Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hjemmelavet briketpresser

Alt vedr. hjemmebyg og geniale opfindelser
Besvar
MartinGrzegorczyk
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 77
Tilmeldt: 04 mar 2012 19:35

Hjemmelavet briketpresser

Indlæg af MartinGrzegorczyk » 23 mar 2012 20:53

Billede
Billede

Hej Hej

Ja jeg er ved rive alt hår af på hovedet, så håber I kan give mig en hurtig forklaring..

Jeg skal have 230v ud af vores kraftstik, så jeg kan få noget strøm til magnetventilerne. Har har valgt at tage det fra motorens elboks. Men jeg kan simpelthen ikke finde ud af om jeg har gjort det ordentligt...

Jeg ved at man skal bruge 1 fase og nul til at lave 230v. Og jeg ved at blå er nul og grøn/gul er jord. Dermed er de sidste tre vilkårlige farver L1, L2 og L3. Disse farver er i vores tilfælde henholdvis 2xsort og 1 brun. Det er den nederste ledning der går ind i boksen.

Jeg ved at man skal bruge 2 faser til at lave 400v. Nu er mit spørgsmål så, hvorfor der så sidder tre ledninger på motoren, som I kan se på billedet ovenover. ( I skal se på dem med de gule kabelsko, de blå er nogle jeg har monteret for at trække 230v ud) Men der sidder (fra venstre) 3 ledninger på stribe øverst. Den første er blå, den anden er brun, og den tredje er sort. Jordledningen sidder helt nedenunder, den kan man ikke rigtigt se, men den er der..

Nogen der kan hjælpe mig med det? Jeg havde en lærer til at hjælpe mig tidligere på ugen, og han godkendte mit arbejde, og sagde at der sad tre faser der. Men det forstår jeg ikke, og kan den ene ikke ligeså godt være nul.. Det jeg er bange for er, at den sidste sorte (kan man ikke se, da den er klippet meget langt nede, men det er der hvor muffen sidder) også er en fase (hvor jeg troede det var nul), den har jeg nemlig trukket ud og så har jeg taget den brune og jord(den øverste ledning i boksen, her forsøger jeg at trække 230v ud). Er bare bange for jeg er kommet til at tage to faser... Kan der godt sidde tre faser på motoren, uden der sker noget ved det?

Jeg ved godt man ikke så godt kan se, hvor den blå ledning (fra den øverste ledning som går ind i boksen) går hen, men den går ned til en muffe, hvor den møder en sort ledning, som komme fra det 5x1,5 kabel som går ind med kraft. Den var bare klippet over meget langt nede, så jeg måtte lige være lidt kreativ for at fange den. Men denne sorte har jeg fået ud fra var nul, men dette er jeg nu blevet i tvivl om.

Håber I kan hjælpe, inden jeg skal monterer det hele mandag morgen.

Mvh Martin
Last edited by 1 on MartinGrzegorczyk; edited 23 times in total


anderswitt
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 458
Tilmeldt: 30 maj 2010 22:27
Mit fyr: orland 25 super
Areal: 180m2
Brændsel: bøg/ask
Fremviser gerne i postnummer: 4983
Årligt forbrug: 20-30rm

Hjemmelavet briketpresser

Indlæg af anderswitt » 23 mar 2012 21:08

du kan ikke umilbart træike 230v fase + nul ud af din motor
for der er normalt ikke nul i motoren men kun 3 faser motoren kører 3x400v og ikke 1x400v derfor 3 ledninger
hvis du bruger fasen i motoren til 230v så vil dit motor værn udkoble fordi belastningen stiger på den fase du har hugget
udaf motoren.. skriv hvis du stadigvæk ikke forstår det er elektriker så bare spør om alt strøm

snubbi
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 29 nov 2010 22:02
Mit fyr: hkrst 10 fsk 500
Areal: 147m2+180m2værksted
Brændsel: flis - piller.
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: 40 -60 kg flis
Årligt forbrug: 7t piller/40 m3 flis
Geografisk sted: kalundborg
Modtaget likes: 1 gang

Hjemmelavet briketpresser

Indlæg af snubbi » 23 mar 2012 21:15

hej
hvis i har problemer med at få det til at bindesammen så give i det en blanding af 2% raps olie samt 1-2 % mel ,eller 4% raps kage
det hele skal blandes godt ,når briketen er fast . kan i forstøve lidt raps olie i smulden det ned sætter friktionen
bruge en hånd forstøver til forsøget . endlige prodution vil jeg bruge en gl olie fyr pumpe . med en passende dyse eks. 3.6kg/ h vil det passe til ca 130-140 smuld i timen. olien giver en bedre brændværdig til briketen og mindre friktion.
ps. før i køre næste forsøg så giv lige rør- konus - stempel en tur med raps olie forstøver , lige før i stopper så give i den en gang smulde med meget olie i, måske 10% eller mere . så er den meget nemmer at få i gang ,næste gang i skal prøve den .husk at have stop smulde klar før i starter op .
det er opskriften på pille pressen til start og stop procesen.

nb.det er vægten af smuldet i skal bruger .
de tal her har kostede mange drift stop og forsøg for at finde.

MartinGrzegorczyk
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 77
Tilmeldt: 04 mar 2012 19:35

Hjemmelavet briketpresser

Indlæg af MartinGrzegorczyk » 23 mar 2012 21:17

Hej Hej Anders

Super fedt du lige skriver. Jeg er lidt forvirret omkring det her...

Jeg forbinder motorværn med noget sikring eller sådan noget, og vil lige hurtigt sige, at vi ikke har monteret et motorværn

Men det 5x1,5 kabel der går ind til motoren har i alt 5 ledninger (selvfølgelig). Jeg går ud fra en af dem er nul. Denne sidste ledning er ikke monteret på motoren, men den var klippet af meget langt nede, så jeg har fanget den med en muffe (som du kan se på billedet), den har jeg så taget, fordi jeg gik ud fra det var nul, og så har jeg taget brun fra motoren, som jeg går ud fra er en fase...

Er du sikker på jeg ikke kan gøre det sådan?

Men hvis jeg forstår dig rigtigt, så er de tre ledninger, som er monteret på række (blå,brun,sort) henholdvis hver sin fase. L1, L2 og L3? Ikke sandt..

På forhånd tak

snubbi
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 29 nov 2010 22:02
Mit fyr: hkrst 10 fsk 500
Areal: 147m2+180m2værksted
Brændsel: flis - piller.
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: 40 -60 kg flis
Årligt forbrug: 7t piller/40 m3 flis
Geografisk sted: kalundborg
Modtaget likes: 1 gang

Hjemmelavet briketpresser

Indlæg af snubbi » 23 mar 2012 21:24

hej
tag strømen i stikket i stedet for ,der må være en nul .så gl. er instalation ikke på skolen så det er ren 3 x 400v
du kan ikke tag den i motoren
spørgsmål er det et rundt stik elle fladt stik på til motoren/styringen


MartinGrzegorczyk
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 77
Tilmeldt: 04 mar 2012 19:35

Hjemmelavet briketpresser

Indlæg af MartinGrzegorczyk » 23 mar 2012 21:25

Hej snubbi

Helt kanont med alt den viden. Det er jeg glad for. Vil indkøbe lidt til forsøg på mandag. Det er nemlig vores sidste dag (vi har været så heldige at få en enkelt dag mere) inden vi skal til eksamen. Så hele mandag skal gå med forsøg. Så vil jeg prøve at gøre brug af dine gode råd. Men vi har virkelig fundet ud af, at det er en helt videnskab at presse briketter..

MartinGrzegorczyk
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 77
Tilmeldt: 04 mar 2012 19:35

Hjemmelavet briketpresser

Indlæg af MartinGrzegorczyk » 23 mar 2012 21:29

Hej igen snubbi

Jeg er ikke sikker på jeg forstår hvad du mener

Det er et rundt stik med 5 ben. Det passer i hunstikken vi har på skolen. Det skal lige siges, at motoren køre fint, når stikket er sat i. Den knalder godtnok en masse sikringer, men det er nok fordi motoren er så kraftig, og at det er en 16A sikring.

anderswitt
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 458
Tilmeldt: 30 maj 2010 22:27
Mit fyr: orland 25 super
Areal: 180m2
Brændsel: bøg/ask
Fremviser gerne i postnummer: 4983
Årligt forbrug: 20-30rm

Hjemmelavet briketpresser

Indlæg af anderswitt » 23 mar 2012 21:30

jo de 3 på raike med gule kabelsko er de 3 faser
og den som er klippet helt nede kan være nul men den er nok ikke monteret i han stikket
hvis du har et flat kraft stik på så skal nullen side i det første ben til venster
hvis du har et rundt cee stik på skal nullen side i det ben mærket med et lille N

vidse godt du ikke havde motor værn på.. men hvis du ikke har motor værn på og sikringen på den ene fase ryger
så vil din motor stå og brumme til at den brænder sammen og knalder de sidste sikringer men det er din egen sag

MartinGrzegorczyk
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 77
Tilmeldt: 04 mar 2012 19:35

Hjemmelavet briketpresser

Indlæg af MartinGrzegorczyk » 23 mar 2012 21:32

Billede

anderswitt
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 458
Tilmeldt: 30 maj 2010 22:27
Mit fyr: orland 25 super
Areal: 180m2
Brændsel: bøg/ask
Fremviser gerne i postnummer: 4983
Årligt forbrug: 20-30rm

Hjemmelavet briketpresser

Indlæg af anderswitt » 23 mar 2012 21:33

din motor springer nok fordi den egentligt skulde starte med stjerne/trekant starter


Besvar