Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Kedeltemperatur når aldrig i mål.

Spørgsmål vedr. BioMax samt det tilbehør der laves til BioMax pillefyret
pendec

Re: Kedeltemperatur når aldrig i mål.

Indlæg af pendec » 02 jan 2018 20:32

Tjaa, det lyder da også som noget der virker, problemet er bare man starter i den forkerte ende.
Som at sige smide en spand benzin på bålet, så skal der komme flammer, i stedet for en smule på brændet. Joda, det virker også :)

Måske vender personen tilbage med en status om forbruget nu er bedre eller forøget.

For nogle år tilbage kørte vi debatten på blæser problemet, og jeg eksperimenterede gerne men så hurtigt at for at køre med 50%+ , så skulle min brændsel op, for ellers fik kedel ikke ret høje temps, så jo det virker med mere blæs men så må du også betale med højere brændsel forbrug, som mine erfaringer med 50%+ er her. Og jeg kører lige nu med 13% :) (Snegl 1.5Meter høj=10% snegl hastighed, 1.0 brændsel)


pendec

Re: Kedeltemperatur når aldrig i mål.

Indlæg af pendec » 06 jan 2018 14:46

salemander skrev:tjaa jeg tænkte nok det ville give ballade de indstilinger jeg skrev ind men de virkede og det må da være det vigtigste . Manden fik varme på pg i løbet af en ½ time var kedlen på 60 grader.Jeg kan lige tilføje at kedlen havde stået på 100 % ydelse de sidste lange stykke tid hvor temp svingede imellem 40 og 45 grader.
kedlen er naturligvis skruet ned i ydelse igen efter at der er kommet varme på !
Først vil jeg lige tilføje en uforbeholden undskyldning for at være stædig. :) Du fik nemlig ret.

Jeg har for en ca. 3-4 års tid siden skiftet blæseren, og i samme periode været rimelig syg og ikke hjemme særligt ofte, lige siden har det kørt hip som hap, godt og dårligt og jeg har hele siden søgt ned med blæs og ikke nået målet siden, det har jeg så bare accepteret for forbruget har så tilsvarende været lavt og økonomisk fint nok. lavt forbrug er jo også godt.

Nå, de sidste 4 dage, har jeg så først forsøgt at bevise egen påstand, som nu er endt med at bevise din :)
Jeg har fået en herd helt uden slagger 4 dage i træk, jeg har ikke ændret brændsel(1.0) og til gengæld sat max luft til 60%, helt vildt.
Erfaringerne har været,
ca. 2-2.5 time om at gå fra 20grader til 60 grader. (normalt 4-5 timer)
Ydelsen startede først med at ligge på 98-100% efter 5-6 timer aften/nat. dagstimer 85-90.
Nu her hvor vinden er stilnet af, har den ramt 70-75%
Inden disse ændringer lå jeg på aften 70-80% ydelse, 50-65% lidt afhængig af vejr.
Den larmer A.H.T :( (i fyrrummet)
Den ser ud til at bruge en 10-15% mere i forbrug, ift. med mine 13% i max luft.
Den store vinder er slagger, den er helt væk, nok blæst op i skorstenen pga. hastighed. :twisted:

Så nu går jeg lidt og tænker om jeg ikke bare skal leve med de 10-15% mere i ydelse men istedet se ud til at have en herd som er fin ren over flere dage, og det sparer mig også unødvendige stop, hvor det sad helt oppe i sneglen da den bare kørte løs.

Så jeg var nok så stædig men jeg lyttede og jeg prøvede så jetmotoren af, og synes måske at huske at min gamle blæser var en anden type.

Jeg har vundet lidt vedlighold som måske er en bedre gevinst, end det lavere forbrug på 10-15% lige nu.

Så jeg erkender gerne, 15-20% blæs ok men ikke perfekt, 55-60% max luft kan altså også bruges og for nogle en løsning væk fra slagger. (dog ikke opvarmnings issues her)

pendec

Re: Kedeltemperatur når aldrig i mål.

Indlæg af pendec » 19 jan 2018 23:26

Det kunne være spændende at høre fra @Biomaxnoob hvor godt det kører efter nogle uger?

Brugeravatar
Lund
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1493
Tilmeldt: 09 dec 2009 21:50
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 150
Brændsel: Biopillen 8 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 7620
Årligt forbrug: 5,5 Ton
Geografisk sted: Tørringhuse/Lemvig
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange
Kontakt:

Re: Kedeltemperatur når aldrig i mål.

Indlæg af Lund » 04 feb 2018 21:52

Hva med dig pendec, flyver du stadig jet? :)

pendec

Re: Kedeltemperatur når aldrig i mål.

Indlæg af pendec » 04 feb 2018 22:45

:( Nej , jeg nåede aldrig i mål, da det blev køligere, så 18% var fallback blæs. Jeg kan bare ikke de højder.

Men det var sjovt og dyrere så længe det varede. og mindre vedligehold må jeg erkende.


Brugeravatar
Lund
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1493
Tilmeldt: 09 dec 2009 21:50
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 150
Brændsel: Biopillen 8 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 7620
Årligt forbrug: 5,5 Ton
Geografisk sted: Tørringhuse/Lemvig
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange
Kontakt:

Re: Kedeltemperatur når aldrig i mål.

Indlæg af Lund » 06 feb 2018 11:12

Ja ved så højt et blæs er flammerne meget korte og skarpe og giver ikke den varme fra sig som lange rolige flammer, sådan har det altid været. Varmen bliver jo nærmest presset ud af skorstenen

pendec

Re: Kedeltemperatur når aldrig i mål.

Indlæg af pendec » 06 feb 2018 14:08

Jeg gik fra 1.0 til 1.45 i periode testen. Nu har jeg 1.2 i ydelse og aner ikke hvor meget den ville være med mere blæs idag. Det gider jeg ikke bruge træpiller på at erfare, Rengøring af herd står lige nu til hver 2. til 3. dag igen, kedel bliver i det mindste ikke helt hvid eller sort indeni, og røgen er pæn gennemsigtig undtaget nattetimer, hvor fugten i røgen fryser :) Jeg må stå ved mine fakta og egen erfaring :)

Men jo, mere blæs er da ikke så farligt, det er bare som biler som kører hurtigere, det koster mere i brændstof :)


Besvar