Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Kedeltemperatur når aldrig i mål.

Spørgsmål vedr. BioMax samt det tilbehør der laves til BioMax pillefyret
Biomaxnoob
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 29 dec 2017 20:11

Kedeltemperatur når aldrig i mål.

Indlæg af Biomaxnoob » 29 dec 2017 20:18

Hej jeg håber i kan hjælpe, jeg har et akut problem og det forstyrrer julefreden med konen, der ikke har kogende bad til rådighed. :) :)

Mit fyr stoppede i forgårs pludselig med at nå sine 60grader. Den har faktisk kun været over 40 grader 2 gange siden hvor jeg har set det.

Pt står den på 35,7gr kedel) røg temperatur er dog generelt sjældent over 70grader. Og derfor uændret. Allé turbolatorer er pillet ud og erstattet med spiralrenserør. Pilletype 8mm heatlets. Ca 20kg forbrug i døgnet.

​vi varmer 100m2 op og det er super isoleret.

Kombi nej

Pause nej

Pause start 10gr

Pause stop 3gr

Kedel temp 60 gr

Brændsel 1,20

Røg temp min 50 gr

Røg max 180 gr

Start brændsel 28

Pause brændsel 7

Pause luft 10%

Pausetids max 25 min

Renblæstid 16 s

Renblæs int 20 min

Sommerdrift nej

Montør indst

Brændsel min 5%

Sneglemax 10%

luft min 7%

Luft max 18%

Luft reducer 1%

Tænd varmetid 10 min

Tændvarm effekt 82%

Tænd luft 10%

Reg rampetid 26sek

Stop blæsetid 6

Røgstart temp 4gr

Sådan er fyret pt sat op. Vi satte luft og brændsel ned sidste år fordi der var for mange ubrændte piller i herden og askerummet.

Er der nogle kloge hoveder der kan pege på noget der skal rettes?


pendec

Re: Kedeltemperatur når aldrig i mål.

Indlæg af pendec » 29 dec 2017 20:25

Hvor ofter hæver du brændsel? Du kører nok på 100% ydelse, så når det bliver køligere, så må du altså rette op på brændsel, og når det blæser kraftigt kan din kedel afhængig af forhold (stabilisator, skorstens træk) påvirke ydelse.

Så start med brændsel, og check det løbende og juster hvis forskelle hjælpe.

salemander
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 585
Tilmeldt: 25 dec 2009 21:51
Mit fyr: passat bioheat ogbiobrænder på fer kedel
Areal: 110+40m2 uiso garage
Brændsel: bio olie og træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8900
Dagligt forbrug: 15 kg
Årligt forbrug: 3000 kg
Geografisk sted: randers
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 7 gange

Re: Kedeltemperatur når aldrig i mål.

Indlæg af salemander » 29 dec 2017 21:05

PRØV DET HER:

hvis du ikke bruger mere end 20 kg i døgnet yder den ikke mere end max 3,5 kw i timen i gennemsnit .

Hvis den stadigvæk ikke kan følge med så skriv igen så tryller vi noget mere men med kun 100m2 burde det være mere end rigeligt .husk rens i toppen af kedlen .Tjek om der er ubrændte piller i asken efter 24 timer hvis det er så skal den have mere luft hvis den kun lige kan følge med hvis den opnår temp og går i pause stop så skru lidt ned for "brændsel" og lad "luft max " stå et døgn og tjek asken hvordan den ser ud .Den skal ligge på 70-100% ydelse konstant


Kombi nej

Pause nej

Pause start 10gr

Pause stop 3gr----7

Kedel temp 60 gr----63

Brændsel 1,20---1,7

Røg temp min 50 gr

Røg max 180 gr

Start brændsel 28

Pause brændsel 7

Pause luft 10%

Pausetids max 25 min

Renblæstid 16 ---5 (den står meget høj det er lige før den kan blæse bålet ud med den indstilling)

Renblæs int 20 min-----60

Sommerdrift nej

Montør indst

Brændsel min 5%

Sneglemax 10%(den står meget lav kort snegl 1 meter 22 hvis du har den lange snegl på 2 meter snegl så 13

luft min 7%

Luft max 18%----40

Luft reducer 1%---0

Tænd varmetid 10 min

Tændvarm effekt 82%--100

Tænd luft 10%

Reg rampetid 26sek

Stop blæsetid 6

Røgstart temp 4gr
har ekstra dele til passat bioheat på lager til låns hvis fyret strejker

pendec

Re: Kedeltemperatur når aldrig i mål.

Indlæg af pendec » 29 dec 2017 23:57

salemander skrev:Luft max 18%----40
Så er vi da helt sikre på gråspurvene også får lidt varme i aften :)

John-privat
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 16
Tilmeldt: 04 jan 2015 21:29
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 160
Brændsel: Træpiler
Årligt forbrug: 4700 kg
Geografisk sted: Sønderborg

Re: Kedeltemperatur når aldrig i mål.

Indlæg af John-privat » 30 dec 2017 07:22

Løsning på uforbrændte piller.
Jeg har bukket en lille plade af rustfr stål som er sat ned over brændekammer så de tre sider er ca. 5 cm højre end eksisterende. Har nu kun ganske få ubrænte piller.
Mine indstillinger.
160m2 24-30 kg
Brændsel 2,2
Snegl max 13%
Luft max 27


Nighttrain
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 243
Tilmeldt: 23 jan 2015 01:56
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 114
Brændsel: Biopillen 6 mm
Fremviser gerne i postnummer: 7860
Dagligt forbrug: ca 13
Årligt forbrug: ca 5,5 Ton
Geografisk sted: Spøttrup.
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: Kedeltemperatur når aldrig i mål.

Indlæg af Nighttrain » 31 dec 2017 15:28

Til Biomaxnoob.
Går ud fra at det er en Biomax 16.
Lad din max luft stå på 18 og ikke 40, ellers så får du den aldrig op i temp. Men byt tallene rundt på din pause start og stop. Og kan du ikke få den op i kedel temp så prøv at lukke din sjontventil i et par timer og se om det ikke hjælper.

Mvh Claus.

salemander
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 585
Tilmeldt: 25 dec 2009 21:51
Mit fyr: passat bioheat ogbiobrænder på fer kedel
Areal: 110+40m2 uiso garage
Brændsel: bio olie og træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8900
Dagligt forbrug: 15 kg
Årligt forbrug: 3000 kg
Geografisk sted: randers
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 7 gange

Re: Kedeltemperatur når aldrig i mål.

Indlæg af salemander » 01 jan 2018 14:00

han har fået varme på igen.Til dem der syntes max luft står høj så lagde røg temp ikke på mere end 130-135 grader så det er så men ikke så slemt . Læg mærke til hvor højt at snegl max står .Den får rigtig meget at leve af .Det plejer at passe med at herden ca er fyldt op til de øverste lufthuller med disse indstillinger. Den er efterfølgende justeret betydelig ned igen når den ikke varmer mere op. jeg har svaret ham på en anden side hvor at han også spurgte
jeg har en bekendt .Der æder den ca 100 kg (svare til ca 16 kw) i døgnet og der står snegl max og brændsel noget højere og luft max står til 55 ellers brænder den ikke piller ordenlig røg temp ligger som regel på 155-160 grader i en gl muret skorsten uden træk stabilisator
har ekstra dele til passat bioheat på lager til låns hvis fyret strejker

pendec

Re: Kedeltemperatur når aldrig i mål.

Indlæg af pendec » 01 jan 2018 14:08

salemander skrev:jeg har en bekendt .Der æder den ca 100 kg (svare til ca 16 kw) i døgnet og der står snegl max og brændsel noget højere og luft max står til 55 ellers brænder den ikke piller ordenlig røg temp ligger som regel på 155-160 grader i en gl muret skorsten uden træk stabilisator
Problemet er rådgivningen fejler, når man ikke kender blæseren. Der er tilsyneladende solgt forskellige blæsere hos VVS eksperten og indstillingerne for nogle er 15% andre 60% og det kan du nok se er helt hen i vejret. Jeg kan på ingen må køre med mere end 23-25% så begynder flammerne at ses bag i pillefyret, for de fløjter igennem hele skorsten med for meget blæs og 50% så har jeg ingen flamme mere. Og nej, det hjælper ikke at smide 0.5 mere i ydelse på, og så er man også lidt for dum at bruge så meget mere brændsel bare fordi nogen bilder dig ind blæser skal op på 40-50% , når det eneste er at man mister flammen og den ryger op til gråspurve. Så man skal passe på med at skrive sådanne tal uden at kende model og blæser og sikringer som andre siger kun påvirker når den tænder, og det skumle er jo blæseren kører konstant og alligevel betød den i min bio18 da jeg købte sikring i Nakskov måtte jeg halvere blæs for nu kørte den lige pludselig med super tryk og kunne slet ikke køre.

Så det er ikke for sjov jeg mener 40% er kun godt for gråspurve når manden er startet på 18% , så har han sikkert ikke den forkert ordning af blæser/sikring som gør han skal op i tal som er dobbelt op.

Nighttrain
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 243
Tilmeldt: 23 jan 2015 01:56
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 114
Brændsel: Biopillen 6 mm
Fremviser gerne i postnummer: 7860
Dagligt forbrug: ca 13
Årligt forbrug: ca 5,5 Ton
Geografisk sted: Spøttrup.
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: Kedeltemperatur når aldrig i mål.

Indlæg af Nighttrain » 01 jan 2018 14:34

Jøsses der skal ikke varmes mere end 100 m2 op i et super isoleret hus.
Varmer selv et gammel hus op på 114 m2 + 60 L vvb huset er bygget i 1888 og meget dårlig isoleret.
Kører med brændsel 1,05 sneglemax 5 luft max 18. Røg temp ca 90, og vi har 23-24 gr over hele hytten. Så forstår ingen ting mere.

salemander
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 585
Tilmeldt: 25 dec 2009 21:51
Mit fyr: passat bioheat ogbiobrænder på fer kedel
Areal: 110+40m2 uiso garage
Brændsel: bio olie og træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8900
Dagligt forbrug: 15 kg
Årligt forbrug: 3000 kg
Geografisk sted: randers
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 7 gange

Re: Kedeltemperatur når aldrig i mål.

Indlæg af salemander » 02 jan 2018 18:12

tjaa jeg tænkte nok det ville give ballade de indstilinger jeg skrev ind men de virkede og det må da være det vigtigste . Manden fik varme på pg i løbet af en ½ time var kedlen på 60 grader.Jeg kan lige tilføje at kedlen havde stået på 100 % ydelse de sidste lange stykke tid hvor temp svingede imellem 40 og 45 grader.
kedlen er naturligvis skruet ned i ydelse igen efter at der er kommet varme på !
har ekstra dele til passat bioheat på lager til låns hvis fyret strejker


Besvar