Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hjemmelavet briketpresser

Alt vedr. hjemmebyg og geniale opfindelser
Besvar
MartinGrzegorczyk
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 77
Tilmeldt: 04 mar 2012 19:35

Hjemmelavet briketpresser

Indlæg af MartinGrzegorczyk » 23 mar 2012 22:23

snubbi » 23 Mar 2012, 22:19 skrev:det megst rigtig er at bytte den blå både i stik og motor så den sider rigtig .
der kommer jo en og bedømmer dit mesterværk det kunne jo være at han vidst lidt om strøm , så vil detmåske træk ned når du bruger den blå til en fase .
den motor bruget 12,7 A ved normal drift ,ved start bruger den 6 til 9 gange mere end mærke strømen. med en hydralik pumpe på må man forvendte at motoren er tungt startende .
Tak tak for den info... Skal siges at censor er pensioneret sikkerhedschef fra MAN Diesel B&W Frederikshavn, så det skal sgu være i orden. Jeg bytter dem om ;-)

Tak for info med strøm på motoren, det vil jeg fortælle lidt om til eksamen. Kunne jeg eventuelt ikke monterer et stik til 32A sikring, så ville den måske ikke springe..


snubbi
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 29 nov 2010 22:02
Mit fyr: hkrst 10 fsk 500
Areal: 147m2+180m2værksted
Brændsel: flis - piller.
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: 40 -60 kg flis
Årligt forbrug: 7t piller/40 m3 flis
Geografisk sted: kalundborg
Modtaget likes: 1 gang

Hjemmelavet briketpresser

Indlæg af snubbi » 23 mar 2012 22:32

hvis/ når man blander raps olis i smuldet så se pillerne ud som de er lakeret på yder siden , jeg vil tro det er det samme med briketerne .
jysk stædighed. jeg er godt nok kalundborg jyde men min far kom fra lemvig. jeg give heller ikke op så let.

MartinGrzegorczyk
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 77
Tilmeldt: 04 mar 2012 19:35

Hjemmelavet briketpresser

Indlæg af MartinGrzegorczyk » 23 mar 2012 22:35

Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede

MartinGrzegorczyk
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 77
Tilmeldt: 04 mar 2012 19:35

Hjemmelavet briketpresser

Indlæg af MartinGrzegorczyk » 23 mar 2012 22:40

snubbi » 23 Mar 2012, 22:32 skrev:hvis/ når man blander raps olis i smuldet så se pillerne ud som de er lakeret på yder siden , jeg vil tro det er det samme med briketerne .
jysk stædighed. jeg er godt nok kalundborg jyde men min far kom fra lemvig. jeg give heller ikke op så let.

Okay, jamen det er da noget vi vil prøve ( hvis vi får tid, da ny konus skal laves hurtigst muligt på mandag), men måske også efterfølgende prøve at lege lidt med. Jeg håber i hvert fald jeg må komme op på skolen et par af de efterfølgende dage og lege lidt mere med at presse briketter ( Vi er nemlig færdig på skolen på tirsdag og skal fra den 10 april ud i 3 mdr praktik), men håber jeg kan bruge lidt af de dage indtil d. 10 april, på at få den til at lave de helt perfekte briketter. Men det er noget skolen skal give lov til, efter tirsdag er briketpresseren nemlig deres..

Hehe ja med stædighed kommer man længst, og lære mest... Det er i hvert fald mit motto :-)

snubbi
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 29 nov 2010 22:02
Mit fyr: hkrst 10 fsk 500
Areal: 147m2+180m2værksted
Brændsel: flis - piller.
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: 40 -60 kg flis
Årligt forbrug: 7t piller/40 m3 flis
Geografisk sted: kalundborg
Modtaget likes: 1 gang

Hjemmelavet briketpresser

Indlæg af snubbi » 23 mar 2012 22:42

kan i få smulde til at falde ned i den snæver tragt


MartinGrzegorczyk
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 77
Tilmeldt: 04 mar 2012 19:35

Hjemmelavet briketpresser

Indlæg af MartinGrzegorczyk » 23 mar 2012 22:44

Omrøren i tanken var vi desværre nødt til at undlade. Der var hverken tid eller penge til at lave noget ordentligt. Hvis vi fuskede noget hurtigt sammen, fik vi af vide, at det faktisk var bedre at undlade det helt. Så det gjorde vi. Men den skal selvfølgelig være der efter hensigten, og være koblet på samme endestop, som den ventil der trækker stemplet tilbage. Når så stemplet er på vej tilbage, så køre motoren rundt, og ned falder savsmuld, i samme tempo som stemplet trækker sig ud..

MartinGrzegorczyk
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 77
Tilmeldt: 04 mar 2012 19:35

Hjemmelavet briketpresser

Indlæg af MartinGrzegorczyk » 23 mar 2012 22:46

snubbi » 23 Mar 2012, 22:42 skrev:kan i få smulde til at falde ned i den snæver tragt
Den er lige sat på i dag tragten og tanken. Vi har ikke prøvet det endnu. Men det håber vi da :-) Kan godt forstå du er lidt skeptisk, men jeg tror den omrører ville have hjulpet meget på det...

MartinGrzegorczyk
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 77
Tilmeldt: 04 mar 2012 19:35

Hjemmelavet briketpresser

Indlæg af MartinGrzegorczyk » 23 mar 2012 22:53

Jeg kan sige så meget snubbi, at problemet er ikke at presse briketter med den her maskine, for det ved jeg den kan. Konstruktionen kan holde til cirka 90 bar, før rammen begynder at bøje... Vores problem er at finde den præcise dimention af konus, hvor maskinen med 90 bar, kan presse briketterne ud... Denne dimention har vi ikke fundet endnu, men den ligger et sted mellem konus fra cylinderrør på ø80 til at snævre ind til et sted mellem ø60-ø79 og det punkt skal vi finde mandag forhåbentlig. Men det kræver man drejer 1 mm gods af ad gangen, og så hen og prøve igen... Det tager sindsygt lang tid. Men når maskinen kan presse dem ud ved 90 bar, så har vi fundet et godt punkt, og så er jeg overbevist om de er hårde. 90 bar i vores stempel er omkring 12-15 tons tryk

OG SÅ KRÆVER DET, at vi gør brug af det råd du kom med, om at kunus skal være fuldstændig glat som en barnenumse, den skal virkelig være poleret fint. Og hvis man skal gøre det hver gang man har taget 1 mm gods af, så er man altså træt til sidst. Men jeg tror på vores "held" mandag..

Brugeravatar
Havmand
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2315
Tilmeldt: 17 mar 2010 21:08
Mit fyr: Atmos DC25 samt Scotte v.10 comfort 10KW
Areal: 190
Brændsel: Blandet træ og piller
Fremviser gerne i postnummer: 4700
Dagligt forbrug: 30 kg
Geografisk sted: Næstved, Sydsjælland
Modtaget likes: 2 gange

Hjemmelavet briketpresser

Indlæg af Havmand » 23 mar 2012 22:55

MartinGrzegorczyk » 23 Mar 2012, 22:53 skrev:Jeg kan sige så meget snubbi, at problemet er ikke at presse briketter med den her maskine, for det ved jeg den kan. Konstruktionen kan holde til cirka 90 bar, før rammen begynder at bøje... Vores problem er at finde den præcise dimention af konus, hvor maskinen med 90 bar, kan presse briketterne ud... Denne dimention har vi ikke fundet endnu, men den ligger et sted mellem konus fra cylinderrør på ø80 til at snævre ind til et sted mellem ø60-ø79 og det punkt skal vi finde mandag forhåbentlig. Men det kræver man drejer 1 mm gods af ad gangen, og så hen og prøve igen... Det tager sindsygt lang tid. Men når maskinen kan presse dem ud ved 90 bar, så har vi fundet et godt punkt, og så er jeg overbevist om de er hårde. 90 bar i vores stempel er omkring 12-15 tons tryk
Husk at matisen skal være varm.... Meget varm...
Bo Sarup-Havmand
Mit interface
Min Stokerlog

snubbi
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 29 nov 2010 22:02
Mit fyr: hkrst 10 fsk 500
Areal: 147m2+180m2værksted
Brændsel: flis - piller.
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: 40 -60 kg flis
Årligt forbrug: 7t piller/40 m3 flis
Geografisk sted: kalundborg
Modtaget likes: 1 gang

Hjemmelavet briketpresser

Indlæg af snubbi » 23 mar 2012 22:56

hvis i hade lidt mere tid kunne i lade hydralik stemplet skubbe og trække et stykke rundjern i smuldkassen med et par stumper kraftig stål wire på til at rode lidt rundt i savsmuldet


Besvar