Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Biomax 10 brummer efter montering af Turbolatorrør

Spørgsmål vedr. BioMax samt det tilbehør der laves til BioMax pillefyret
Besvar
Kiel
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 06 nov 2018 16:57

Biomax 10 brummer efter montering af Turbolatorrør

Indlæg af Kiel » 06 nov 2018 17:37

Hej Alle.

Jeg er flyttet ind i et hus hvor der står et Biomax 10 compact fyr. Efter jeg har renset det fik jeg af vide at det var en god ide at sætte turbolatorrør tilbage i fyret ( Der var ikke nogen i )
Jeg ahvde en smule problemer med brummen i fyret uden turbolatorrør men efter jeg har montaret 6 stk. brummer det rigtig meget.
Når det "stepper op" starter den ved ca 85% -90% og når den går i drift brummer den gentagne gange i ca 1 min af gangen startende ve ca 97% drift og helt ned til ca 65% drift.

Jeg ahr forsøgt at ændre på sugeinstillingerne 1% af gangen i gruppen før og efter den % gruppe den brummer i.

Nu går spørgsmålet så på.
Jeg har ikke rigtig nogen iden om hvor varm røgen er (ved ikke hvordan jeg skal måle det) og kan jeg gøre noget ved brummen ??

Håber der er nogen der kan hjælpe mig.

mvh Christian Kiel


thansen1980
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 19
Tilmeldt: 25 jan 2016 16:53
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 2 gange

Re: Biomax 10 brummer efter montering af Turbolatorrør

Indlæg af thansen1980 » 06 nov 2018 23:17

Hej Christian,

Har selv et fyr magen til og har bokset en del med samme problemer, men har dog fået nogenlunde styr på det.

Virkeligheden er at der er rigtig mange ting der skal stå rigtigt før det spiller 100% med det fyr, og samtidig nogle gode tørre piller er vigtigt.

Når det er sagt, er min erfaring at brummen sker når du hælder for mange piller i, og samtidig har for lav blæser indstilling.

start med at sætte afvejningen 100g lavere end din afvejning, og evt. sæt kg pr. time til max 1.5 og se hvordan det kører med standard blæser indstillinger.

hvis den derefter IKKE kan komme op og ramme max temperatur ved max effekt 100% så er der for få piller, og så skal du justere det langsomt op.

Fyret er ret følsomt, så min erfaring er i hvertfald at pillerne er meget vigtigt at de er en god kvalitet.

ang. rørerne blev jeg belært at det har mest med din skorsten at gøre... med mange rør sænker du temperaturen på røgen (som du kan måle ved at købe en føler) og risikere løbesod.

jeg har en alm. murstensskorsten og har 4 styk i... en kammerat har stålskorsten, og har måtte fjerne dem alle sammen.

Kiel
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 06 nov 2018 16:57

Re: Biomax 10 brummer efter montering af Turbolatorrør

Indlæg af Kiel » 08 nov 2018 07:01

Tak for svaret.
Det lykkedes mig at få det til at holde op med at brumme, ved at fjerne alle rørne, samtidig lavede jeg en ny pille afvejning.
Det køre nu fuldstændig som det skal.


Besvar