Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Biomax 10 Solo (blåt) optændingsfejl

Spørgsmål vedr. BioMax samt det tilbehør der laves til BioMax pillefyret
Besvar
Myregaard
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 09 mar 2020 15:36
Mit fyr: Biomax 10 Solo
Areal: 180
Brændsel: 6 / 8 mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3730
Givet likes: 3 gange

Biomax 10 Solo (blåt) optændingsfejl

Indlæg af Myregaard » 09 mar 2020 16:03

Jeg er den (u)heldige ejer af et 4 år gammelt blåt Biomax 10 Solo pillefyr. Fyret går ud en gang eller to i døgnet, og starter ikke med mindre der kommer en antændt optændingsbriket eller to med pillerne i brænderrøret. Status er som følger:
* Ny eltænder er monteret. Den varmer, og sidder helt op til brænderrøret.
* Lux-sensor er ren, korrekt monteret og virker.
* Piller er prøvet skiftet, uden indvirkning.
* Piller er afvejet og vægt indtastet.
* Røgføler / sensor er korrekt monteret
* Brænder og kedel er fuldstændig renset, incl. brænderrør, tabulatorrør, m.v.
* Tændbrændslet fylder brænderrøret til den anbefalede højde.
* Sugeindstillinger er justeret fra faktor 80 til 110, uden effekt.

Jeg har fået fyret serviceret, men udover at eltænderen blev skiftet, blev der ikke gjort noget, jeg ikke havde prøvet i forvejen. Fyret er om muligt mindre pålideligt nu, end før det blev serviceret.
Alle gode råd modtages med kyshånd!


Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Re: Biomax 10 Solo (blåt) optændingsfejl

Indlæg af thy » 09 mar 2020 18:31

Myregaard skrev:
09 mar 2020 16:03
Jeg er den (u)heldige ejer af et 4 år gammelt blåt Biomax 10 Solo pillefyr. Fyret går ud en gang eller to i døgnet, og starter ikke med mindre der kommer en antændt optændingsbriket eller to med pillerne i brænderrøret. Status er som følger:
* Ny eltænder er monteret. Den varmer, og sidder helt op til brænderrøret.
* Lux-sensor er ren, korrekt monteret og virker.
* Piller er prøvet skiftet, uden indvirkning.
* Piller er afvejet og vægt indtastet.
* Røgføler / sensor er korrekt monteret
* Brænder og kedel er fuldstændig renset, incl. brænderrør, tabulatorrør, m.v.
* Tændbrændslet fylder brænderrøret til den anbefalede højde.
* Sugeindstillinger er justeret fra faktor 80 til 110, uden effekt.

Jeg har fået fyret serviceret, men udover at eltænderen blev skiftet, blev der ikke gjort noget, jeg ikke havde prøvet i forvejen. Fyret er om muligt mindre pålideligt nu, end før det blev serviceret.
Alle gode råd modtages med kyshånd!
hmm ved nul og niks om dit fyr,ved dog min kammerat bruger 6mm så fejl tænder hans aldrig..

hvis ikke der kommer en med noget brugbart i løbet af et par dage...vender jeg tilbage,med ydeliger henvisning...

ps Fyrteknik ku være et ret godt at tage kontakt med ved han laver service på den model og er ret godt inde i sagerne
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

pendec

Re: Biomax 10 Solo (blåt) optændingsfejl

Indlæg af pendec » 09 mar 2020 18:36

Tændere er forskellige, og at den virker behøver ikke betyde den tænder dine træpiller. Du skal måske nærmere lægge dine indstillinger op men da jeg har haft noget styring (bio18) som var beslægtet, så har du en optændingstid, som måske er problemet, især fordi du har fået anden tænder som måske er på lavere watt (lavere watt men billigere) og så længere om at tænde op, jeg kan huske min brugte 600 sekunder som internal, og den kunne godt bruge 7-8 minutter på at tænde op.

Så sæt tændingsinterval højt, og gå derud og læg mærke til hvad der fysisk sker, når træpiller smides på, du må kunne høre aktiviteten og se røgtemp på din model? Så noget visuelt og noget tilstedeværende kan hjælpe dig, når du står og ser på hvad der sker.

Myregaard
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 09 mar 2020 15:36
Mit fyr: Biomax 10 Solo
Areal: 180
Brændsel: 6 / 8 mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3730
Givet likes: 3 gange

Re: Biomax 10 Solo (blåt) optændingsfejl

Indlæg af Myregaard » 09 mar 2020 21:17

Tak for input, pendec og Thy.
Jeg bruger et par timer i fyrrummet hver dag, og kan se at pillerne ikke antændes. Jeg har brugt 8mm, men er skiftet til 6mm (og tømte reservoiret for 8mm) i dag. Optænding er prøvet ca. 8 gange siden jeg skiftede til mindre piller, stadig uden held. Tænderen varmes op til rødglødende, men pillerne antænder ikke. Jeg er ikke bekendt med måling af røgtemperatur, men når først pillerne er antændt, f.eks. ved at jeg tilsætter antændte optændingsbriketter, så brænder det OK.
Optændingstiden er 10 minutter, og den kører gennem to opstarter (nogen gange tre - jeg ved ikke hvorfor), før den melder optændingsfejl.

pendec

Re: Biomax 10 Solo (blåt) optændingsfejl

Indlæg af pendec » 09 mar 2020 23:28

Kan det så bare ikke være at den nye tænder du har fået simpelthen er får ringe?

De findes vist i 250w -> 450w mener jeg, og klart nok 450w virker hurtigere end den lille, så er der eltændere i keramik, den har jeg selv en af, som dog ikke er afprøvet men fik at vide den virker meget længere end de andre. Så besværligt men måske finde en der leverer en keramisk tænder du kan bruge? eller sikre power på den du køber også virker i din.

Jeg ved ikke men hvis den specifikt kun leverer 250w til en 450w tænder, så virker det nok aldrig, så vil du jo skulle have den originale til din. Måske leverer den bare hvad som kræves af strøm, det er jeg ikke så teknisk på.


Myregaard
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 09 mar 2020 15:36
Mit fyr: Biomax 10 Solo
Areal: 180
Brændsel: 6 / 8 mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3730
Givet likes: 3 gange

Re: Biomax 10 Solo (blåt) optændingsfejl

Indlæg af Myregaard » 10 mar 2020 09:12

Det er en god pointe. Jeg vidste ikke, der var forskellige udgaver, og den har jo virket før, så det burde den jo kunne komme til igen :-).
pendec skrev:
09 mar 2020 23:28
Kan det så bare ikke være at den nye tænder du har fået simpelthen er får ringe?

De findes vist i 250w -> 450w mener jeg, og klart nok 450w virker hurtigere end den lille, så er der eltændere i keramik, den har jeg selv en af, som dog ikke er afprøvet men fik at vide den virker meget længere end de andre. Så besværligt men måske finde en der leverer en keramisk tænder du kan bruge? eller sikre power på den du køber også virker i din.

Jeg ved ikke men hvis den specifikt kun leverer 250w til en 450w tænder, så virker det nok aldrig, så vil du jo skulle have den originale til din. Måske leverer den bare hvad som kræves af strøm, det er jeg ikke så teknisk på.

Theibel
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 23 okt 2015 20:00
Mit fyr: BioMax 15
Areal: 221
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 8600

Re: Biomax 10 Solo (blåt) optændingsfejl

Indlæg af Theibel » 01 maj 2020 16:41

Du skal opdater softwaren til version 1.30.15 som du kan hente på hjemmesiden
https://nhbioservice.dk/index.php/pille ... /biomax-15

Der er lavet en ny måde at tænde pilleren. Det virker hver gang. Bemærk at rensefjedren køre længer tid i denne software.


Besvar