller, mest til husdyr, men kan de også brændes er det da klart et plus.

Med venlig hilsen

Kristian Vilhelm

snubbi
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 29 nov 2010 22:02
Mit fyr: hkrst 10 fsk 500
Areal: 147m2+180m2værksted
Brændsel: flis - piller.
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: 40 -60 kg flis
Årligt forbrug: 7t piller/40 m3 flis
Geografisk sted: kalundborg
Modtaget likes: 1 gang

Pille og briket produktion.

Indlæg af snubbi » 09 nov 2012 23:18

hej kristian
ja det troede jeg også men han kom aldrig så synes jeg lige at jeg kunne lege lidt med den i vintre .
grønpillerne har jeg prøvet i baxien men de lave en slag , nærmest som et gitter .så der skulle rodes 3-4 gange i døgnet for at få en bedre forbrænding. baxien mangler en skubbe rist som rekaen ,så var det ikke noget problem at fyre med dem.
jeg ved godt at jeg skulle havet kommet lidt foder kalk i, sammen høet så den nok ikke lavet slagger .men jeg hade ikke noget kalk da jeg lavet forsøget. :great:

grunden var at lave noget hønse mad til vintre brug jeg har en 4mm matrice til pressen også . :great:

Brugeravatar
Claus
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 240
Tilmeldt: 12 jan 2007 20:58
Mit fyr: KSM 275-18-i
Areal: 300
Brændsel: Kirsebærsten, kornafrensning, træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5750
Årligt forbrug: regner med 15 t
Geografisk sted: Midtfyn ( Heden )
Kontakt:

Pille og briket produktion.

Indlæg af Claus » 12 nov 2012 16:22

snubbi » 09 Nov 2012, 23:18 skrev:hej kristian
ja det troede jeg også men han kom aldrig så synes jeg lige at jeg kunne lege lidt med den i vintre .
grønpillerne har jeg prøvet i baxien men de lave en slag , nærmest som et gitter .så der skulle rodes 3-4 gange i døgnet for at få en bedre forbrænding. baxien mangler en skubbe rist som rekaen ,så var det ikke noget problem at fyre med dem.
jeg ved godt at jeg skulle havet kommet lidt foder kalk i, sammen høet så den nok ikke lavet slagger .men jeg hade ikke noget kalk da jeg lavet forsøget. :great:

grunden var at lave noget hønse mad til vintre brug jeg har en 4mm matrice til pressen også . :great:
Reka bliver altid nævnt pga deres trapperist, jeg synes at KSM og deres skrabebund også fortjener at blive nævnt, det virker fortrineligt :great:
Claus Bendixen
27 x 300 w Growatt paneler monteret mod syd-vest med 35 graders hældning, 3 x 2000 w Growat invertere
20 andele i Rynkebygård møllelaug

Brugeravatar
Claus
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 240
Tilmeldt: 12 jan 2007 20:58
Mit fyr: KSM 275-18-i
Areal: 300
Brændsel: Kirsebærsten, kornafrensning, træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5750
Årligt forbrug: regner med 15 t
Geografisk sted: Midtfyn ( Heden )
Kontakt:

Pille og briket produktion.

Indlæg af Claus » 12 nov 2012 16:49

Så fik vi "Kineseren`s " matrice øget fra 30 mm til 55 mm og efter en omgang med Snubbie`s slibepasta (mel sand og olie ) prøvede vi igen med kornafrensning, og det gik rigtigt fint, fine piller uden smuld vægtfylde på 0,62 og de er efter afkøling så hårde at de fint tåler alm. håndtering. :great:
Hvis nogle skulle være i tvivl så er afrensning i pilleform kun til anlæg som kan fyre med korn og lignende.
[album]1212[/album]
Claus Bendixen
27 x 300 w Growatt paneler monteret mod syd-vest med 35 graders hældning, 3 x 2000 w Growat invertere
20 andele i Rynkebygård møllelaug


snubbi
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 29 nov 2010 22:02
Mit fyr: hkrst 10 fsk 500
Areal: 147m2+180m2værksted
Brændsel: flis - piller.
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: 40 -60 kg flis
Årligt forbrug: 7t piller/40 m3 flis
Geografisk sted: kalundborg
Modtaget likes: 1 gang

Pille og briket produktion.

Indlæg af snubbi » 12 nov 2012 20:33

hej claus
jeg vidste ikke at ksm hade lave noget der ligner reka trappe rist
jeg er ved at få lavet en ny matrice til min kina presse med lidt mindre start hul i stedet for 12,5 mm bliver det med 10,5 mme start hul
så med en 45 mm tykker matrice drejet ned på under siden så den kan komme ned i kina pressen(10mm tykker end orginalen), gevind + aksen er kun 44mm der skal også være plads til en møtrik og låse skive. :great:

Brugeravatar
Claus
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 240
Tilmeldt: 12 jan 2007 20:58
Mit fyr: KSM 275-18-i
Areal: 300
Brændsel: Kirsebærsten, kornafrensning, træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5750
Årligt forbrug: regner med 15 t
Geografisk sted: Midtfyn ( Heden )
Kontakt:

Pille og briket produktion.

Indlæg af Claus » 12 nov 2012 20:53

snubbi skrev:hej claus
jeg vidste ikke at ksm hade lave noget der ligner reka trappe rist
jeg er ved at få lavet en ny matrice til min kina presse med lidt mindre start hul i stedet for 12,5 mm bliver det med 10,5 mme start hul
så med en 45 mm tykker matrice drejet ned på under siden så den kan komme ned i kina pressen(10mm tykker end orginalen), gevind + aksen er kun 44mm der skal også være plads til en møtrik og låse skive. :great:
Håber det virker lige så godt for dig, laver du det selv ?
Claus Bendixen
27 x 300 w Growatt paneler monteret mod syd-vest med 35 graders hældning, 3 x 2000 w Growat invertere
20 andele i Rynkebygård møllelaug

snubbi
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 29 nov 2010 22:02
Mit fyr: hkrst 10 fsk 500
Areal: 147m2+180m2værksted
Brændsel: flis - piller.
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: 40 -60 kg flis
Årligt forbrug: 7t piller/40 m3 flis
Geografisk sted: kalundborg
Modtaget likes: 1 gang

Pille og briket produktion.

Indlæg af snubbi » 12 nov 2012 22:08

hej claus
nej jeg lavet ikke matricen selv har en kammart der laver den til mig han er maskinearbejder og meget bedre til at dreje og bore i metal end jeg .
Det forsøg jeg lavet med at vende matrisen ,viste at den kan godt presse bøge smuld blot at kompritions hullet`skal være mindre ellers har pressen ikke kræfter nok samt at den køre på en hår fin balance fra at presse pille til drift stop jeg troer at den matrice jeg har er til græs og halm (densitet 120-200) bøg/eg/ask (densitet 600-680) gran/ fyr (densitet 250-350)

det er en fin matrice forøgelse du har lavet :great:

Brugeravatar
Bagger
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 472
Tilmeldt: 12 jan 2007 01:18
Mit fyr: MGM Comfort 15
Areal: 170 + 75kvm værksted
Dagligt forbrug: Ukendt
Årligt forbrug: Ukendt
Modtaget likes: 6 gange

Pille og briket produktion.

Indlæg af Bagger » 13 nov 2012 10:35

Er jeg den eneste der sidder og hungrer efter billeder og video? Samt naturligvis en skarp pris på at prøve de piller der.. :)

Brugeravatar
Claus
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 240
Tilmeldt: 12 jan 2007 20:58
Mit fyr: KSM 275-18-i
Areal: 300
Brændsel: Kirsebærsten, kornafrensning, træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5750
Årligt forbrug: regner med 15 t
Geografisk sted: Midtfyn ( Heden )
Kontakt:

Pille og briket produktion.

Indlæg af Claus » 13 nov 2012 11:24

Bagger skrev:Er jeg den eneste der sidder og hungrer efter billeder og video? Samt naturligvis en skarp pris på at prøve de piller der.. :)
Billeder og lille video kommer snart, pris- så skal vi over i køb og salg icon_cheesygrin.gif , men skulle nogen være intereseret i at prøve dem så send en PB
Claus Bendixen
27 x 300 w Growatt paneler monteret mod syd-vest med 35 graders hældning, 3 x 2000 w Growat invertere
20 andele i Rynkebygård møllelaug


Besvar