Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Biomax 16

Spørgsmål vedr. BioMax samt det tilbehør der laves til BioMax pillefyret
Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Biomax 16

Indlæg af Frank_Rasmussen » 18 nov 2010 14:15

Styringen til Scotten har dog været forholdsvis stabil i mere end et år. Brænderen er en ny mindre udgave af en meget gennemprøvet model.

Kedlen, den helt sorte Black Star, er godt nok ny; men er vel nærmest en videreudvikling af Opop-fabrikkens særdeles gennemprøvede Opop 418-kedel.


webjoe
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 88
Tilmeldt: 09 nov 2010 13:33
Mit fyr: Scotte 10 Kw
Areal: 170
Brændsel: Viking træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7870
Geografisk sted: Jebjerg
Kontakt:

Re: Biomax 16

Indlæg af webjoe » 18 nov 2010 18:31

Ok det lyder da godt... jeg håber da jeg kan få investeret i en scotte i den kommende fremtid, så jeg kan skrotte mit oliefyr samt fastbrændselskedel ;o)
så er det lige det om jeg kan lærer at bruge den, samt at indstille fyret, men det er vel noget man lærer hen ad vejen når man først for det installeret?

Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Biomax 16

Indlæg af Frank_Rasmussen » 18 nov 2010 19:05

Jeg har indtryk af at mange (inklusiv privatfyret hos direktøren for producenten, Nordjysk Bioenergi :) ) bruger den simple metode, hvor man vejer de piller, som den eksterne snegl kan levere ved konstant kørsel i 6 minutter, hvorefter man indtaster resultatet i styringen (i punktet Autoberegner), og derefter ikke spekulere meget mere i indstillinger.

Fremgangsmåden står beskrevet på side 3 i manualen, se evt. http://www.scotte.dk/getdoc.asp?id=125& ... DA5DECD04D.

Nogle af os kan også god lide lidt finjustering, f.eks. efter http://www.mhes.dk/Indkoering_af_NBE_pi ... r_v6_x.pdf; men jeg er sommetider i tvivl om, hvor mange der egenlig kaster sig ud i det..

PS: I givet fald så køb også en trækstabilisator.

Overvej også om det ikke kan betale sig at lave varmvandsprioritering (se evt. http://www.scotte.dk/getdoc.asp?id=61&m ... 9EE3BA4C73 ), nu rørføringen alligevel skal laves om. Det gør bl.a., at sommerdrift på varmvandsbeholder kan klares automatisk af styringen, og det er en forholdsvis lille investering på http://www.scotte.dk/product.asp?product=801

candyman
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 1
Tilmeldt: 26 sep 2011 20:49

Biomax 16

Indlæg af candyman » 26 sep 2011 20:58

hej hej har et biomax 16 pille fyr og jeg døjer med at pillerne sætter sig fast lige inden de falder ned i brandehovedet vil lige høre om der er andre der døjer med det

levi

Biomax 16

Indlæg af levi » 26 sep 2011 21:04

candyman » 26 Sep 2011, 20:58 skrev:hej hej har et biomax 16 pille fyr og jeg døjer med at pillerne sætter sig fast lige inden de falder ned i brandehovedet vil lige høre om der er andre der døjer med det
Ja det er et velkendt problem, - læs mere på www.fyrteknik.dk


mrjyden
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 250
Tilmeldt: 12 okt 2008 18:38
Mit fyr: Mgm junior
Areal: 140
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 9750
Geografisk sted: nordjylland

Biomax 16

Indlæg af mrjyden » 06 dec 2011 11:12

jeg har 140 kvm og har en woody 16 kw der er lidt over 4 år gammel og kan så fortaælle jeg kun har ofret max 1000 kr i dele på 4 år og det har hovsageligt været el tænder og photo sensor dertil et enkel print men var nok min egne skyld da jeg spændte en skrue lidt for meget så det kan man ikke kalde for vedligholdes.
jeg har været udmærket tilfreds med det og jeg bruger ca 4-5 tons piller om året i opvarming så det er heller ikke helt ved siden af efter min mening og dertil skal der siges jeg spare ikke på varmen.
jeg vil nok andbefalde en 16 kw da jeg har opseveret når jeg hopper i kar bad og rykker så en tank fuld varmt vands beholder tom stiger ydels til omkring de 16 kw for at få vandet op i temp igen så en 10 kw kan evt nok klare det men jeg har selv erfaret en 16 kw og andbefalder også den til dem som har spugt mig men ellers held og lukke med fyr købet.

p.s du skal vide at nordjyske bioenergi andlæg er meget gode og ingen problemmer med resevedel.

Brugeravatar
Kjeld P
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 383
Tilmeldt: 27 nov 2011 19:16
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 185
Brændsel: Piller og solskin
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0,4T
Geografisk sted: Øst Jylland
Givet likes: 1 gang

Biomax 16

Indlæg af Kjeld P » 07 dec 2011 20:38

Så er jeg blevet nybagt ejer af en Biomax 16 købt hos Tinghusvejens VVS i GL.Ry...1,5dag...så var der varme på. Da de var færdige med monteringen sagde chefen at jeg selv kunne more mig med at starte den op...det lærte jeg mest af. Jo jo...så igang med det og bortset fra den gik i forvarmnings mode et par gange...fordi det var for koldt og røgtemperaturen skal stige 10grader...ellers tror den ikke der er ild og starter forfra. Det blev klaret med en lighter på RT føleren og så startede den.

Det viste sig dog det var umuligt at drive den over 35grader...brændsel stod til 1,5...snegle max 15%...brændsel blev sat op til 2,5 og så steg temperaturen. Jeg var dog ikke tilfreds med flammen...der var alt for meget blæst på den (40%) så ind i montør menuen og skrue ned. Jeg er fuldt ud klar over der skal luft til forbrænding, men det undrer mig at jo mindre luft jeg forsøger med..jo mere overskud bliver der i Max (Bio max).

Nu står den og kører med det mindste den kan få (15%) og 75% ydelse, 75grader RT (røgtemperatur) 62grader KT (kedeltemp) OG den ryger ikke. Jeg ved ikke hvad i siger, men drift-tallene kan jeg godt lide...de 75% i ydelse fortæller jo den har overskud med denne indstilling. Jeg har endvidere ændre luft reduce til 5%, luft min til 3%..så må vi se...den trækker 13 radiatoer 2 gulvvarme...ialt 175m2.
Nu med tre Panasonic Inverter varmepumper...assisteret af pillefyr hvis det bliver rigtig dejlig koldt.


Besvar