Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

En sulten BioMax

Spørgsmål vedr. BioMax samt det tilbehør der laves til BioMax pillefyret
Besvar
KLF
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 12 feb 2018 14:20
Modtaget likes: 1 gang

En sulten BioMax

Indlæg af KLF » 12 feb 2018 14:50

Hej folkens

En fortabt mand på udkig efter svar:

Jeg har overtaget mit nye hus, og det er gået helt i rotterne med varmen. Huset er uhyrligt koldt, og fyret hjælper ikke rigtig til. De første 4 dage var der varmt nok i huset, men der røg over 500 kg træpiller - og fyret bankede videre på fuld hørm for at holde huset varmt. Det er for dyrt til mig.

Jeg har justeret pillemængden ned til det halve, og taget rigtig meget af blæserhastighed. Jeg har også justeret fremløbstemperaturen ned for at stoppe det glubske fyrs appetit lidt. Der var ingen røgbremser i fyret da jeg overtog det, dem har jeg sat i. Jeg har lukket alle forbrugere (radiatorer og gulvvarme), og så ellers bare sat en forbruger på ad gangen for at prøve at se om jeg kan få forbruget ned. VI FRYSER.

Jeg kører 65 gr fremløb, 2 pillemængde og 18% blæser. Jeg har ca 20 cm høj flammer stående op fra pilleskålen. Ingen iltstyring.

Jeg har talt med en VVSer ved et tilfælde, som mener at manglen på en trækstabilisator kan være nøglen her. Hvad tænker I?? Jeg vil nok anskaffe og montere en trækstab. men tror I det kan være hele problemet?

Der er en kasse Tuborg til den, der knækker koden icon_cheesygrin.gif


Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 47 gange

Re: En sulten BioMax

Indlæg af HR LUCCA » 12 feb 2018 15:15

Trækstabilisator kan være en del af problemet , kan du se hvad røg temp er ?
Og nu har det jo været koldt den sidste uge , mit forbrug er steget fra 17-18 kg til 26-28 kg i døgnet , på grund af kulden og vinden ,som har stor betydning .

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10374
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Re: En sulten BioMax

Indlæg af thy » 12 feb 2018 16:56

KLF skrev:
12 feb 2018 14:50
Hej folkens

En fortabt mand på udkig efter svar:

Jeg har overtaget mit nye hus, og det er gået helt i rotterne med varmen. Huset er uhyrligt koldt, og fyret hjælper ikke rigtig til. De første 4 dage var der varmt nok i huset, men der røg over 500 kg træpiller - og fyret bankede videre på fuld hørm for at holde huset varmt. Det er for dyrt til mig.

Jeg har justeret pillemængden ned til det halve, og taget rigtig meget af blæserhastighed. Jeg har også justeret fremløbstemperaturen ned for at stoppe det glubske fyrs appetit lidt. Der var ingen røgbremser i fyret da jeg overtog det, dem har jeg sat i. Jeg har lukket alle forbrugere (radiatorer og gulvvarme), og så ellers bare sat en forbruger på ad gangen for at prøve at se om jeg kan få forbruget ned. VI FRYSER.

Jeg kører 65 gr fremløb, 2 pillemængde og 18% blæser. Jeg har ca 20 cm høj flammer stående op fra pilleskålen. Ingen iltstyring.

Jeg har talt med en VVSer ved et tilfælde, som mener at manglen på en trækstabilisator kan være nøglen her. Hvad tænker I?? Jeg vil nok anskaffe og montere en trækstab. men tror I det kan være hele problemet?

Der er en kasse Tuborg til den, der knækker koden icon_cheesygrin.gif
trækstabilisator er en billig start...de dage hvor det blæser kan der hentes op til 30% og 8 % i snit på et år...det er set at der sku 2 til da den første bare stod åben hele tiden..koster ca 500kr

mangler meget info for at kunne sige om forbruget var vildt...
hvor mange m2
isoleringsgrad på hus(bygge år)
hvor stor biomaxen
hvilken farve havde kedel inden i..
brændte den pillerne eller lå den i aske, kassen
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

KLF
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 12 feb 2018 14:20
Modtaget likes: 1 gang

Re: En sulten BioMax

Indlæg af KLF » 13 feb 2018 12:58

Røgtemp lå tidligere på 180-190 gr (!!) men jeg har justeret bålet en masse ned ved at tage piller og luft fra den. Nu ligger den på 108-112 gr.
Jeg har indkøbt trækstab, og den ligger faktisk klar derhjemme til mig :)
Der er 207 kvm bolig i to plan.
Jeg har en grum mistanke til at isoleringsgraden af huset er DÅRLIG, selvom energimærket er C. Der er i hvert fald ikke isoleret mod krybekælder, og jeg kunne også mistænke at de hundekolde vægge mangler hulmursisolering.
BioMax er en 17er hvis ikke jeg tager fejl.
Kedlen har en sort farve
Den brændte helt bestemt pillerne

pendec

Re: En sulten BioMax

Indlæg af pendec » 13 feb 2018 13:06

Du kan da ikke have brugt 8 sække pr. dag? Hvilken silo bruger du som har pladsen til det pr. dag?

Nu må du næsten tømme indstillingerne på skærmen ned på et papir/her på forum, så man kan se hvordan du formår at brænde så mange af på 100% ydelse per dag, det lyder jo som brændsel står 5,0 og er det egentlig muligt? Med nok tryk på max luft kan du jo godt bruge en del, og varme op for gråspurve udenfor, det kan alle gøre uden problemer. Men der må afgjort en del rengøring til , for at holde den kørende.

Så lad os se nogle indstillinger :) Få lige skrevet alt det ned du kan se i styring som den står og skriv det herinde.
brug denne tråd viewtopic.php?f=198&t=29437
som eksempel på at få skrevet det ned.

Husk, hulmursisolering skal vurderes af fagmand, du kan risikere at skabe fugtproblemer, hvis du hulmurs isolerer og huset ikke kan klare det.


KLF
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 12 feb 2018 14:20
Modtaget likes: 1 gang

Re: En sulten BioMax

Indlæg af KLF » 13 feb 2018 14:30

Hej pendec

Ja, det er en rigtig træls rekord at have!
Jeg er ikke helt klar over hvor meget jeg kunne fylde i siloen, for tidligere ejer havde fyldt den delvist (med mine piller).
Sjovt du siger det, pilleindstillingen var 4,05 og blæseren kunne følge med. Der var rimelig meget slagge i brænderskålen efter et par dage...

Jeg gennemgår indstillingerne når jeg er hjemme, så skal jeg nedfælde dem :D

Der kommer termografimand denne uge, så kan jeg blive klogere.

pendec

Re: En sulten BioMax

Indlæg af pendec » 13 feb 2018 21:52

Har du prøvet at sætte brændsel til noget a'la 1,5 og så ændre max blæs tilsvarende, formoder du har noget høje tal der. Så en 18-22% max blæs og 1,5 (måske lidt mere) så begynder din biomax forhåbentlig at virke bedre.

Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 47 gange

Re: En sulten BioMax

Indlæg af HR LUCCA » 13 feb 2018 23:25

KLF skrev:
13 feb 2018 12:58
Røgtemp lå tidligere på 180-190 gr (!!) men jeg har justeret bålet en masse ned ved at tage piller og luft fra den. Nu ligger den på 108-112 gr.
Jeg har indkøbt trækstab, og den ligger faktisk klar derhjemme til mig :)
Der er 207 kvm bolig i to plan.
Jeg har en grum mistanke til at isoleringsgraden af huset er DÅRLIG, selvom energimærket er C. Der er i hvert fald ikke isoleret mod krybekælder, og jeg kunne også mistænke at de hundekolde vægge mangler hulmursisolering.
BioMax er en 17er hvis ikke jeg tager fejl.
Kedlen har en sort farve
Den brændte helt bestemt pillerne
Hvis du har fået sænket Røgtemp til 108-112 gr , og pillerne er brændt af ,så må det være fint , så kan varmen/forbruget af piller kun forsvinde ud af huset :wink:

KLF
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 12 feb 2018 14:20
Modtaget likes: 1 gang

Re: En sulten BioMax

Indlæg af KLF » 16 feb 2018 13:15

Jeg har faktisk gjort netop det, sænket pillerne meget ned, og luften i omegnen af 20%. Som I også pointerer, så med den lave røgtemp, der kan der nærmest kun gå energi til huset - som jeg nu tænker er den værste synder i hele miseren.
Jeg har købt et hus med energimærke C som har el-radiatorer i halvdelen af overetagen, iskolde ydervægge og uisoleret ned mod krybekælder. Vi kører i øjeblikket sag mod dem, der har udarbejdet energimærket. Til foråret bliver der lagt ny isolering i hulmurene, og så laver jeg nyt terrændæk efter alle kunstens regler. Indtil da fryser vi! :shock:

Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 47 gange

Re: En sulten BioMax

Indlæg af HR LUCCA » 16 feb 2018 17:21

Håber i kommer ned i forbrug når det er blevet bedre isoleret :wink:


Besvar