Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hjemmelavet briketpresser

Alt vedr. hjemmebyg og geniale opfindelser
Besvar
MartinGrzegorczyk
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 77
Tilmeldt: 04 mar 2012 19:35

Hjemmelavet briketpresser

Indlæg af MartinGrzegorczyk » 23 mar 2012 22:58

Havmand » 23 Mar 2012, 22:55 skrev: Husk at matisen skal være varm.... Meget varm...
Jep vi har også varmet den op hver gang med en gasbrænder... Men det tager sgu tid det hele. Men håber på det kommer til at virke for os mandag. Med lidt held..


MartinGrzegorczyk
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 77
Tilmeldt: 04 mar 2012 19:35

Hjemmelavet briketpresser

Indlæg af MartinGrzegorczyk » 23 mar 2012 23:01

snubbi » 23 Mar 2012, 22:56 skrev:hvis i hade lidt mere tid kunne i lade hydralik stemplet skubbe og trække et stykke rundjern i smuldkassen med et par stumper kraftig stål wire på til at rode lidt rundt i savsmuldet
Ja vi var også inde på noget lignende, som du også havde skrevet i en tidligere post. Men vi måtte prioriterer at få skidtet til at se lidt acceptabelt ud først, og så få det til at virke. Men det er et fint og energivenligt forslag, i stedet for elmotoren... Hvis der er nogen som vil købe/bygge videre på presseren efter vores tid slipper op, så vil jeg klart foreslå dem det...

snubbi
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 29 nov 2010 22:02
Mit fyr: hkrst 10 fsk 500
Areal: 147m2+180m2værksted
Brændsel: flis - piller.
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: 40 -60 kg flis
Årligt forbrug: 7t piller/40 m3 flis
Geografisk sted: kalundborg
Modtaget likes: 1 gang

Hjemmelavet briketpresser

Indlæg af snubbi » 23 mar 2012 23:04

giv dem lidt olie i smulden ,
på pille pressen hvis jeg ikke give den olie bruger jeg 20-25% mere energi for at lave den samme mængede piller .
så hvis du blander 2-4% rapsolie i til det forsøg og grad vis minsker olien til du har fundet den rigtig stigning der passer til trykket

MartinGrzegorczyk
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 77
Tilmeldt: 04 mar 2012 19:35

Hjemmelavet briketpresser

Indlæg af MartinGrzegorczyk » 23 mar 2012 23:12

Okay lyder interessant... Hvordan blandet man det rapsolie ud i savsmulden, uden at det bare klumper forskellige stedet i savsmuldet?

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Hjemmelavet briketpresser

Indlæg af Tom_AT » 23 mar 2012 23:33

Startstrøm på 6-9 gange nominel strøm lyder af meget. 6-7 gange lyder mere rigtigt. Når man dimensionere sikringerne skal de ikke være dimensionerede efter startstrømmen men efter normal belastning.

Hvad stjerne/trekant start angår. Så er frekvensomformere ved at være så langt nede i pris at man ofte bruger sådan en i stedet.

Hvis jeg har skrevet noget vrøvl, og en elektriker mener noget andet. så er jeg skam lydhør. Dette er blot hvad jeg lærte på automatiktekniker uddannelse for nogle år siden :-)

Ellers ser de sgu rigtigt godt ud :-)
Men det undrer mig lidt at I ikke har læst lidt op på el-teori før i kastede jeg ud i et relativt omfattende projekt.

Om ikke andet, så lærer I i hvert fald på den hårde måde :-)


MartinGrzegorczyk
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 77
Tilmeldt: 04 mar 2012 19:35

Hjemmelavet briketpresser

Indlæg af MartinGrzegorczyk » 24 mar 2012 13:29

Tom_AT » 23 Mar 2012, 23:33 skrev: Ellers ser de sgu rigtigt godt ud :-)
Men det undrer mig lidt at I ikke har læst lidt op på el-teori før i kastede jeg ud i et relativt omfattende projekt.

Om ikke andet, så lærer I i hvert fald på den hårde måde :-)
Hej Tom_AT

Tak tak..

Jamen nu skal jeg prøve at forklarer hvordan det hænger sammen det hele... Vi har været i gang med dette projekt i godt 1½ måned. Men vi har samtidig anden undervisning. Inden vi gik i gang med projektet blev vi undervist sammenlagt cirka 1 uge i el. Men dette omhandlede mere alt andet end vi lige havde brug for, el på et højere niveau. Det er lærerne også blevet opmærksomme på nu, så næste hold starter med EL undervisning helt fra bunden af.

Ved dette projekt har det været meningen, at vi selv skulle finde ud af ALT, vi har faktisk kun haft måtte få hjælp, hvis en af maskinerne på værkstedet brød ned... Så vi har selv skaffet alt information vi behøvede ( tak stokerpro )..

Da jeg selv er HHX student, og udlært tømrer har jeg ikke haft rodet med EL før, andet end lidt knallerter osv.. Så jeg er fuldstændig grøn på området, ja det er vi faktisk alle i gruppen. Jeg valgte at tage opgaven med at lave el på briketpresseren, da det interesserer mig en del, og man skal jo starte et sted. Ved godt jeg skulle læse en masse bøger, i stedet for at spørge her hele tiden. Men jeg har desværre ikke disse bøger endnu, og jeg tror også, at jeg forstår det bedre her, når I forklarer det, end hvis jeg skulle sidde alene og læse i en bog..

Men efter sommerferien skal jeg i gang med de tre læseår på maskinmesterstudiet, og så kommer jeg nok lidt bedre ind i tingene..

Mvh Martin

snubbi
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 29 nov 2010 22:02
Mit fyr: hkrst 10 fsk 500
Areal: 147m2+180m2værksted
Brændsel: flis - piller.
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: 40 -60 kg flis
Årligt forbrug: 7t piller/40 m3 flis
Geografisk sted: kalundborg
Modtaget likes: 1 gang

Hjemmelavet briketpresser

Indlæg af snubbi » 25 mar 2012 08:11

Tom_AT » 23 Mar 2012, 23:33 skrev:Startstrøm på 6-9 gange nominel strøm lyder af meget. 6-7 gange lyder mere rigtigt. Når man dimensionere sikringerne skal de ikke være dimensionerede efter startstrømmen men efter normal belastning.

Hvad stjerne/trekant start angår. Så er frekvensomformere ved at være så langt nede i pris at man ofte bruger sådan en i stedet.

Hvis jeg har skrevet noget vrøvl, og en elektriker mener noget andet. så er jeg skam lydhør. Dette er blot hvad jeg lærte på automatiktekniker uddannelse for nogle år siden :-)

Ellers ser de sgu rigtigt godt ud :-)
Men det undrer mig lidt at I ikke har læst lidt op på el-teori før i kastede jeg ud i et relativt omfattende projekt.

Om ikke andet, så lærer I i hvert fald på den hårde måde :-)
hej tom
vedr. start strøm er tiden den bruger så høj en start strøm ca 0,2-0,5 og sekringer i en normal instalation er rimlige træge .Det er rigtig at den skulle have en stjerne/trekant starte for at sætte start strømen ned.
men det er et skole projekt med begrængsede middeler .Der var også andre ting der skulle være bygger på bla.lidt med sikkerhed at gøre .motorværn, sikkerhedkreds ,nødstop ,osv.
jeg ved at martin er klar over det .

til martin
når du kommer lidt længer frem i udanelsen for du sikkert en opgave med at lave en styring til en maskine ,med en beskrivelse af hvad der skal til for at den opfylder maskinedirektivet .
god vind i morgen ,håber at det lykkes for jer.

Brugeravatar
Jan_Al
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 486
Tilmeldt: 09 okt 2008 19:54
Mit fyr: KSM 175-13
Areal: 154
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 6430
Dagligt forbrug: ca. 20Kg.
Årligt forbrug: Sæson 09/10= 6,4T
Geografisk sted: Als, Sønderjylland
Givet likes: 16 gange
Modtaget likes: 7 gange

Hjemmelavet briketpresser

Indlæg af Jan_Al » 25 mar 2012 16:14

Tom_AT » 23 Mar 2012, 23:33 skrev:Startstrøm på 6-9 gange nominel strøm lyder af meget. 6-7 gange lyder mere rigtigt. Når man dimensionere sikringerne skal de ikke være dimensionerede efter startstrømmen men efter normal belastning.

Hvad stjerne/trekant start angår. Så er frekvensomformere ved at være så langt nede i pris at man ofte bruger sådan en i stedet.

Hvis jeg har skrevet noget vrøvl, og en elektriker mener noget andet. så er jeg skam lydhør. Dette er blot hvad jeg lærte på automatiktekniker uddannelse for nogle år siden :-)

Ellers ser de sgu rigtigt godt ud :-)
Men det undrer mig lidt at I ikke har læst lidt op på el-teori før i kastede jeg ud i et relativt omfattende projekt.

Om ikke andet, så lærer I i hvert fald på den hårde måde :-)
Før havde man altid det som en tommelfingerregel at startstrømmen var 7 gange nominel, men idag er nogle motorer helt oppe på en startstrøm som er i nærheden af 12 gange nominel. Ang. Y/D starter, så bruges de stadig i stort omfang, ellers bruges der softstarter og ikke frekvensomformer :great: En hydraulikstation som den der bliver brugt i dette projekt vil jeg ikke kalde for tungtstartende. Den vil normalt starte op i en bypass situation og vil først komme til at yde noget når den skal presse smuldet sammen. Der er heller ikke den helt store masse som den skal overvinde. Ellers et super projekt at følge med i :great:

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Hjemmelavet briketpresser

Indlæg af Tom_AT » 25 mar 2012 16:37

Jan_Al

Du har selvfølgelig ret. Det var også en softstarter jeg tænkte på.. Min fejl :-)

snubbi
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 29 nov 2010 22:02
Mit fyr: hkrst 10 fsk 500
Areal: 147m2+180m2værksted
Brændsel: flis - piller.
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: 40 -60 kg flis
Årligt forbrug: 7t piller/40 m3 flis
Geografisk sted: kalundborg
Modtaget likes: 1 gang

Hjemmelavet briketpresser

Indlæg af snubbi » 25 mar 2012 22:47

hej
en sorft starter er i dag ret billige .jeg troer ikke de fandtes da jeg var i lære for 30år siden


Besvar