Hjemmelavet briketpresser

Alt vedr. hjemmebyg og geniale opfindelser
Besvar

MartinGrzegorczyk
Stoker III
Stoker III
12
Indlæg: 77
Tilmeldt: 04 mar 2012 19:35

Hjemmelavet briketpresser

Indlæg af MartinGrzegorczyk »

Hej snubbi

Vi er opmærksomme på at vi skal have en elmotor med et piskeris/pindsvin i bunden og evt også længere oppe i tanken, da savsmuld har det med at pakke sig sammen. Men vi er desværre ikke nået så langt endnu, at vi har kunnet tillade os, at bruge tid på denne del. Men det kommer forhåbentlig en gang i næste uge. Tror at vi med den størrelse tank vi har lavet, er nødt til at have én elmotor, med tandhjul og kæde ud til 2-3 piskeris/pindsvin, så det kan blive rørt ordentligt rundt i tanken, eller simpelthen er nødt til at have 2-3 små elmotorer, som driver hvert sit piskeris/pindsvin... Men har ikke lige fået tegnet noget ordentligt igennem endnu.. :-)
snubbi
Stoker XVI
Stoker XVI
13
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 29 nov 2010 22:02
Mit fyr: hkrst 10 fsk 500
Areal: 147m2+180m2værksted
Brændsel: flis - piller.
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: 40 -60 kg flis
Årligt forbrug: 7t piller/40 m3 flis
Geografisk sted: kalundborg
Blevet takket: 1 gang

Hjemmelavet briketpresser

Indlæg af snubbi »

hej
har i regne på hvad tryk konstrutionen bliver udsat for så det ikke bukker sammen første gang den skal lave noget
Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
14
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 136 gange

Hjemmelavet briketpresser

Indlæg af Brandsen »

Halløj i forum,

Det ser rigtigt godt ud drenge !! Rigtigt spændende at følge projektet.

Med matricen mener jeg selve hovedet, der hvor de færdige brikker skal
komme ud, det vil blive hel... varmt. Det skal det i øvrigt også blive, for
det er varmen der får savsmuldet til at 'lime' sammen, og dermed blive til
faste træpiller eller briketter. Tryk og varme tilsammen giver resultatet.

Ellers ville I jo bare få savsmuld på den anden side igen, hvis der ikke blev
frigjort 'lim' på grund af varmen. Det vil I opdage når I afprøver den,
de første mange briketter duer ikke, de skal en tur gennem pressen igen,
indtil matricen bliver tilstrækkelig varm.
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )
MartinGrzegorczyk
Stoker III
Stoker III
12
Indlæg: 77
Tilmeldt: 04 mar 2012 19:35

Hjemmelavet briketpresser

Indlæg af MartinGrzegorczyk »

Jeg skriver lige tilbage senere, skal lige ha noget sportshalløj overstået, men vender frygtløs tilbage ;-)

snubbi
Stoker XVI
Stoker XVI
13
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 29 nov 2010 22:02
Mit fyr: hkrst 10 fsk 500
Areal: 147m2+180m2værksted
Brændsel: flis - piller.
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: 40 -60 kg flis
Årligt forbrug: 7t piller/40 m3 flis
Geografisk sted: kalundborg
Blevet takket: 1 gang

Hjemmelavet briketpresser

Indlæg af snubbi »

hej
i kan bruge stempel slaget til at skrabe i det med .et stump rundjern og et stykke vinkel jern .når så stempelet går ud træker den skraberen med ,ellers flot arbejde.
jo fære el motor =minder energi.
det kan godt være at den skal varmes lidt op under op start der er for at start procedesen op 80-90 grader, der er noget der hedder lignin i sav smuld der er det der binder det sammen og det gør det først ved ca 80-90 grader.
fyre smuld meget lignin
eg,bøg lidt lignin
det er samme procedes som med træpille.
har i problemer med at få det til at binde sammen i starten så giv det 2-4% hvedemel elle lidt korn.
MartinGrzegorczyk
Stoker III
Stoker III
12
Indlæg: 77
Tilmeldt: 04 mar 2012 19:35

Hjemmelavet briketpresser

Indlæg af MartinGrzegorczyk »

Hej Brandsen

Så er jeg med... Dette du omtaler, har vi tænkt os at lave som en udskiftelig konus. På nogle af billederne kan du se tre ens flancer vi har drejet. Den ene skal fastmonteres i enden af cylinderrøret, og de to andre er til at monterer på to forskellige konuser, som vi lige skal have drejet først ( det er de tre stykker massiv ø120 jernklumper, på et af billederne, som vi skal bruge til dette, dog kun de to største)... Men omkring dette emne har vi faktisk mange bekymringer, for vi ved ikke hvor meget vi skal "kone" de ø80mm (som der er indvendigt i cylinderrøret) ned til.. Om vi skal ned på ø50, eller snakker vi slet ikke så meget, fx ø75. Jo mere vi snævre det ind, jo mindre blir diameteren på britetten jo, men den må jo så også blive mere kompakt. Jeg arbejder i øjeblikket på at lave nogle tegninger til at uploade, så det er nemmere at følge med i det volapyk jeg finder på inde i hovedet...
Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
14
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 136 gange

Hjemmelavet briketpresser

Indlæg af Brandsen »

Halløj i forum,

Måske kunne I kontake f.eks bruger 'Snubbi' her på Stoker Pro,
mener han har en pille presser, og så lige høre hvor meget mindre
konus i matricen er, i forhold til fødestemplet, altså hvor meget
hans presser reducerer diameteren.

Selv om han har en pille preser, så kunne størrelsesforholdet vel
være ret interessant at vide, til lige at tage bestik af.

Held og lykke med projektet 8)
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )
MartinGrzegorczyk
Stoker III
Stoker III
12
Indlæg: 77
Tilmeldt: 04 mar 2012 19:35

Hjemmelavet briketpresser

Indlæg af MartinGrzegorczyk »

Hej snubbi

Først og fremmest angående beregning af tryk i konstruktions, så har vi desværre ikke haft ekspertisen til at beregne dette, men vi har nærmere sløset os lidt frem. Vi er nået frem til, at man skal bruge et tryk på imellem 10-15 tons for at lave en ordentlig briket, og de m24 gevindstænger vi har investeret i ( ja jeg skriver investeret, da de kostede omkring 300,- ex. moms stykket) er vi desværre begyndt at tvivle på kan holde til det. Det har vi regnet lidt på, og det er noget med, at når noget skal køres som en maskine, frem og tilbage, så halveres styrken nærmest... Men det skal vi også lige have mere styr på alt det der. Men jeg er overbevist om rammen er overdimetioneret, det er 60x60 5mm gods..

Tak for ideen med den skraver udført således. Havde vi overhovedet ikke tænkt på. Det vil jeg lige drøfte med gruppen i morgen. Som du selv skriver førsøger vi jo at komme til at leve energivenligt..

Det med opstarten af sådan en maskine har vi grublet rigtig meget over, men som I skriver, så skal den jo bare køres varm. Vi havde snakket om dreje en prop, men er gået lidt fra dette igen, da vi ikke vil risikerer, at splitte noget ad. Men det var simpelthen for at forkorte denne "ophobning af trykket" lidt. Men det bedste er nok bare at lade den køre varm af sig selv, og så skovle de første mange briketter tilbage i tanken...
Senest rettet af MartinGrzegorczyk 05 mar 2012 22:48, rettet i alt 1 gang.
MartinGrzegorczyk
Stoker III
Stoker III
12
Indlæg: 77
Tilmeldt: 04 mar 2012 19:35

Hjemmelavet briketpresser

Indlæg af MartinGrzegorczyk »

Hej Brandsen

Det ville helt sikkert være til stor hjælp, da vi faktisk kun kan gætte os frem..

Men nu følger han jo med i tråden, så kan være han selv kommer på banen der :-)

Tak tak Brandsen, men husk nu endelig at følge med. Det blir lidt mere spændende i løbet af en uges tid, det tør jeg godt love..

Og jo flere der følger med, jo flere hoveder er der til at vejlede/løse eventuelle problemstillinger icon_cheesygrin.gif

Besvar